شنبه 4 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یادگار‌نویسی بر بدنه میراث فرهنگی! (عکس)

مجموعه تئاتر شهر به عنوان حرفه‌ای ترین مجموعه تئاتری ایران و ثبت شده در لیست میراث فرهنگی کشور به دلیل نداشتن حریمی مشخص این روزها شاهد حضور افرادی غیر فرهنگی و نقش بستن یادگاری و دیوار نوشته‌هایی غیراخلاقی بر بدنه خود است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه تئاتر شهر به عقیده بسیاری از هنرمندان و خانواده تئاتر به عنوان حرفه‌ای ترین مجموعه تئاتری ایران طی سال‌های گذشته تا به امروز فعالیت کرده و هنرمندان و گروه‌های بسیاری سعی و تلاش داشتند تا در این مجموعه تئاتری آثار خود را به صحنه ببرند.

این بنای تئاتری که در لیست میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده طی سال‌های گذشته بارها و بارها با اتفاقات ناخوشایندی مواجه شده است. این اتفاقات گاه به صورت حفاری در ضلع‌های شمالی و جنوبی تئاتر شهر نمایان شدند و شکاف‌هایی را بر بدنه تئاتر شهر ایجاد کردند و گاه با حضور سازه‌های مختلف از سازمان‌ها و نهادهای دیگر خودنمایی کردند.

845329_orig.jpg


این اتفاقات نشان داد که مجموعه تئاتر شهر به عنوان بنایی هنری و فرهنگی حریم مشخص و قابل احترامی از سوی سازمان‌ها و نهادهای دیگر ندارد. اما یکی از اتفاقات ناخوشایندی که نبود این حریم مشخص باعث رخ دادن آن شده حضور افراد غیر فرهنگی در اطراف مجموعه تئاتر شهر و ایجاد فضایی نامناسب برای حضور خانواده‎‌ها و علاقه‌مندان به تئاتر شده است.

یکی دیگر از لطمات جدی حضور افراد غیر فرهنگی در اطراف تئاتر شهر در طول روز آسیب رساندن به تئاتر شهر از طریق یادگاری نویسی و دیوار نویسی است. این روزها ضلع جنوبی مجموعه تئاتر شهر شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




افرادی غیر فرهنگی با حضور در این محدوده از تئاتر شهر شروع به تخریب بدنه این بنای هنری و ثبت شده در لیست میراث فرهنگی کشور کرده‌اند. نوشته‌هایی که هجویاتی بیش نیستند بر روی آجرها و نمای مجموعه تئاتر شهر رشد می‌کنند و نمایی نامتعارف و ناراحت کننده را شکل داده‌اند.

همچنین در ساعت‌هایی از روز که هنرمندان و تماشاگران تئاتر قصد حضور در مجموعه را دارند، ضلع جنوبی و اطراف مجموعه تئاتر شهر با حضور افراد غیر فرهنگی و رفتارهایی که از خود بروز می‌دهند تبدیل به فضایی نامناسب برای هنر دوستان و مخاطبان و خانواده‌های مراجعه کننده به تئاتر شهر شده است.

نکته عجیب و قابل توجه این است که مدیران و مسئولان تئاتر و همچنین سازمان میراث فرهنگی هیچ اقدام قابل قبولی در راستای محافظت و مراقبت از مجموعه تئاتر شهر در قبال این برخورد غیر فرهنگی ندارند. نمای مجموعه تئاتر شهر در حال تخریب است و مدیران و مسئولان مدنظر هیچ توجهی به این امر نمی‌کنند.

845328_orig.jpg

سازمان میراث فرهنگی که مجموعه تئاتر شهر را به عنوان میراث فرهنگی و ملی کشور به ثبت رسانده اهمیتی به تخریب نمای مجموعه تئاتر شهر نمی‌دهد و فرسودگی و اقدامات افراد غیر فرهنگی به عنوان عواملی مخرب نمای این بنای هنری را به نابودی می‌کشانند.

سال گذشته بود که بخشی از کاشی‌های نمای ضلع جنوبی تئاتر شهر تخریب یا سرقت شد ولی حتی اقدامی برای مرمت آن انجام نشد. این روزها زخم‌های بسیاری در نمای مجموعه تئاتر شهر وجود دارد که روز به روز بیشتر می‌شوند ولی هیچ اقدامی از سوی مدیران و مسئولان تئاتر و همچنین سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از این تخریب دیده نمی‌شود.

نبود حریم مشخص برای تئاتر شهر باعث شده تا افرادی که دغدغه هنر و بناهای فرهنگی و هنری را ندارند با حضور در پیرامون این مجموعه تئاتری به تئاتر و تئاتر شهر آسیب برسانند و نکته قابل توجه نبود برخورد لازم و مناسب با این افراد از سوی نیروی انتظامی است.

با وجود چنین شرایطی این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که چرا سازمان میراث فرهنگی، مدیران و مسئولان هنری و تئاتر در قبال چنین وضعیت و شرایط نامناسبی اقدامی مناسب انجام نمی‌دهند تا مجموعه تئاتر شهر به عنوان یک بنای مهم هنری بیش از این آسیب نبیند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016