دوشنبه 24 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسیهای حقوقی و فقهی گاو، شتر و گوسفند برای تعیین دیه

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه امروز مهلت دوماهه برای بررسی دیه 90 میلیونی به پایان رسید گفت: براساس بررسیهای حقوقی و فقهی همان گاو، شتر و گوسفند برای تعیین دیه در نظر گرفته شد و با توجه به اینکه شتر ارزانتر از گاو و گوسفند است قیمت دیه 90 میلیون تومان تعیین شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در هفدهمین جلسه سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: در خصوص مسئله دیه ایراداتی مطرح شده بود که وزیر دادگستری پانزدهم خرداد در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار مهلت دو ماهه برای بررسی دیه 90 میلیونی از سوی دولت و بیمه شده بود. امروز این مهلت به پایان رسید و براساس بررسی‌های حقوقی و فقهی همان گاو، شتر و گوسفند برای تعیین دیه در نظر گرفته شد که با توجه به اینکه شتر از نظر قیمت ارزانتر از گاو و گوسفند است قیمت دیه 90 میلیون تومان تعیین شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: با توجه به این که از ابتدای امسال بیمه‌ها قراردادهای خود را براساس دیه 45 میلیون تومانی منعقد کرده بودند از اول مهرماه می‌توانند قراردادها را تجدید کنند. براین اساس شنیده ام اما هنوز تایید نهایی نشده است که بیمه‌ها تا 60 میلیون تومان را می‌پردازند و 30 میلیون باقی مانده بر عهده کسی که دیه بر عهده اوست. اگر فرد توانایی پرداخت این مبلغ را نداشته باشد مقصر شناخته نشده و زندان نمی‌رود.

ارسال پرونده روزنامه ایران به دادگاه

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ویژه نامه روزنامه ایران گفت: کار فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که در جهت تقویت مسایل فرهنگی گام بردارد. نه اینکه افکار و ذهنیت مرد را برانگیزد. در ماده 6 قانون مطبوعات 12بند از مواردی که رسانه‌ای حق انتشار آن را ندارند از جمله بیان اختلاف طبقاتی، توهین به موازین اسلامی و انتشار مواردی که موجب جریحه دارد شدن احساسات مردم می شود مشخص شده است. در گذشته اگر نشریه‌ای در این زمینه مرتکب تخلف می‌شد تنها مدیر مسئول آن تحت پیگرد قرار می‌گرفت این در حالی است که پس از اصلاح قانون مطبوعات و براساس تبصره ماده 9 علاوه بر مدیر مسئول نویسنده مطلب یا افراد مرتبط با جرم قابل تعقیب هستند.

وی تصریح کرد: همچنین در ماده 4 قانون مطبوعات شرایط انتشار ضمیمه نیز مشخص شده است. در این زمینه اگر تخلفی صورت گیرد و موضوع شخصی باشد فرد شاکی می‌تواند اقدام به پیگیری پرونده کند در غیر این صورت اگر جرم جنبه عمومی داشته باشد داد ستان به عنوان نماینده مدعی العموم و هیئت نظارت بر مطبوعات موضوع را پیگیری می‌کند. البته باید دانست که اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضائیه منافی هم نیست.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: پرونده روزنامه ایران امروز در هیئت نظارت مطرح شده و ضمن تذکر جدی به دادگاه ارسال می‌شود. در این مورد دادستان تهران و هیئت نظارت بر مطبوعات وارد عمل شدند و بر این اساس فرد دیگری نمی‌تواند اقدام به توهین و تعرض کند.

مراقب شیادان اینترنتی باشید

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به فعالیت برخی از افراد شیاد و کلاهبردار در فضای مجازی گفت: این افراد علاوه بر کلاهبرداری مزاحمتی نیز برای افراد ایجاد کرده و پس از ارتباط و تهیه عکس و صدا از طعمه‌های خود اخاذی می‌کنند. هموطنان باید در این زمینه بسیار مراقب باشند.

کلاهبرداری میلیاردی در قالب جعل عنوان

وی با اشاره به شناسایی 26 جاعل قضائی تصریح کرد: متاسفانه در 9 ماهه گذشته افرادی با جعل عنوان قضائی برای مردم و دستگاه‌ها دردسرهایی را ایجاد کرده‌اند. در این زمینه 26 نفر که جعل عنوان قضائی کرده بودند شناسایی شدند که از میان آنها 20 نفر شناسایی و دستگیر شدند. این افراد در مجموع 56 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016