جمعه 21 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گودبرداری غیراصولی همچنان کشته می‌دهد، مقصر کیست؟ مهر

خبرگزاری مهر ــ گروه اجتماعی: به طور میانگین در سال 250 مورد ریزش ساختمان در اثرگودبرداری غیراصولی رخ می‌دهد که 25 کشته و صد زخمی به همراه دارد اما نه شهرداری مسئولیت قربانیان حوادث را بر عهده می‌گیرد و نه سازمان نظام مهندسی؛ در این میان قوه قضائیه هم پاسخگو نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر اخبار فروریختن بسیاری از ساختمانها به دلیل گودبرداریهای غیراصولی در تیتر اخبار حوادث تهران قرار گرفته که شاید غم انگیزترین آن ریزش ساختمانی هشت طبقه در سعادت آباد تهران و کشته شدن 17 کارگر بود که پرونده را به دادسرای جنایی تهران کشاند.

این حادثه دلخراش 11 تیرماه سال 1387 در بلوار فرهنگ سعادت آباد رخ داد. ساکنان ساختمان سعادت آباد از چند ماه پیش از حادثه به دلیل نشست یکی از ستونهای این ساختمان اقدام به تخلیه آن کرده بودند. این حادثه آنچنان موج اضطراب و ناامنی در ساخت ساختمانهای تهران ایجاد کرد که شخص رئیس جمهور دستور تشکیل هیئتی ویژه با حضور وزیر اطلاعات برای تشخیص علت حادثه و معرفی متهمان را صادر کرد.

هر چند هنوز مقصر اصلی پرونده اعلام نشده ولی نادر نوروزی مدیرکل حقوقی شهرداری تهران اعلام کرد: شهرداری تهران دیه قربانیان را پرداخت کرده و دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد.

مرگ روزانه 4 شهروند در محل کار

متاسفانه در حوادث گودبرداریهای غیراصولی نه اورژانس تهران آماری از قربانیان گودبرداریهای غیراصولی تهران دارد و نه پزشکی قانونی. محمود خدادوست رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آمار مرگ و میر ناشی از گودبرداریهای غیراصولی می گوید: چنین تفکیکی در پزشکی قانونی نداریم و آمارها با عنوان مرگ و میر ناشی از حوادث کار عنوان می شود که بر اساس آخرین آمارها در هشت ماهه سال 90 در کشور یک هزار و 15 نفر و در تهران و البرز 210 نفر بر اثر حادثه در محل کار جان خود را از دست داده اند.

شورای شهر: در سال 250 گودبرداری غیراصولی با 125 کشته و زخمی

این در حالی است که حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرده است به طور میانگین در سال 250 مورد ریزش در اثر گودبرداری غیر اصولی رخ می دهد که 25 کشته و 100 زخمی به همراه دارد.

آتش نشانی تهران: 24 فوتی و 90 مجروح در 9 ماهه امسال بر اثر گودبرداری غیراصولی

هرچند که سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور هم به مسئولان اجرایی اعلام کرد که قانون را به درستی اجرا کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشم ولی آمارهای سازمان آتش نشانی تهران نشان می دهد که گودبرداریهای غیر اصولی در 9 ماهه سال جاری 251 حادثه داشته که از این تعداد 24 نفر فوت و 90 نفر مجروح شدند.

نایب رئیس شورای انتظامی استان تهران: قانون گفته هر ساختمان برای ساخت باید 5 ناظر داشته باشد

سید احمد لطفی زاده نایب رئیس شورای انتظامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پرونده تخلفات در ساخت و سازها و گودبرداریهای غیراصولی تهران گفت: داستان گودبرداریها و ساخت و سازهای تهران داستان بسیار پیچیده است. ولی آنچه حائز اهمیت است و می توان به آن بسنده کرد مبحث 2 و 12 و 7 مقررات ملی ساختمان است که در آن با تعیین و حدود وظایف دستگاهها، قوانین ساخت و ساز را تعریف کرده است.

وی افزود: همچنین در ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال 83 تصویب و در سال 84 شیوه نامه آن ابلاغ شده است عنوان شده که در ساخت هر ساختمان، چهار طرح اعم از معماری، محاسبات، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی باید رعایت شود و هر طرح هم باید یک ناظر داشته باشد. یعنی اینکه برای ساخت یک ساختمان حضور فعال چهار ناظر ضروری و قانونی است و در ضمن یک ناظر هم به عنوان ناظر هماهنگ کننده در کنار چهار ناظر حضور دارد.

شهرداری تهران قانون را اجرا نمی کند

این مقام مسئول در شورای انتظامی استان تهران در پاسخ به اینکه چرا در ساخت ساختمانهای تهران حضور چهار ناظر دیده نمی شود و تنها یک ناظر آن هم به صورت دکوری حاضر است گفت: شهرداری تهران از نظر سیاسی و اقتصادی آنقدر قدرتمند است که خودش تعیین می کند کدام قانون اجرا و کدام اجرا نشود و تنها با تکیه بر ماده 100 قانون شهرداریها یک ناظر را خودش انتخاب کرده و برای نظارت بر ساخت ساختمانها اعزام می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قالیباف یکبار بخشنامه کرد قانون نظام مهندسی اجرا شود ولی بعد آن را ملغی کرد

لطفی زاده اظهار داشت: سال 86 محمدباقر قالیباف شهردار تهران طرحی را در قالب بخشنامه ابلاغ کرد که بر اساس آن ساختمانهای سه هزار متری بر اساس ماده 33 قانون نظام مهندسی با چهار ناظر ساخت شود ولی پس از مدتی همین آقای قالیباف بخشنامه خودش را ملغی کرد.

قضات به آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی توجه نمی کنند

نایب رئیس شورای انتظامی استان تهران در پاسخ به اینکه چرا دادستانها و قضات در صورت وقوع خسارت و قربانی شدن کارگران در زیر آوار به ماده 33 عمل نمی کنند گفت: متاسفانه قضات و دادستانها ماده 100 شهرداری را نگاه می کنند و تنها دنبال کسی هستند تا او را متهم کرده و خسارت و دیه بگیرند. این درحالی است که ماده 33 قانون نظام مهندسی به تازگی تصویب و اجرایی شده و ماده 100 شهرداری قانونی قدیمی است.

شهرداری تهران: مقصر اصلی کارگران هستند

البته هیربد معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تقصیرها را بر گردن کارگران انداخته و گفته: به دلیل حساسیت مرحله گودبرداری باید از کارگران مجرب در این زمینه استفاده شود اما متاسفانه این کار توسط کارگران ساده انجام می شود و به همین دلیل در بسیاری از موارد شاهد اتفاقات ناگوار در سطح شهر هستیم.

با وجود اظهارات متناقض مسئولان در مورد مقصر واقعی حوادث ناشی از گودبرداری به نظر می رسد ریزش ساختمان به مشکل نظارت بر ساختمان‌سازی و نیز ساختمانهای در حال تخریب و یا گودبرداری غیراصولی برمی‌گردد و در این حوادث کمتر ناظر فنی وجود دارد در حالی که امروزه گودبرداری و تخریب ساختمان یک کار تخصصی است که نیاز به ناظر فنی دارد. اما هر کس با اجاره کردن یک دستگاه لودر به گودبرداری می‌پردازد و برای خود و همسایگان ساختمان مشکلات جبران‌ناپذیر و حوادث جانی و مالی پدید می‌آورد. از سوی دیگر در حال حاضر دو میلیون کارگر در ساختمان‌سازی کشور فعالیت می‌کنند که فقط 200 هزار نفر از آنها یعنی 10 درصد کارت مهارت ساختمان دریافت کرده‌اند. در چنین شرایطی مسلما یایان حوادث ناگواری مشابه حادثه اخیر ریزش ساختمان چهار طبقه در منطقه تهرانپارس که کشته شدن یک زوج جوان را در پی داشت خیال خامی بیش نیست...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016