چهارشنبه 28 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارک‌های قم از دود قلیان سرفه می‌کنند

قم - خبرگزاری مهر: استفاده دسته جمعی از قلیان در پارک‌های قم زنگ خطری برای مسئولان حوزه سلامت و فرهنگ را به صدا در می‌آورد که در این راستا برخورد جدی نیروی انتظامی با متخلفان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید کمتر کسی باشد که این جمله به گوشش نخورده است که مضرات هر بار استفاده از قلیان برابر با یک پاکت سیگار است، اما باید عنوان کرد که افراد کمی در جامعه هستند که این موضوع به باوری برایشان تبدیل شده و به دلیل تبعات بهداشتی خطرناک ناشی از استفاده قلیان، آن را کنار گذاشته باشد.

در یکی از شب‌های گرم تابستان با یکی از دوستان سری به پارک شهید بنیادی قم زدیم که صحنه‌هایی تاسف بار، ما را از ماندن در آنجا منصرف کرد.

هاله‌ای از دود ناشی از قلیان، حجم وسیعی از فضای پارک را در بر گرفته بود و انگار درختان پارک هم از دود قلیان سرفه
می‌کردند.

باید این واقعیت را پذیرفت که در سالهای اخیر، سن استفاده از قلیان روز به روز کمتر شده است و امروز به جایی رسیده‌ایم که قبح استفاده از آن در بین جوانان و نوجوان از بین رفته و بیشتر افراد در کنار خانواده‌هایشان بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشند و مورد اعتراض قرار گیرند از این وسیله دخانی استفاده می‌کنند.

در این شب‌ها اگر سری به پارک‌های سطح استان بزنیم این مسئله به وضوح آشکار خواهد بود که بیشتر خانواده‌ها علاوه بر تنقلات و دیگر خوراکی‌ها، به همراه خود قلیان هم می‌آوردند تا ساعتی در فضای آزاد پارک از این وسیله برای تفریح استفاده کنند.

استفاده فراگیر از قلیان زنگ خطری برای مسئولان حوزه سلامت و فرهنگ

استفاده دسته جمعی از این وسیله آن هم در اماکن عمومی نظیر پارک‌ها باید زنگ خطری برای مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و البته مسئولان حوزه بهداشت و سلامت باشد، چرا که این معضل اجتماعی علاوه بر آسیب‌ها جسمی که افراد را دچار می‌کند، فرهنگ عمومی جامعه را هم تحت شعاع خود قرار می‌دهد و آن را دچار آسیب‌های جدی می‌کند.

کار‌شناسان اجتماعی در این خصوص معتقدند که بسیاری از افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند در ابتدا با همین وسایل دخانی نظیر قلیان و سیگار آغاز کردند و بعد‌ها به استعمال مواد مخدر خطرناک دیگر روی آورده‌اند.

تاسف بار‌تر از همه این است که امروز قشر فرهیخته جامعه نیز به صورت گسترده از قلیان استفاده می‌کند که و قتی با آنها در این خصوص صحبت می‌کنیم به صراحت عنوان می‌کنند که در بیشتر خانه‌های دانشجویی قلیان وسیله تفریح و تفنن برای دانشجویان است و گا‌ها خانواده‌های آن‌ها نیز از این موضوع باخبر هستند.

اگرچه مسئولان حوزه بهداشت و سلامت مضرات استفاده از قلیان و سیگار را بار‌ها و بار‌ها به جامعه گوشزد کرده‌اند اما باید اذعان داشت که در این خصوص فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته است.

ضروری است که به این موضوع از سنین پایین‌تر و در سطح مدارس و دبیرستان‌ها پرداخته شود تا افراد در سنین بزرگسالی با دیدی باز و با کسب آگاهی‌های لازم در خصوص مضرات و خطرات استفاده از وسایل دخانی، گرد چنین وسایلی نگردند و از آن دوری کنند.

عدم برخورد نیروی انتظامی با استفاده کنندگان از قلیان در پارک‌ها

در ماه‌های گذشته مشاهده می‌شد افرادی سود جو در پارک‌ها و اماکن عمومی شهر قم، مبادرت به عرضه قلیان می‌کردند که خوشبختانه با پیگیری‌های نیروی انتظامی در راستای اجرای قانون مقابله با استعمال دخانیات در اماکن عمومی با این افراد برخورد شده است، اما متاسفانه خود خانواده‌ها به این امر دامن می‌زنند و وقتی برای تفریح به اماکن عمومی مراجعه می‌کنند قلیان هم با خود به تفرجگاه‌ها می‌برند و به صورت دسته جمعی از آن استفاده می‌کنند.

گرچه در کنار بیشتر پارک‌های سطح شهر قم پایگاه نیروی انتظامی مستقر است اما ماموران این نیرو در مواجه با استفاده از قلیان توسط افراد در این پارک‌ها، رغبت چندانی به اجرای قانون ندارند و برخوردی جدی با متخلفان صورت نمی‌گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پزشکان معتقدند، مصرف ‌کنندگان قلیان و سیگار به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلب و عروق و تنفسی مبتلا خواهند شد و افرادی که درمعرض دود ناشی از این وسایل قرار می‌گیرند نیز از خطرات آن در امان نیستند که باید فضای سالم و امن برای سایر افرادی که می‌خواهند از محیط آزاد پارک‌ها استفاده کنند فراهم شود که به همین دلیل ماموران نیروی انتظامی با برخورد با متخلفان می‌توانند نقش مهمی در ایجاد فضای مناسب و سالم در پارک‌ها ایفا کنند.

در سطح شهر قم نیز علاوه بر سفره خانه و قهوه خانه‌های سنتی، اماکن بسیاری با مجوز و بدون مجوز وجود دارد که تا پاسی از شب باز هستند و جوانان و نوجوانان به راحتی برای استعمال قلیان به آنجا مراجعه و ساعاتی را در فضای دود آلود آن سر می‌کنند.

شاید یکی ازدلایل گسترش استفاده از قلیان در جامعه، مصوبه هیئت دولت در آبان ماه سال گذشته باشد که طبق این مصوبه قهوه خانه‌ها از جمع اماکن عمومی خارج شدند و به اسناد همین مصوبه عرضه قلیان نیز در این اماکن آزاد شد.

حال باید دید که مسئولان با فراگیر شدن استعمال قلیان در جامعه با وجود آگاهی از مضرات بهداشتی و فرهنگی آن چگونه می‌خواهند با این معضل اجتماعی برخوردکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016