دوشنبه 24 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايرادهايی که ارشاد پس از ۹ قرن به خسرو و شيرين گرفت! مهر

مدير فرهنگی انتشارات پيدايش، اشکالاتی که بر منظومه «خسرو و شيرين» اين ناشر آن هم در چاپ هشتم و پس از ۹ قرن از خلق اين منظومه از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد وارد شده را غير اصولی دانست.

فريبا نباتی مدير بخش فرهنگی انتشارات پيدايش در گفتگو با خبرنگار مهر از برخی مميزی‌ها که از سوی وزارت ارشاد به کتاب‌ها وارد می‌شود، گله کرده و گفت: برخی اتفاق‌ها و مسائل باعث می‌شود حال و حوصله کار فرهنگی برايمان باقی نماند. از مسائل اجتماعی و آلودگی هوا که ما نيز مثل همه مردم درگير آنها هستيم که بگذريم، مشکلات حرفه خودمان و اين مساله مميزی کتاب‌ها خيلی روحيه کار را از بين می‌برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: ما در انتشارات پيدايش کتاب «خسرو و شيرين» را ۷ بار منتشر کرده‌ايم که برای چاپ هشتم تصميم بر اين شد قطع کتاب عوض شود و تنها با همين تغيير ظاهری کتاب برای دريافت مجوز به ارشاد رفت که وقتی کتاب را برگرداندند، چندين و چند مورد اصلاحيه هم بدان وارد کرده‌اند.

مدير بخش فرهنگی نشر پيدايش درباره يکی از اصلاحيه‌هايی که به اين منظومه نظامی گنجه‌ای وارد شده، توضيح داد: بخشی از داستان با اين بيت‌ها نقل می‌شود «شکر لب داشت با خود ساغری شير/ به دستش داد کاين بر ياد من گير / ستد شير از کف شيرين جوانمرد/ به شيرينی چه گويم چون شکر خورد / چو شيرين ساقی‌ای باشد هم آغوش/ نه شير ار زهر باشد هم شود نوش / چو مست از جام می نگذاشت باقی/ ز مجلس عزم رفتن کرد ساقی» که گفته‌اند مطرع «چو مست از جام می نگذاشت باقی» بايد حذف شود.

نباتی افزود: همچنين در صفحه ۱۳۵ کتاب سطر ۱۴ گفته‌اند «در آغوش کشيدن» حذف شود. که اين بخش از داستان درباره اين است که خسرو را در خواب کشته‌اند و حال شيرين زانو می‌زند و جسد خسرو را در آغوش می‌کشد. و يا در صفحه ۴۵ سطر اول تا سوم تاکيد کرده‌اند واژه رقص‌زنان حذف شود که جالب اينجاست که چنين کلمه‌ای در متن نيست.

وی درباره برخی ديگر از اصلاحاتی که برای کتاب در نظر گرفته‌اند، بيان کرد: در صفحات ۶۲، ۸۱ و ۸۲ کتاب هم چنين حذفياتی اعلام کرده‌اند که باز هم موضوعاتی چون به خلوت رفتن، آغوش، گرفتن دست و از اينگونه موارد مورد نظر بوده است.

اين نويسنده در پايان اشاره کرد: همچنين يک کتاب با نام «علوم ترسناک» ويژه گروه سنی الف را برای مجوز فرستاده بوديم که اين کتاب مسائل علمی را به زبان طنز برای گروه سنی خردسال آموزش می‌دهد که اينجاها هم ايرادهايی وارد کرده‌اند که به نظر منطقی نمی‌آيد و قالب طنز و مخاطب کتاب را در نظر نگرفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016