چهارشنبه 16 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دوازدهمين حراج کريستی با حضور ۴۱ هنرمند ايرانی برگزار می‎شود

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ دوازدهمين حراج کريستی با چکش خوردن آثار هنرمندان ايران و عرب روزهای ۱۷ و ۱۸ آوريل ۲۰۱۲ (۲۹ و ۳۰ فروردين۱۳۹۱)در برج‌های دوقلوی امارات در شهر دوبی برپا می‌شود که برای دومين بار در دو روز پياپی اين حراج برگزار خواهد شد.


ايلنا: حراج کريستی با حضور هنرمندان ايرانی و عرب دوازدهمين دوره خود را در شهر دبی تجربه خواهد کرد. ۴۱ هنرمند ايرانی آثارشان را به اين حراج برده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، دوازدهمين دوره حراج کريستيز که برای دومين بار در دو روز برگزار خواهد شد، بخش اول در روز ۱۷ آوريل (۲۹ فروردين) به آثار گران‌ اختصاص يافته و با حراج آثار ۴۱ هنرمند از ايران برگزار می‌شود؛ بخش دوم، چهارشنبه ۳۰ فروردين (۱۸ آوريل) با فروش ۱۵۰ اثر با برآوردهای پايين‌تر خواهد بود. در مجموع ۱۹۰ اثر هنری از کشورهای ايران، عرب و ترکيه برای علاقه‎مندان عرضه خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در شب نخست اين حراج آثاری از پرويز تناولی، کوروش شيشه‎گران، رضا درخشانی، نصرالله افجه‎ای، حسين زنده‎رودی، افشين پيرهاشمی و فرهاد مشيری چکش حراج می‌‎خورند.

اما در ميان هنرمندان ديگر کشورهای منطقه می‌توان به اثری از احمد السودانی (نقاش عراقی) با بالا‌ترين برآورد اين حراج يعنی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار، محمود سعيد، هنرمند فقيد مصری که تا کنون رکورد ۴/۲ ميليون دلاری عرب‌ها را دارد، با دو نقاشی و با برآوردهای ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار به عنوان گران‌ترين آثار دوازدهمين دوره حراج کريستيز محسوب می‌‎شوند.

پرويز تناولی مجسمه‌ساز مشهور ايرانی با دو مجسمه به نام‎های «خانواده شاعر» و اثری از مجموعه «ديوار» در شب اول حراج حضوری ويژه دارد. «خانواده شاعر» با طول ۲۲ سانتی‎م‌تر از مجموعه‌داری آمريکايی است که ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار قيمت‌گذاری شده. اثر دوم، از مجموعه «ديوار»‌های اين هنرمند است که ۳۱ سانتی‌م‌تر ارتفاع دارد و ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قيمت‌گذاری شده است.

همچنين در اين شب، از نصرالله افجه‌ای نيز نقاشيخطی با عنوان «موج» با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار، از حسين زنده‌رودی هم تابلويی بدون عنوان با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰هزار دلار، اثری از کوروش شيشه‌گران، بدون عنوان و بزرگ در ابعاد ۲۹۰ در ۱۴۵ سانتی‌م‌تر، از افشين پيرهاشمی هنرمند جوان ايرانی و عنوان گران‌ترين هنرمند زير ۴۰ سال خاورميانه و شمال آفريقا را دارد، در اين دوره، با يک نقاشی ۲۰۰ در ۳۰۰سانتی‌متری به نام «تندباد» شرکت دارد.

هنرمند مطرح کشورمان فرهاد مشيری ديگر هنرمند برجسته ايرانی است که با اثری تحت عنوان «الهه طلايی» با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار چکش خواهد خورد. تابلوی آبستره رضا درخشانی با عنوان «انار دونه‌دونه» با برآورد ۴۰ تا ۶۰هزار دلار از ديگر آثار ارزنده اولين روز حراج در اين دوره است.

اما در شب دوم حراج آثار متنوع‌تر و با قيمتهای ارزان ارائه خواهد شد که بدون ترديد برای مجموعه داران و علاقه‎مندان هنر منطقه حائز اهميت خواهد بود. در شب دوم اين حراج آثار ۳۳ هنرمند ايرانی به فروش گذاشته خواهد شد. برآوردهای در نظر گرفته شده برای اين هنرمندان به ترتيب کاتالوگ به اين شرح است: منوچهر يکتايی با اثری بدون عنوان، ۸ تا ۱۲ هزار دلار، پروانه اعتمادی، با اثری بدون عنوان ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار، مسعود عربشاهی با اثری بدون عنوان ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار، سيراک ملکونيان با اثری به نام «شب و روز» ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار، افروز عميقی با اثری به نام «فنا» ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار، فرهاد اهرارنيا با اثری به نام «عراق گمشده شماره ۱» ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار، بهمن محصص با دو اثر بدون عنوان ۶ تا ۸ هزار و ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار، محسن وزيری مقدم با اثری به نام «در جستجوی روشنايی» ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار، عليرضا اسپهبد با اثری به نام «کلاغ‎‌ها» ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار، شادی قديريان با دو از بدون عنوان از مجموعه‌های قاجار و شاپرک خانم با برآوردهای ۶ تا ۸ و ۵ تا ۷ هزار دلار، بيتا وکيلی با اثری به نام «نيويورک رويايی» ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار، پرستو فروهر با اثری به نام «جمعه» ۶ تا ۸ هزار دلار، کامبيز صبری با مجسمه‎ای بدون عنوان ۴ تا ۶ هزار دلار، غزاله آورزمانی با اثری به نام «چای عصرانه» ۲ تا ۳ هزار دلار، محمود سبزی با اثری به نام «ملاقات شرق و غرب» ۵ تا ۷ هزار دلار و در آخر نيز رکنی حائری‌زاده با اثری به نام «شکارچی شکار شده» با برآورد ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار.

در کنار هنرمندان ايرانی، شماری از هنرمندان مطرح کشورهای ديگر منطقه نيز آثارشان چکش خواهد خورد که می‌توان به پلا گريگوسيان، شفيق عبود و فاتح مدرس اشاره کرد که آثارشان از ۸ تا ۴۰ هزار دلار قيمت‎گذاری شده است.

حمايت مالی دوازدهمين دوره حراج کريستيز را «گروه مالی زوريخ» برعهده دارد. مايکل ج‌ها، مدير خاورميانه موسسه کريستيز و رييس حراج دوبی، ترکيب آثار ارايه‌شده در شب اول و دوم حراج اين دوره را فرصتی برای ديدن گذشته، اکنون و آينده توصيف کرده و می‌‎گويد: بعد از موفقيت ما در برپايی حراج در دو شب اکتبر سال جاری ميلادی (مهر ۹۰) تشويق شديم که حراج اين دوره را در دو شب برپا کنيم تا فرصت ديده شدن به استعدادهای نوظهور در شب دوم داده شود.

بنابرگفته مايکل جها، بخشی از عوايد شب دوم حراج، به «برنامه‌ جهانی غذای سازمان ملل متحد» اختصاص خواهد يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016