چهارشنبه 28 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون اجتماعي نيروي انتظامي: ناجا به شدت با كنسرت‌هاي زيرزميني برخورد مي‌كند

معاون اجتماعي نيروي انتظامي با حضور در جلسه هفتگي انصار حزب‌الله ضمن پاسخگويي به سوالات مردمي عنوان كرد: اميدواريم روزي آنقدر دستگاه‌هاي داراي ماموريت ايجابي و مردم در اين زمينه همت كنند كه ما نياز نداشته باشيم كه پليس به اين گستردگي وارد عمل شود.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار بهمن كارگر در جلسه هفتگي انصار حزب‌الله كه با موضوع طرح گسترش امنيت اخلاقي، اهداف، دستاوردها و موانع برگزار شد به پرسش‌هاي شركت كنندگان پاسخ داد كه مشروح پرسش‌‌هاي حضارو پاسخ‌هاي معاون اجتماعي ناجا در ذيل آمده است.

چرا در نيروي انتظامي از كمك بسيج استفاده نمي‌شود؟

ما با بسيج‌ تفاهم‌نامه‌هاي خوبي داريم و همكاري مي‌كنيم و بسيج در كارهاي ايجابي وارد شده و فكر مي‌كنيم در اين كار خيلي مي‌تواند موثر واقع شود البته نيروي انتظامي هم با تفكر و نيروي بسيجي مقاومت كند و از اين به بعد هم ان‌شاءالله مقاومت خواهد كرد.

چرا از برخورد نيروي انتظامي با كنسرت‌هاي زيرزميني خبري نيست؟

نيروي انتظامي با شدت در حال برخورد است منتها بايد توجه كرد كه خيلي از اين برخوردها را نمي‌توان خبري كرد چون خودش موجب ايجاد احساس ناامني و بعضا موجب اشاعه فحشا مي‌شود و درشان مردم هم نيست.

فكر مي‌كنيد امت حزب‌الله براي ياري رساندن به نيروي انتظامي در مقوله بدپوششي چه كار مي‌توانند انجام دهند؟

به نظر بنده بهترين كار، كار ايجابي است. واقعا ما از مساجد غافل شده‌ايم در حالي كه امام (ره) فرمودند مسجد سنگر است. بايد مساجد را فعال‌تر كنيم و در مورد مدارس هم بي‌تفاوت نباشيم. همين‌طور امر به معروف و نهي از منكر نبايد از بين مردم رخت ببندد. هركس در فاميل و محله خودش اگر واقعا همت بگذارد و كساني را كه در جامعه بعضا ناهنجاري‌هايي دارند، كمكشان كنند و آنان را هدايت كنند، واقعا كمك بزرگي كرده‌اند.

اميدواريم روزي آنقدر دستگاه‌هاي داراي ماموريت ايجابي و مردم در اين زمينه همت كنند كه ما نياز نداشته باشيم كه پليس به اين گستردگي وارد عمل شود.

به نظر مي‌رسد تعداد گشت‌هاي امنيت اخلاقي در سطح شهر اندك هستند؟ چرا؟

ما به دنبال اين نيستيم كه جو شهر را پليسي كنيم زيرا اين يك مساله بسيار حساسي است. بايد طوري عمل كنيم كه مردم احساس ناامني نكنند و از طرفي هم كاري كنيم كه ناامني‌ها از سطح جامعه كمتر شود.شما نبايد انتظار داشته باشيد كه جو جامعه يك جو پليسي شود، چرا كه براي همين هم مورد انتقاد قرارمي‌گيريم. مردم بايد به ما كمك كنند تا پليس به صورت نامحسوس باشد. اگر بتوانيم در جامعه به صورت نامحسوس حضور داشته باشيم وضعيت خيلي بهتر شده و مشكلات هم مرتفع مي‌شود.

چرا رفتار نيروي انتظامي در برخوردهايي كه با بعضي از هنرپيشه‌ها يا افراد مشهور مي‌كند با افراد عادي متفاوت است؟

به هر حال ما اعمال قانون مي‌كنيم اما شما اين را هم قبول كنيد كه بالاخره جامعه نسبت به يكسري چهره‌ها حساس است. اين به معناي مجوز تبعيض در برخورد نيست. البته بايد در انجام ماموريت‌ها ملاحظاتي هم صورت گيرد.

در مورد ارتقاي اخلاقي پرسنل نيروي انتظامي چه كارهايي انجام شده است؟

البته استانداردسازي رفتار پليس يكي از كارهايي است كه در نيروي انتظامي صورت مي‌گيرد و از طرفي تداوم و استمرار آموزش به ويژه مسايل اخلاقي يكي از مسايل فوق‌العاده مهم در نيروي انتظامي است. ما دو دوره در نيروي انتظامي داريم؛

1 ـ دوره كوثر كه براي كارهاي تخصصي نيرو است

2 ـ دوره بصيرت كه اين در مورد مسايل اخلاقي در نيرو است و به صورت مرتب اين روزها انجام مي‌شود.

به نظر مي‌آيد درحال حاضر نيروي انتظامي در مقابله با مظاهر فساد تنهاست. نظر جنابعالي در اين مورد چيست؟

نه اين چنين نيست، چرا كه اولا خداوند تبارك و تعالي به اين كار راضي است. همين‌طور علماي بزرگ از جمله رهبر معظم انقلاب و مردم متدين و اكثريت جامعه در برخورد با مفاسد و حتي بداخلاقي‌ها و بدپوششي‌ها، موافقت دارند؛ چرا كه به خصوص در نظام اسلامي براي مردم مسايل اخلاقي مهم است و نسبت به آن حساسيت ويژه‌اي دارند. بنابراين نيروي انتظامي تنها نيست و الحمدلله مردم و حتي اكثريت مسئولان با نيروي انتظامي هم نظر هستند و نيروي انتظامي هم با كمتر مانعي در انجام وظايف مواجه بوده است.

آيا به نظر جنابعالي عملكرد نيروي انتظامي در مبارزه با مواد مخدر جديد كه خود يكي از بخشهاي عمده جنگ نرم دشمن محسوب مي‌شود، ضعيف نيست؟

مبارزه با موادمخدر يكي از اولويت‌هاي اصلي نيروي انتظامي است چرا كه تعداد زيادي از كاركنان نيروي انتظامي در اين راه شهيد، جانباز و مجروح شده‌اند. از زماني كه فرماندهي مرزباني در نيروي انتظامي تشكيل شده است واقعا وضعيت مرزهاي ما مناسب‌تر شده است؛ چه در ورود موادمخدر و چه در ورود تجهيزات و لوازم جانبي مخرب.

ما بايد اين را هم بپذيريم كه در برخورد با تهيه و توزيع موادمخدر كار بيشتري بايد صورت گيرد و بالاتر از اينها كار فرهنگي است. چون يك طرف موادمخدر عرضه است و طرف ديگر تقاضا است. بنابراين بايد بيشترين توان را در كشور بر اين قرار دهيم كه تقاضا را پايين بياوريم اگر تقاضا پايين بيايد، عرضه خود به خود كم خواهد شد.

از آنجايي كه برخورد با تهيه و توزيع موادمخدر همت بالايي مي‌طلبد، همه بايد كمك كنند. اخيرا در گزارشي كه مهندس طاهري جانشين ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام كردند كه با ايجاد اردوگاه‌هايي كه در استان‌ها شكل مي‌گيرد، وضعيت بهتر شده است. مثلا الان در استان مركزي و شهر اراك حتي يك معتاد پيدا نمي‌شود. علت اين است كه با ايجاد اردوگاه‌ها، افراد معتاد در سطح شهر به آنجا منتقل شده‌اند و چهره جامعه مناسب و پاك شده است.

از نحوه تعامل پليس و نيروي انتظامي با مردم راضي هستيد؟

نيروي انتظامي ارتباط بسيار خوبي با مردم دارد. در هيچ زماني اين قدر بين نيروي پليس و مردم نزديكي وجود نداشته است. پليس اجتماع‌محور عمل مي‌كند و افتخار مي‌كند كه مشاركت مردمي داشته باشد؛ چرا كه موفقيت ما در ماموريت‌ها جز با مشاركت مردم ميسر نبوده است.

اعتقاد ما اين است كه پيشگيري اجتماعي مقدم بر پيشگيري انتظامي است و به همين دليل به دنبال اين هستيم كه مسايل اجتماعي را از طريق راهكارهاي اجتماعي آن حل و فصل كنيم. حتي در مورد معضلات امنيت هم معتقد به راهكار اجتماعي به جاي انتظامي هستيم. از طرف ديگر مردم با كلانتري‌ها ارتباط دوستانه‌اي دارند و كلانتري ها هم با مساجد ارتباط دارند و رييس كلانتري محل در نماز جماعت‌هاي مساجد شركت مي‌كند و از نزديك با مردم در ارتباط است و بعضا در مساجد سخنراني دارد. اين برنامه‌اي است كه براي ما در سراسر كشور معين شده است.

در مورد ارتباط پليس با رسانه‌ها بايد گفت كه زماني بود خبرنگاران را به حوزه پليس راه نمي‌دادند، اما الان خبرنگاران به راحتي رفت و آمد مي‌كنند و هفته‌اي حداقل يك‌بار يكي از فرماندهان نيروي انتظامي در صدا و سيما حاضر مي‌شود چرا كه نيروي انتظامي يك نيروي پاسخگو است واهمه‌اي از آن ندارد كه اشكالات خودش را بپذيرد.

در اين نيرو اصل بر اين است كه به مردم دروغ نگوييم و اگر چيزي را هم ندانيم به آن اقرار مي‌كنيم. از طرف ديگر ما بايد به دنبال پليس مقتدر باشيم؛ چرا كه يك پليس مقتدر مي‌تواند امنيت ايجاد كند. البته همانطور كه به ما توصيه شده است، اقتدار همراه با رفات بايد مدنظر باشد.

چرا در برخورد با بدحجابي شل و سفت عمل مي‌كنيد؟

ما طرح‌هاي امنيت اجتماعي و اخلاقي را در طول سال داريم. آمارها كار ما را تصديق مي‌كنند، اما اين را هم بدانيد بيشتر كار ما اعمال بوده است تا اعلام. پرواضح است كه در بعضي فصول از جمله تابستان كه بدحجابي نمود بيشتري پيدا مي‌كند هم بايد اعمالي و هم اعلامي باشد. نبايد اينگونه به نيروي انتظامي فشار آورد كه در طول 12 ماه سال حضور گسترده و وسيع داشته باشند. مسلما در زمستان وضعيت بدپوششي خيلي كمتر مي‌شود، آيا در آن فصل هم نيروي انتظامي با همان شدت به ميدان بيايد؟ به نظر مي آيد اين انتقاد عاقلانه نيست. البته توان ما هم محدود است؛ چرا كه از نظر تجهيزات و سازمان بيشترين استهلاك را داريم به طوري كه حتي يك وسيله نقليه در اين نيرو نداريم كه ذخيره شده باشد و همگي در حال كار هستند. اين در حالي است كه نسبت به گذشته از نقطه نظر تجهيزات وضعيت به مراتب بهتري داريم. من به شما بگويم هيچ شغلي در كشور مثل نيروي انتظامي سختي و دشواري ندارد.

نيروي انتظامي چه اقداماتي در حوزه سايبري و اينترنت انجام داده است؟

ما با تشكيل پليس فتا كه اختصاص به فضاي مجازي و سايبري دارد، بسيار فعالانه در اين حوزه‌ها وارد شده‌ايم، به طوري كه در طول يك سالي كه از عمر اين پليس مي‌گذرد بسيار پيشرفت كرده است و يكي از پليس‌هاي سايبري قوي در منطقه و حتي دنيا است.

در مورد برخورد نيروي انتظامي با توزيع‌كنندگان لباس‌هاي ناهنجار توضيح دهيد؟

در مورد توزيع‌كنندگان لباس‌ها يكي از وظايف اداره اماكن نيروي انتظامي رصد و پايش اصناف است. در حوزه پوشاك وضع بهتر شده است.اما طراحي، توليد و توزيع هر سه نقش دارند. در طراحي لباس، وزارت ارشاد يك بنياد مد و لباس تشكيل داده است، از طرف ديگر توليد البسه و پوشاك به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمي‌گردد. توزيع هم به اصناف مربوط مي‌شود. در حوزه تقاضا هم كه مردم هستند و بايد كار فرهنگي انجام دهيم.ما بايد لباس مناسب توليد كنيم كه با فرهنگ اسلامي ايراني ما تطابق داشته باشد و در ضمن از نظر قيمت هم در حدي باشد كه همه اقشار بتوانند آن را تهيه كنند. البته فرماندهان ما با اصناف جلسات مختلفي دارند و آنها را توجيه مي‌كنند و از طرف ديگر با متخلفان هم برخورد مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در مورد جلوگيري نيروي انتظامي از پخش مستقيم مسابقات فوتبال در سينماها كه با حضور مختلط زن و مرد صورت مي‌گرفت، توضيح دهيد؟

اين يكي از وظايف نيروي انتظامي است، چرا كه پيشگيري از جرم محسوب مي‌شود و براي آن قانون مصوب داريم. ما با توجه به عملكردي كه سال‌هاي گذشته بود و در سينماها فوتبال پخش مي‌شد، اين اقدام را انجام داديم و اين هم يك كار قانوني بود و به قانون عمل كرديم و به نظر بنده كار بسيار خوبي بود كه در جامعه صورت گرفت. اينكه حالا بعضي از كساني كه ممكن است اطلاعاتشان كم بوده باشد، نقدي هم داشته باشند، آنها را توجيه مي‌كنيم و قرار شده كه از اين به بعد جلسات بيشتري بين وزارت ارشاد و نيروي انتظامي در اين موارد باشد. البته پخش فوتبال در سينما مخالف نيستيم بلكه با اختلاط زن و مرد مخالف بوديم، چون عملكرد سال‌هاي گذشته، عملكرد نامناسب و غيرمطلوبي بود بنابراين ما جلوگيري كرديم كه ان‌شاءالله به نفع مردم خواهد بود.

چرا برخورد نيروي انتظامي با ماهواره‌ها ضعيف شده است؟

نيروي انتظامي در اين زمينه محكم در حال برخورد است و به وظيفه‌اش عمل مي‌كند منتها خيلي تبليغات صورت نمي‌گيرد.

برنامه شما براي برخورد با روزه‌خواري در ملاء عام در ماه مبارك رمضان چيست؟

ما همچون سال‌هاي گذشته عمل خواهيم كرد. الان اطلاعيه‌هاي نيروي انتظامي در اين زمينه آماده شده است كه به زودي اعلام خواهد شد. ولي واقعا مردم سال به سال بهتر شده‌اند. مردم ما مردم متشرعي هستند . حريم الهي را رعايت مي‌كنند. ولي بايد با تذكر از مواردي كه پيش مي‌آيد جلوگيري كرد. در برخورد با روزه‌خواري در سالهاي گذشته ما به آدمهاي مغرض برنخورده‌ايم خيلي از آنها غافل بوده‌اند و هيچ يك هم مقاوممتي براي روزه‌خواري نداشته‌اند.

ظاهرا در ساخت بعضي از فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي مساله‌دار، نيروي انتظامي مشاركت دارد؛ نظر شما چيست؟

اينكه در يك فيلم از موسسه ناجي هنر كه مربوط به نيروي انتظامي است، در پايان فيلم تشكر شود به اين معنا نيست كه در ساخت فيلم مشاركت داشته است. موسسه ناجي هنر اداره سينمايي ما و جايي است كه هر كس بخواهد فيلمي بسازد و در رابطه با پليس سكانس‌هايي را بياورد، در آنجا بررسي مي‌شود و تجهيزات پليسي هم با ضوابطي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.

مشاركت نيروي انتظامي در يك فيلم منوط به آوردن « با مشاركت نيروي انتظامي» است و صرف تشكر در فيلمي دليلي بر مشاركت نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016