جمعه 30 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيشترين سوءمصرف مواد درايران مربوط به الكل است

رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت معتقد است كه بر خلاف تصور بيشترين سوءمصرف مواد در ايران مربوط به الكل است.

به گزارش خبرنگار سلامت ايسنا- منطقه خراسان رضوي، فيروزه جعفري در همايش "آنچه از شيشه بايد بدانيم"، افزود: آنچه در خصوص شيشه براي ما نگران‌كننده است، عوارض زياد و درمان سخت آن است.

وي با بيان اينكه توليد و مصرف شيشه در سال‌هاي اخير افزايش يافته است، تصريح كرد: اين ماده مخدر در ابتدا از مالزي و تايلند وارد ايران مي‌شد اما امروزه قاچاقچيان شيشه از ايران در زندان‌هاي تايلند و مالزي هستند كه اين امر تاسف بار است.

جعفري اظهار داشت: امروزه مصرف تزريقي شيشه در حال افزايش است كه اين امر به دليل عوارضي مانند تشنج كه منجر به مرگ مي‌گردد و ابتلاي افراد به HIV نگران‌كننده هستند.

وي افزايش تپش قلب، فشارخون، خشكي دهان، لرزش اندام‌هاي بدن، كاهش اشتها، سكته مغزي، خونريزي داخلي مغز، افزايش دماي بدن و كاهش وزن، خرابي دندان و لثه و گشادي مردك‌هاي چشم را از جمله عوارض اين مخدر بيان و خاطرنشان كرد: در سالن‌هاي آرايشي و بهداشتي مخدر "شيشه" به عنوان كاهش دهنده وزن تبليغ مي‌شود كه اين كاهش وزن به خاطر سوختن چربي‌ها نيست بلكه به دليل تحليل پروتئين‌ها و بي‌اشتهايي چند روزه افراد است.

جعفري عنوان كرد: بدبيني و هذيان از جمله پيامدهاي شيشه است كه حتي از افراد اسكيزوفرني هم اين عوارض شديدتر بروز مي‌كند و با بررسي مي‌توان فهميد علت مطرح شدن بسياري از شكايات همسران از آزار شوهران مصرف همين شيشه است.

وي در خصوص روش‌هاي درماني اعتياد گفت: دو نوع روش درمان دارويي و غيردارويي وجود دارد كه درمان شيشه كاملا غيردارويي است و درمان‌هاي دارويي هيچ تاثيري بر روي افراد نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جعفري با اشاره به اينكه هميشه با بحران كمبود تخت براي بخش روانشناسي مواجه بوديم، افزود: در افرادي كه شيشه مصرف مي‌كنند بعد از مدت‌ها علايم سايكروز مشاهده مي‌شود، گروهي از افرادي كه زمينه بيماري را دارند با مصرف شيشه به اسكيزوفرني مبتلا مي‌شوند و در افراد مبتلا به اسكيزوفرني نيز با مصرف شيشه علائم با شدت بيشتري بروز مي‌كند.

جعفري با بيان اينكه درمان افسردگي افراد مصرف‌كننده شيشه مهم است، ابراز داشت: تغيير شيوه زندگي و روان درماني اصل مهم درمان رواني اين افراد است.

رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال كه آيا متادون براي محرك‌ها موثر است، گفت: براي محرك‌ها متادون پاسخگو نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016