شنبه 19 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰۰ سال پوستر سينمای ايران، ليلی گلستان، شرق

پيشنهاد من به خوانندگان صفحه آخر «شرق» کتاب « ۱۰۰ سال پوستر سينمای ايران» است، تماشای اين کتاب بيش از هر چيز حس نوستالژی‌مان را برمی‌انگيزاند. فيلم‌های آن وقت‌ها، هنرپيشه‌های آن وقت‌ها و خاطرات چگونه ديدن آن فيلم‌ها.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آقای مسعود مهرابی تحقيق مفصلی کرده‌اند و می‌توان درک کرد که چقدر زحمت و مرارت کشيده‌اند تا توانسته‌اند اين پوسترها را پيدا کنند.مقدمه بسيار خوبی هم برای کتاب نوشته‌اند که چقدر می‌تواند برای گرافيست‌ها مغتنم باشد.

اين کتاب ورای اينکه می‌تواند به‌عنوان يک کتاب تاريخ هنر پوستر در ايران قلمداد شود، بلکه به‌عنوان کارنامه صد سال کار گرافيست‌های ايران هم می‌تواند جايگاه خاصی داشته باشد.

گرافيست‌های جوان ما يا دانشجويان گرافيک حتما برای کار و تحقيقات‌شان به اين کتاب نياز دارند. چون هم آثار مهم‌ترين گرافيست‌هايمان در آن ديده می‌شود و هم سير تکاملی آنها را می‌توانند ببينند و هم تاريخچه پوستر را فرا می‌گيرند.

در يک بخش از اين کتاب مولف فونت‌های مختلفی را نشان داده که چه فکر خوبی کرده است، چون هنوز نوشته «غزل»، نوشته «گوزن‌ها» يا «شازده احتجاب» و «رگبار» به يادمان مانده است، گاهی اوقات هم بيش از نقوش داخل کادر پوستر، شکل نوشته نام فيلم به يادمان مانده است، اين نشان می‌دهد که چقدر انتخاب فونت و جای‌گيری آن در ترکيب‌بندی برای پوستر مهم است.

وقتی کتاب را از ابتدا ورق می‌زنيم متوجه مد روز پوسترسازی هر دوره می‌شويم. يک دوره مينی‌مال بوده، دوره‌ای کادر پوستر پر از تصوير بوده. برخی پوسترها مثل پوستر فيلم «چشمه» بسيار روشنفکرانه بود و به‌خوبی بيانگر محتوای متفاوت اين فيلم درجه يک بود.

خريد اين کتاب را به تمام علاقه‌مندان سينما و هنرهای تجسمی پيشنهاد می‌کنم. افزون اينکه اين کتاب می‌تواند هديه‌ای مناسب باشد برای يک هنردوست يا هنر‌شناس.اما آقای مهرابی، خودمانيم، چطور شد که نه پوستر «خشت و آينه» در اين کتاب بود و نه پوستر «اسرار گنج دره جنی»؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016