چهارشنبه 25 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پسران؛ ۷ درصد از استفاده‌كنندگان از لوازم آرايش

از زماني كه پسران قطعه زغالي بر مي‌داشتند و براي نشان دادن مرد بودنشان به ديگران براي خود سبيل مي‌گذاشتند سالها گذشته است، امروزه برخي از پسران جوان و نوجوان همچون بسياري از دختران براي خريد موچين، كرم پودر، رژلب، ريمل و ساير لوازم دخترانه به فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي مي‌روند و اصالت و شخصيت مردانه‌شان را در پس خريد اين لوازم آرايشي مي‌فروشند تا روياهاي كودكانه پسران گذشته‌ اين مرز و بوم را در پس چهره‌ي زنانه خود ساخته‌ي خود به دست باد دهند.

به گزارش خبرنگار«جوانان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شمار پسران و مردان زن نمايي كه با بحران هويت شديد مواجه هستند در ساليان اخير فزوني يافته است آنگونه كه دكتر مجيد ابهري – آسيب شناس و پژوهشگر اجتماعي – مي‌گويد: هفت درصد از كساني كه از لوازم آرايشي استفاده مي‌كنند پسران و مردان هستند و اين در حالي است كه حتي بعضي از لوازم آرايشي مانند كرم، ژل مو و اسپري هاي خوش بو كننده جزو لوازم آرايشي به حساب نمي‌آيند و منظور ريمل، كرم پودر و ... است.

مهدي آقاپور – پژوهشگر فرهنگي و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران – نيز ضمن تاكيد بر ناهنجار بودن پديده استفاده از لوازم آرايشي در بين پسران و مردان و استفاده از اين لوازم در خانواده‌هايي كه پيوند اجتماعي ضعيف تري دارند، اظهار مي‌كند: استفاده از لوازم آرايشي بين پسران جوان و نوجوان در بين سنين 15 تا 25 سال بيشتر است، هنگامي كه فرد كم كم از دوره نوجواني فاصله مي‌گيرد وارد مرحله‌ي اول جواني مي‌شود.

اما فلور رضايي كارگر – روان شناس، مشاور و استاد دانشگاه با اشاره به اينكه نوجواني اول از حدود 11 سالگي شروع و تا 16-15 سالگي ادامه مي‌يابد و نوجواني دوم نيز از 16 سالگي شروع مي‌شود و تا 18 سالگي ادامه دارد، معتقد است: بروز اين پديده در نوجواني دوم بيشتر است و اين در حالي است كه در بعضي از كشورها مانند سوئد نوجواني دوم تا 21 سال هم اعلام شده است كه علتش هم بروز رفتارهاي مختص سن نوجوانان تا اين سن است.

وي ادامه مي‌دهد: فرد در نوجواني اول در پي كسب هويت فردي است و به تدريج با وارد شدن به نوجواني دوم هويت اجتماعي‌اش شكل مي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، مروري بر تبلیغات مندرج بر در و ديوارهاي آرایشگاه‌های مردانه از تغيير رفتار حكايت دارد تبليغاتي با ادبيات آرایشگاه‌های زنانه؛ اصلاح صورت و ابرو٬ مش و رنگ مو و ...

مهمترين موضوع در استفاده از لوازم آرايش بين پسران و مردان، علت استفاده‌ از اين لوازم و همچنين افزايش روز افزون اين قشر و خطراتش براي فضاي بهنجار و ارزشي جامعه است.

آقاپور معتقد است: سبك زندگي جديد، خرده فرهنگ‌هاي جديدي ايجاد كرده است و در فرآيند گسترش نظام جهاني شدن به مفهوم غربي شدن، جوانان بيشتر از هر قشري مورد توجه قرار مي‌گيرند.

وي مي‌افزايد: ابتدا قشري كه از نظر جمعيتي معدودند به اين قبيل موضوعات گرايش پيدا مي‌كنند؛ ولي به مرور زمان اين نوع اقشار و رفتار در جامعه گسترش پيدا مي‌كنند.

در حالي كه فلور رضايي پديده‌ي استفاده از لوازم آرايشي در بين پسران و مردان را از جنبه‌هاي مختلف رواني بررسي مي‌كند و مي‌گويد: هويت جنسي معمولا از سنين 4 تا 8 سال شكل مي‌گيرد، اگر الگوهاي نامناسب و يا رفتارهاي مغاير با سنش به او داده شود جنسيتش به همان گونه شكل مي‌گيرد و هويت جنسي‌اش دچار اختلال مي‌شود مثلا دختراني كه لباس‌هاي پسرانه مي‌پوشند و يا دختراني كه ظاهري پسرانه براي خود مي‌سازند.

وي در ادامه به دو دسته ديگر از افراد اشاره مي‌كند كه در جامعه بسيار معدودند، گروهي كه دچار بيماري T.S هستند كه در واقع در ظاهر مرد هستند ولي از نظر رواني و روان شناختي خود را زن مي‌دانند، اين گونه افراد دچار اختلالات جنسيتي هستند كه در نوجواني براي آنها اتفاق مي‌افتد و بايد تحت درمان‌هاي باليني قرار گيرند. همچنين دو جنسيتي ها كساني هستند كه استفاده از لوازم آرايشي در ميان آنان رواج دارد.

رضايي علت اصلي پيدايش اين پديده را تغيير معيارهاي زيبايي مي‌داند و اذعان مي‌كند: معيارهايي كه يك زماني براي جنس زن زيبايي محسوب مي‌شد امروزه پسران آن معيارهاي زيبايي را براي خودشان انتخاب مي‌كنند كه علت اين اتفاق هم اشتباه در يادگيري از روي مدها و الگوهاي نامناسبي است كه به افراد داده مي‌شود و همين امر سبب شده شاهد از بين رفتن تفكيك ارزش‌ها و ادغام معيارهاي زيبايي باشيم.

به گزارش ايسنا، ماهواره، رسانه‌ها، فضاي مجازي و حتي گوشي تلفن همراه ازعوامل اصلي الگو دادن به افراد و انتقال سبك جديد زندگي در جامعه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آقاپور با تاكيد بر غني و تمدن ساز بودن فرهنگ ايراني – اسلامي تصريح مي‌كند: در صورت كم كاري، ما در فرهنگ جهاني كه به سمت غربي شدن پيش مي‌رود استهلاك مي‌شويم.

اين پژوهشگر فرهنگي در پايان برخورد قهري و تنبيهي با اين افراد و اين پديده را نادرست ارزيابي مي‌كند و مي‌افزايد: يا مردم جلوي اين هنجار شكني‌ها را مي‌گيرند يا اينكه قانون اين كار را انجام مي‌دهد، ما در درجه اول بايد الگوهاي مناسب بدهيم، الگوهايي كه از نظر فرهنگ ارزش جامعه خود مناسب هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016