شنبه 14 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بی‌توجهی به اختلالات جنسی عامل بسیاری از بیماریها و رفتارهای ناهنجار است، فارس

خبرگزاری فارس: مدرس دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه آزاد اسلامی کرج با اشاره به شیوع اختلالات جنسی به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات ارجاع شده به کلینیک‌های روانشناسی گفت: بی توجهی به اختلالات جنسی عامل بسیاری از بیماریها و رفتارهای ناهنجار است.


زهرا سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد اختلالات جنسی اظهار داشت: خانواده به عنوان یک واحد و سازمان اجتماعی دارای نقش‌های متعددی است که این نقش‌ها در رفع نیازهای جسمی و روانی تک تک اعضای خانواده مؤثر است.

وی با بیان اینکه انسان، خود و جامعه را از دریچه زندگی خانوادگی می‌شناسد، تصریح کرد: اساس خانواده که محور تمام اجتماعات بشری است، بر غریزه جنسی مبتنی شده است؛ لذا توجه به این غریزه و ارضای آن به شیوه معقول و پسندیده، امری ضروری است که بقاء و تداوم خانواده را تضمین می‌کند و وجود هر گونه اختلال در ارضای آن منجر به کاهش کیفیت زندگی می‌شود که ناسازگاری‌ها و اختلافات زناشویی را به دنبال دارد.

این مدرس دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه آزاد کرج با تأکید بر نقش رابطه جنسی به عنوان یکی از محورهای مهم خانواده خاطرنشان کرد: اختلالات مربوط به رابطه جنسی به پیکره خانواده خسارات غیرقابل جبران وارد می‌کند که به طور پنهان و آشکار به روابط عاطفی زوجین صدمات شدیدی می‌زند.

وی با اشاره به اختلالات جنسی به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات کلینیک‌های روانشناسی گفت: میزان اختلالات جنسی حدود 10برابر دیگر اختلالات روانی است و روابط مناسب والدین ارتباط مستقیمی با آن دارد.

وی گفت: رفتار سنجیده، معقول، مبتنی بر صداقت و دوستی والدین و فرزندان باعث احساس امنیت و آرامش در آنها شده و اگر نامناسب باشد، ناهنجاری‌های رفتاری و روانی در سنین بلوغ و بزرگسالی را به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد مامایی تصریح کرد: جو حاکم پدرسالاری، فرهنگ و نگرش حاکم در خانواده بر باورهای تربیتی فرزندان و روابط افراد خانواده با یکدیگر مؤثر است و والدین به عنوان الگو، معلم و مربی کودک نقش مهمی در تربیت و چگونگی رفتار فرزندان دارند؛ رفتار کودک در واقع عکس العملی از عوامل و تأثیرات محیطی به ویژه رفتارهای پدر و مادر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: فقدان رعایت رابطه صمیمانه و مسالمت آمیز و ناسازگاری و مجادله در روابط زناشویی والدین، اعتماد و ارتباط فرزندان با پدر و مادر را از بین برده و موجب سلب آسایش روحی - روانی و اختلال عاطفی در کودکان می‌شود؛ ناسازگاری‌های زناشویی والدین علاوه بر ایجاد نارضایتی جنسی در خود، سبب ضعف در تربیت و پرورش فرزندان شده و عدم تعادل در پیوندهای عاطفی و جسمی را نیز به دنبال دارد و وجود زندگی زناشویی شایسته، بهداشت و آرامش روانی را در خانواده تضمین می‌کند.

سلمانی بیان کرد: نقش خانواده بر کنش‌های جنسی دختران تا حدودی مشهود است و از آنجا که اختلالات جنسی نیز شیوع نسبتاً بالایی دارند، پیشنهاد می‌شود مسئولان به منظور ارتقای سلامت خانواده‌ها، برنامه‌های لازم در خصوص آموزش بهداشت روانی و جنسی را از طریق اطلاع رسانی به روش‌های مختلف در انجمن اولیاء و مربیان مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی و رسانه‌های گروهی انجام دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016