چهارشنبه 19 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امنیت عاطفی و اقتصادی زنان عامل مهم تحكیم نهاد خانواده، ایرنا

تهران - كارشناسان معتقدند كه تامین امنیت عاطفی و اقتصادی زنان از شاخصه های مهم و ویژه فرهنگ اسلام است كه در آیات الهی و به تبع آن در فقه به آن تاكید شده است .

خانواده یكی از قدیمی ترین نهادهای اجتماعی و سنگ بنای جامعه بوده و در جوامع مختلف دارای نقش، پایگاه و منزلت وی‍ژه ای است به گونه‌ای كه هیچ جامعه بشری بدون خانواده برپا نمی‌ماند .

بر این اساس، اصل دهم قانون اسلامي جمهوري اسلامي ایران نیز اینگونه به این موضوع مهم پرداخته است :'از آنجا كه خانواده واحد بنیادي جامعه اسلامي است، همه قوانین و مقررات و برنامه‏ریزي مربوط باید در جهت آسان كردن تشكیل خانواده، پاسداري از قداست آن و استواري روابط خانوادگي بر پایه حقوق و اخلاق اسلامي باشد' .

بررسی عوامل و موانع تحكیم بنیان خانواده با توجه به تاكید مقام معظم رهبری در این خصوص و شفاف سازی این عوامل و موانع از جمله مسایل مهمی است كه باعث ترغیب جوانان به تشكیل خانواده سالم می شود.

مقایسه فرهنگ ها در این میان كمك می كند تا ما در درك روشن تر از فرهنگ اسلام در تشویق به تشكیل خانواده سالم و با نشاط بیشتر قدردان این فرهنگ غنی بوده و به گسترش آن بهتر بپردازیم .

گسترش روزافزون استفاده ابزاری از زنان در تجارت و تبلیغات و ترویج فرهنگ لاابالی گری و بی بندوباری در غرب ، استفاده ابزاری از زن در بیشتر تبلیغات تجاری ، استفاده از القاء فرهنگ برهنگی با مقاصد تجاری و رونق و فروش بسیاری از مجلات و سایتها منجر به سستی بنیان خانواده در غرب شده این درحالی است كه در مقابل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تشكیل خانواده به عنوان یكی از اركان مهم حفظ امنیت و حرمت زن در فرهنگ اسلامی است.

دختران مدل، در سنین 13 تا 22 سالگی و بیماری آنها در سنین بالاتر و كوتاه شدن عمر متوسط این دسته از دختران در سنین 30 تا 40 سال از نمونه های بارز برده داری مدرن در غرب است به عنوان نمونه 'ایزابل كارو' مانكن معروف فرانسوی، دختری جذاب كه همه تلاشش این بود كه معروف‌ ترین مانكن فرانسه باشد و شد، در اوج جوانی روی لبه مرگ ایستاد. او اجازه داد تا دركمپین ضد لاغری از سرنوشت تأسف‌برانگیز و رقت‌بار او پوستری تهیه شود تا بتواند جان بقیه دختران را نجات دهد. اما كشور فرانسه نصب پوسترهای ایزابل كارو را در این كشور ممنوع كرد.

یكی از مهمترین علل نداشتن تمایل به ازدواج رسمی وتشكیل خانواده در غرب عدم اعتماد طرفین به یكدیگر برای ادامه زندگی است، بنابر این سعی می شود برای مدتی قبل از ازدواج رسمی زندگی مشترك داشته باشند، تا شناخت بیشتری كسب كنند كه گاهی تا چندین سال ادامه می یابد و بیشتر آنها به جدایی می انجامد و زنان آسیب زیادی از این رابطه می بینند. گاهی چندین بچه از پدران و یا مادران مختلف در این خانواده ها با هم زندگی می كنند. واضح است كه چقدر عدم ثبات روحی و خطرات مسایل تربیتی ناشی از آن ،این خانوده ها را تهدید می كند.

كودكانی كه در غرب دارای خانواده های غیر قانونی هستند و بطور غیر رسمی زندگی می كنند 73 برابر بیشتر مورد سو استفاده و بد رفتاری واقع می شوند.

تحقیقات گویای این امر است كه زنانی كه اصلا ازدواج نكرده اند در مقایسه با آنانكه حداقل یك بار ازدواج كرده اند بیش از دو برابر مورد جرم واقع می شوند.

به رغم حمایت سنگین قانون و پلیس از زنان در برابر ضرب و شتم، بازهم هر روزه تعداد زیادی مجروح و مصدوم در اخبار ملاحظه می شود كه می توان میزان بالای خشم نسبت به هم به علت خیانتی كه زن یا مرد به یكدیگر می كنند، مصرف مشروبات الكلی و مواد در پارتی ها و مجالس میهمانی ، بی بندو باری زنان و مردان و نبود ترمز های مذهبی و اخلاقی در افراد را از علتهای آن دانست .

بر اساس تحقیقاتی ، در انگلیس از هر 6 زن در معرض خطر یكی از آنها هر سه روز توسط همسر و یا همسر سابقش كشته می شود.

حوریه خدایی كارشناس فقهی و حقوقی در مسایل زنان نیز در خصوص عوامل تضعیف بنیان خانواده، در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا ، احساس امنیت همه جانبه زنان را از مهمترین عوامل تحكیم این نهاد مقدس دانست و گفت : تامین امنیت عاطفی و اقتصادی زنان از شاخصه های مهم و ویژه فرهنگ اسلام است كه در آیات الهی و به تبع آن در فقه به آن تاكید شده است .

وی، فرهنگ سازی در خصوص محبت زوجین به یكدیگر در فیلم های تلویزیونی و سینما به جای فیلم های خشن كه بی مهری را القاء می كنند و همچنین پیشگیری از تبلیغات گسترده رسانه ها به روی آوردن جوانان به ازدواج موقت به جای تسهیل و آسان كردن ازدواج دائمی و حمایت اقتصادی دولت از زنان شاغل را از مهمترین عوامل حفظ كیان خانواده بر شمرد.

خدایی گفت : اگر چه غرب در صادرات فرهنگ خود به كشورهای اسلامی باعث تضعیف بنیان خانواده شده است اما ترویج برخی از مسایل غلط از طریق رسانه ها را نیز باید به این عوامل افزود و تمامی مراكز فرهنگ ساز اعم از مدرسه ، دانشگاه و رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری در تحكیم و یا تضعیف این نهاد مقدس تاثیر گذارند و لذا باید علاوه بر بررسی تاثیرات منفی غرب، به خوراك های فرهنگی نهاد های فوق نیز توجه داشت و لازم است مسئولان فرهنگی دائما در حال رصد باشند كه خودشان نیز ندانسته به دام الگوهای وارداتی نیفتند .

كارشناسان معتقدند كه چگونگی عملكرد رسانه ها می تواند در فروپاشی و یا تحكیم بنیان خانواده نقش تعیین كننده ای ایفا می كند.

غلامعلی حداد عادل در دومین همایش بین المللی زنان مسلمان اندیشمند دراین باره می گوید: رسانه می‌تواند آموزش‌های لازم در عرصه بهداشتی، اخلاقی و اقتصادی را در اختیار خانواده قرار دهد اما اگر فرهنگ حاكم بر رسانه با فرهنگ جامعه در تضاد باشد، خانواده به شدت آسیب می‌بیند و امروزه رسانه‌های غربی از طریق ماهواره و به دلیل سهل‌انگاری برخی حاكمان كشورهای اسلامی تا حدود زیادی بر خانواده‌های جهان اسلام حاكمیت پیدا كردند.

وی خاطر نشان كرد: فرهنگ غرب مبانی مادی خود را بر رسانه ها حاكم كرده است و به همین جهت رسانه‌های غربی به ترویج لذت‌پرستی پرداخته‌اند و این فرهنگ كه متأسفانه از طریق برخی رسانه‌های جهان اسلام نیز تبلیغ می‌شود و این معنای لیبرالیسم غربی است كه انسان را اسیر شهوات كرده و به دروغ نام آزادی را بر آن نهاده است تا بنیان خانواده كه امر معنوی و مقدس در همه ادیان به‌ویژه در اسلام است را تضعیف كنند.

فائزه عظیم زاده اردبیلی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران در مقاله خود كه به سومین نشست اندیشه های راهبردی در حضور مقام معظم رهبری ارایه كرد، نیز به نقش فمینیست در تخریب كاركردهای جامعه شناسانه خانواده از قبیل حمایت عاطفی، تامین امنیت روانی و تامین امنیت اقتصادی، جامعه پذیری كودكان و نهاد خانواده اشاره كرد.

وی افزود : مدیران و برنامه ریزان كشور باید به گونه ای سیاست گذاری كنند كه اولا زنان شاغل با حفظ نقش اصلی خود یعنی مادری و همسری اگر ضرورتی را احساس كردند، شاغل شوند و اشتغال آن ها طوری باشد كه به ارزش های خانوادگی شان آسیب نرساند. به عنوان نمونه شغل آن ها سخت و سنگین و برخلاف روحیات زنانه نباشد كه به كانون خانواده آسیب برساند یا این كه به لحاظ كمی طوری نباشد كه زنان مثل مردان كار كنند بلكه شغل آن ها به صورت پاره وقت یا نیمه وقت باشد تا آن ها به وظیفه مادری و همسری خود نیز برسند.

وی تصریح كرد : علاوه بر آن، از زنانی كه شاغل نیستند و به امر خانه داری مشغول هستند باید حمایت شود و طبق تاكید رهبری به لحاظ امور اقتصادی باید آن قدر امنیت خاطر داشته باشند كه كمتر رغبتی برای اشتغال داشته باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نتیجه تضعیف بنیاد خانواده، افزایش آسیب های اجتماعی و جرم در جامعه است ، براین اساس 'محمد باقر ذوالقدر' معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست مدیران قوه قضاییه با عنوان صیانت از نهاد خانواده، گفت: افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و كاهش درخواست برای ازدواج نشانه آن است كه نهاد خانواده نتوانسته به درستی احساس رضایتمندی در اعضای خود به وجود آورد.

وی، مدرنیته را یكی از عوامل اصلی در انهدام و فروپاشی نظام خانواده در غرب دانست و گفت :غرب از حدود 300 سال پیش نظام خانواده را مورد تهدید قرار داده است. همچنین چگونگی بنیادهای علوم انسانی نظام آموزشی ما از مدرسه تا دانشگاه به عاملی در تضعیف بنیاد خانواده در مبانی قوانین، آموزه ها و سنت های دینی و ملی تبدیل شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016