چهارشنبه 19 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

براي 184 سالگي ژول ورن، خالق «دور دنيا در هشتاد روز»، ایسنا

امروز (چهارشنبه) يكصدوهشتادوچهارمين سالروز تولد «ژول ورن»، نويسنده‌ي معروف فرانسوي ملقب به پدر داستان‌هاي علمي ـ تخيلي است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «ژول ورن»، نويسنده و آينده‌نگر فرانسوي بود که کتاب‌هاي زيادي با مضمون علمي ـ تخيلي نوشت. او هنگامي از سفر به هوا و فضا و اعماق دريا در داستان‌هاي خود سخن گفت که هنوز بشر نتوانسته بود وسايل و امکانات چنين سفرهايي را فراهم کند.

آثار او از نظر ترجمه به زبان‌هاي ديگر بعد از آثار «آگاتا کريستي» در رده‌ي دوم جهاني هستند تا جايي كه سال 2005 به مناسبت صدمين سال مرگ او «سال ژول ورن» ناميده شد.

اين نويسنده‌ي سرشناس جهاني در هشتم فوريه 1828 ميلادي در يک خانواده‌ي مرفه در منطقه‌ي «فدو» از شهر نانت فرانسه به دنيا آمد. ژول ورن برادري به نام «پل» و سه خواهر به نامهاي «آنا»، «ماتيلد» و «ماري» داشت.

«ورن» در سال 1839 سوار بر کشتي خود به اولين دريانوردي دور و درازش پرداخت و به هند رفت. در سال 1844 در دبيرستان نانت نام‌نويسي كرد و به آموختن سخنوري و فلسفه مي‌پردازد. پس از گرفتن گواهينامه به پيشنهاد پدر به کارهاي حقوقي راه مي‌يابد. هم‌زمان به نوشتن نمايشنامه و تراژدي مي پردازد، اما با مخالفت خانواده‌اش براي نوشتن داستان‌هاي غم‌انگيز روبرو مي‌شود و کمابيش از آن دست مي‌کشد.

در سال 1848 با گرفتن اجازه از پدر براي ادامه تحصيل در رشته‌ي حقوق به پاريس مي‌رود و مي‌کوشد تا نمايشنامه‌هاي خود را به روي صحنه ببرد. پس از تحمل مشقات بسيار، با «الکساندر دوما» آشنا مي‌شود. دوما اين نويسنده‌ي جوان را تحت حمايت خود مي‌گيرد. ورن در سال 1849 با الهام از دوما، سه نمايشنامه مي‌نويسد که يکي را دوماي پدر مي‌پسندد و در سال 1850 آن را با نام «پوشالهاي برباد رفته» بر روي صحنه مي‌برد.

ژول ورن به تحصيل در رشته‌ي حقوق هم ادامه مي‌دهد،‌ اما عشق به نويسندگي او را روانه‌ي پاريس مي‌كند. در آغاز آثار ژول ورن تنها در ميان کودکان طرفداران و علاقمنداني داشت، تا آن‌که منتقد و نويسنده‌اي به نام «مارسل موره» چندين کتاب و رساله درباره‌ي ژول ورن نوشت و او را چنان که بود به دنيا معرفي کرد. «مارسل موره» در دو کتاب: «ژول ورن بسيار شگفت انگيز» (1960) و «اکتشافات ژول ورن» (1363) اين نويسنده‌ي آثار علمي ـ تخيلي را به دنيا شناساند.

در سال 1852، او «مارتين پاز» را که داستاني تاريخي درباره جنگ‌ها و برخوردهاي هندو‌ها ودورگه‌هاي پروني و اسپانيولي است را چاپ کرد. در سال 1853 نمايشنامه‌ي ديگر ژول ورن در تئاتر «ليريک» با کاميابي فراواني روبرو ‌شد.

در سال 1866 که «ژول ورن» به اوج نام‌آوري و کاميابي خود رسيده بود، براي خود يک کشتي گردشي خريد و آن را به نام پسرش «سن ميشل» نام‌گذاري كرد. در سال 1867 به همراه برادرش پل با کشتي مجهزي رهسپار آمريکا شد و در راه بازگشت، شاهکار ارزنده‌ي خود به نام «بيست هزار فرسنگ زير درياها» را نوشت.

ژول ورن در 24 مارس 1905 بر اثر بيماري ديابت در شهر «آميين» در سن 77 سالگي درگذشت. اين نويسنده‌ي بزرگ نزديک به 80 داستان بلند و کوتاه، رساله و نوشته‌ي پژوهشي نوشت كه از آن جمله مي‌توان به «بيست هزار فرسنگ زير دريا»، «دور دنيا در هشتاد روز»، «جزيره‌ي اسرارآميز»، «ميشل استروگف»، «ناخداي پانزده ساله»، «ماتساس ساندروف»، «دو سال تعطيلات»، «پنج هفته در بالن»، «سفر به مرکز زمين»، «از زمين تا ماه»، «صاحب جهان»،



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




«جنگل‌هاي تاريک آمازون»، «انسان‌هاي ميمون‌نما»، «پايان دنيا»، «اژدهاي دريايي»، «جزيره‌اي در آتش»، «جزيره يخبندان»، «کشتي شکستگان»، «اشعه سبز» و «پاريس در قرن بيستم» اشاره كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016