چهارشنبه 25 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تخریب ۶۰ درصدی برخی کتابخانه‌های آذربایجان شرقی

این روزها که زلزله در آذربایجان شرقی جان بسیار از هموطنانمان را گرفته و بسیاری از آنها را بی‌خانمان کرده است، کتاب‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خانه آنها نیز ویران شده و خیلی از آنها زیر آوار مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، با وقوع زلزله روز شنبه 21 مرداد ماه در آذربایجان شرقی، غمی بزرگ بر دل مردم ایران نشست و از دست دادن بیش از 300 نفر از هموطنان عزیزمان همه ما را در اندوه فرو برد.

در چنین شرایطی که مردم منطقه جان خود را از دست داده‌اند، افراد زیادی به سوگ عزیزانشان نشسته و خیلی‌ها هم بی‌خانمان شده‌اند، قطعا اولویت امدادرسانان کمک به مجروحان و یافتن افرادی است که زیر آوار مانده‌اند. شاید در این شرایط پیگیری اوضاع کتابخانه‌های آن منطقه و بلایی که سر کتاب‌ها آمده است، خیلی محلی از اعراب نداشته باشد، ولی واقعیت این است که در زمان نزول خیلی از بلایای طبیعی بچه‌ها را با خواندن کتاب و قصه‌گویی آرام می‌کنند؛ یعنی اینکه در هیچ زمانی نباید از حال کتاب‌ها غافل ماند.

حسن خدایی در حال بازدید از کتابخانه‌های تخریب‌شده در زلزله آذربایجان شرقی

چند ماه پیش بود که خبری درباره کتاب‌هایی که از زلزله بم نجات یافته بودند، خواندیم و بعد از سفر به شهری دیگر پس از سال‌ها به خانه خود بازگشته بودند؛ این یعنی که یک نفر در همان روزهای پرتلاطم زلزله بم به فکر کتاب‌ها هم بوده است.

به همین منظور پیگیر اوضاع کتابخانه‌های منطقه زلزله‌زده آذربایجان شرقی شدیم.

حسن خدایی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی که به تازگی از مناطق زلزله‌زده اهر، هریس و ورزقان بازدید کرده است، در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: ما نیروهای کارشناسی و مهندسی خود را برای بررسی وضعیت کتابخانه‌ها و میزان خسارت وارده به محل اعزام کرده ایم و آنها مشغول بررسی اوضاع هستند و هنوز گزارش‌های کارشناسی‌شان به دست من نرسیده است در نتیجه اظهارنظر فعلی من تنها بر اساس مشاهدات شخصی‌ام است.

خسارت در کتابخانه‌های استان از 60 درصد تا ترک خوردگی دیوارها دیده می‌شود

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کتابخانه‌مان در منطقه ورزقان تا 50 درصد و کتابخانه اهری در منطقه اهر تا 60 درصد تخریب شده باشد و بقیه کتابخانه‌هایمان در مناطق زلزله‌زده در حد ترک‌خوردگی دیوارها دچار خسارت شده اند.

به گفته وی، برای بازسازی و تجهیز این کتابخانه‌های پس از پشت سر گذاشتن وضعیت بحرانی منطقه و تخصیص اعتبار از سوی دولت تصمیم گرفته خواهد شد.

لازم به توضیح است که در پی وقوع زمین لرزه‌هایی در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس حسن خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با حضور در شهرستان‌های زلزله زده، از مناطق آسیب دیده و کتابخانه‌ها بازدید کرده و از نزدیک در جریان وضعیت کتابخانه‌ها و کتابداران قرار گرفت.

وی در جریان این بازدید وضعیت کتابخانه‌های عمومی هریس، نجفی اهری، شیخ شهاب الدین اهری و ورزقان را مورد بررسی قرار داد که به نظر می‌رسد بیشترین آسیب در ساختمان کتابخانه‌های عمومی ورزقان و شیخ شهاب الدین اهری مشهود است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بنابر گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان آذربایجان، کتابداران و خانواده‌های آنها در سلامت به سر می‌برند لیکن منازل مسکونی عده‌ای از آنها از جمله منزل رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان ورزقان دچار تخریب جدی شده ‌است.

در حال حاضر خیلی از کتاب‌ها هم در زیر آوار مانده و منتظر هستند دستی به یاری آنها دراز شده و آنها را نیز نجات داده و بار دیگر به قفسه‌های کتابخانه‌ها بازگردانند. امید می‌رود که پس از پایان وضعیت بحرانی و نجات جان انسان‌ها و اسکان آنها، به وضعیت کتابخانه‌ها و کتاب‌های مناطق زلزله‌زده نیز به سرعت رسیدگی شود و در منابع مالی که برای بازسازی اختصاص می‌یابد کتابخانه‌ها نیز در اولویت باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016