دوشنبه 6 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمار کودکان بی‌سرپرست و تک‌سرپرست در زلزله آذربایجان‌شرقی

ر زلزله آذربایجان‌شرقی حدود 25 کودک بی‌سرپرست شده و حدود 50 کودک نیز یکی از والدین خود را از دست دادند.

به گزارش خبرآنلاین، امروز یکشنبه نه پس لرزه به قدرت 4، 3.9، 2.6، 3.1، 2.8، 3.7، 2.6، 3.2، و 2.6 ریشتر از ساعات اولیه بامداد تا 5 بعد از ظهر ورزقان در آذربایجان شرقی را لرزاند.

آمار کودکان بی‌سرپرست و تک‌سرپرست در زلزله آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار کودکان بی‌سرپرست و تک سرپرست شده در زلزله آذربایجان‌شرقی گفت: حدود 25 تن از کودکان بی‌سرپرست شده و حدود 50 تن از کودکان نیز یکی از والدین خود را از دست داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همایون هاشمی ضمن اشاره به آخرین آمار کودکان بی‌سرپرست و تک‌سرپرست آذربایجان شرقی به ایسنا گفت: در بررسی‌های صورت گرفته حدود هزار و 800 واحد از مسکن مددجویان تحت پوشش بهزیستی آسیب دیده‌اند. وی ادامه داد: سعی داریم، مسکن بی‌خانمان‌ها را ظرف مدت چند ماه آینده تکمیل کنیم.

هاشمی بیان کرد: تعدادی نیز بعد از زلزله به جامعه هدف بهزیستی اضافه شده‌اند که سعی داریم در فاز نخست با تشکیل پرونده برای این افراد و با مداخلات روانشناسی و کاهش آسیب، کمک حال آنها باشیم. رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار کودکان بی‌سرپرست و تک سرپرست در زلزله آذربایجان شرقی گفت: حدود 25 نفر از کودکان بی‌سرپرست و حدود 50 نفر نیز یکی از والدین خود را از دست داده‌اند. به گفته وی، 79 کامیون از کمک‌های مردمی و 25 کامیون نیز از طرف ستاد سازمان بهزیستی به زلزله‌زدگان ارسال شد.

خطر بروز بیماری‌های تنفسی برای زلزله‌زدگان در صورت ادامه زندگی در چادر
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شرایط سخت زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان نسبت به بروز بیماری‌های تنفسی در صورت ادامه روند زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان هشدار داد. دکتر محمد مهدی گویا با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از مناطق زلزله زده و بررسی وضعیت بهداشتی زلزله‌زدگان، به ایسنا گفت: خوشبختانه به دنبال اقدامات انجام شده تاکنون هیچ موردی از همه‌گیری بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده را شاهد نبوده‌ایم. این موضوع تلاش نیروهای سازمان‌های مختلف را نشان می‌دهد. وی افزود: به دلیل آسیب‌های فراوان ناشی از زلزله، در زمینه وقوع برخی همه‌گیری‌ها از جمله بیماری‌های اسهالی نگران بودیم، اما اکنون پس از گذشت حدود دو هفته، شرایط تا حد زیادی تغییر کرده و وضعیت در برخی مناطق تقریبا با ثبات‌تر شده است.

توالت‌ها و حمام‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده کافی نیست
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به استقرار توالت‌ها و حمام‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، گفت: با این وجود تعداد سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های بهداشتی به میزان کافی نیست.

گویا با اشاره به شرایط سخت زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان، ادامه داد: اگر این روند طی روزها و هفته‌های آینده ادامه یابد، دشواری‌ها بیشتر می‌شود و خود می‌تواند زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی باشد. این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد چرا که هوا رو به سرد شدن می‌رود و از طرف دیگر زندگی در چادر و در کنار همدیگر و همچنین استفاده از وسایل گرمایشی، احتمال وقوع بیماری‌های تنفسی را بیشتر می‌کند. لازم است هر چه سریعتر این وضعیت تغییر کند و حداقل امکانات کانکس جایگزین چادر شود.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از بروز بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در مناطق زلزله‌زده، گفت: هنوز جداسازی احشام از محل زندگی زلزله‌زدگان به طور کامل صورت نگرفته است و این موضوع به عنوان یک خطر مطرح است و ممکن است بیماری‌های منتقله از دام به انسان را سبب شود. از مسوولان مربوطه تقاضا می‌شود در این زمینه تلاش‌های جدی صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه آب آشامیدنی در مناطق زلزله‌زده به صورت کامل تحت کنترل قرار دارد، گفت: در اغلب مناطق هنوز از آب بطری استفاده می‌شود. در برخی مناطق زلزله‌زده نیز وضعیت آب آشامیدنی اصلاح شده و توسط ماموران بهداشتی به دقت کنترل می‌شود. همین که بیماری‌های اسهالی را در این مناطق نداشته‌ایم به دلیل کنترل‌های دقیق بر روی آب بوده است.

گویا در ادامه تاکید کرد: دمای هوا روز به روز رو به سمت سرد شدن می‌رود. در حال حاضر نیز در برخی مناطق شب‌ها هوا بسیار سرد است و سرمای هوا شانس بروز برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: تاکنون تلاش‌هایی که صورت گرفته در راستای پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه دو بیماری آنفلوآنزا و سرخک بوده است. برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا واکسیناسیون آنفلو‌آنزا برای گروه‌های پرخطر مناطق زلزله‌زده صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوادث یکی از تهدیدهایی که می‌تواند خطر‌آفرین باشد، بیماری سرخک است. در حال حاضر اطمینان داریم که این بیماری در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی رخ نخواهد داد چرا که پوشش واکسیناسیون سرخک در این مناطق بالای 99 درصد صورت گرفته است. بنابراین اطمینان خاطر داریم که سرخک در مناطق زلزله‌زده شایع نخواهد شد.

واکسیناسیون در مناطق زلزله‌زده
گویا گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز کل منطقه آسیب‌دیده را به 10 ناحیه تقسیم کرده و یک تیم بهداشتی محلی در هر ناحیه مستقر است. همچنین استان‌های معین نیز انتخاب شده‌اند و از یک تیم بهداشتی کامل شامل پزشک، کارشناس بیماری‌ها، ماما، کارشناس بهداشت محیط و در برخی مناطق نیز کارشناس بهداشت روان، فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند. همچنین در تمام روستاهای بالای 100 نفر جمعیت، پایگاه مستقر بهداشتی وجود دارد و در روستاهای زیر 100 نفر نیز بازدیدهای روزانه انجام می‌شود. به این ترتیب سرکشی و بازدید از نزدیک صورت می‌گیرد و در صورتی که اتفاقی رخ دهد، سیستم بلافاصله وارد عمل می‌شود.

ویزیت ۷ هزار زلزله‌زده
روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ویزیت پزشکی هفت هزار و ۲۴۸ تن خبرداد و گفت: در این مدت 103هزار و844 زلزله‌زده توسط امدادگران اسکان داده شدند. حسین درخشان در مورد آخرین اقدامات جمعیت هلال احمر در امدادرسانی به زلزله‌زدگان از ارائه خدمات پرستاری به سه هزار و ۵۳۹ تن خبرداد و به ایسنا گفت: دو هزار و ۷۶۸ تن از خدمات مامایی و کودکان و دو هزار و ۲۸۸ زلزله‌زده از خدمات مشاوره بهداشت روان تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال احمر بهره‌مند شده‌اند. وی با بیان اینکه در پی وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان‌شرقی تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال احمر با حضور در مناطق زلزله‌زده به ارائه خدمت به نیازمندان پرداختند گفت: در این مدت دو هزار و ۱۱۱ مورد خدمات بهداشت آب و محیط و ۳۳۸ مورد مشاوره تغذیه توسط این تیم‌ها صورت گرفته است.

درخشان با بیان اینکه در این مدت 103هزار و 844 تن توسط امدادگران اسکان داده شدند گفت: در این مدت 25هزار961 تخته چادر و 431هزار و836 بسته موادغذایی در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.

قزوین متولی ساخت هزار و 400 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده
قزوین متولی ساخت هزار و 400 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی شد. معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری قزوین امروز در جلسه هماهنگی امداد رسانی و بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی با مشارکت و حمایت استان قزوین با اعلام این خبر افزود : این تعداد واحد مسکونی ، باید در مدت زمان 2 ماه ساخته و بازسازی شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای حبیبی گفت : این تعداد واحد مسکونی قرار است در22 روستای زلزله زده منطقه ورزقان آذربایجان شرقی ساخته شود.

وی افزود: با توجه به مدت زمان محدود و فرا رسیدن فصل سرما ، ضروری است تمامی دستگاههای اجرایی و اعضای ستاد حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران استان قزوین حداکثر همکاری را برای سرعت دادن در امداد رسانی و بازسازی مناطق زلزله زده داشته باشند.

اتمام آواربرداری روستاهای تبریز تا 6 روز آینده

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی از اتمام عملیات آواربرداری روستاهای اطراف شهر تبریز ظرف 6 روز آینده خبر داد. خلیل ساعی با بیان اینکه عملیات آواربرداری در شهرها و روستاهای زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی همچنان ادامه دارد، به ایسنا گفت: بنا بر اعلام فرماندار تبریز، عملیات آواربرداری در روستاهای اطراف شهرستان تبریز ظرف 5-6 روز آینده به اتمام خواهد رسید. مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی درباره زمان قطعی اتمام عملیات آواربرداری در شهرهای اهر، هریس، ورزقان و روستاهای اطراف آنان نمی‌توان اظهار نظر کرد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر عملیات آواربرداری در تمامی مناطق زلزله‌زده ادامه دارد.

ساعی همچنین با بیان اینکه از روز وقوع زلزله تا ساعت 16 روز شنبه یک‌هزار و 628 زمین لرزه و لرزه مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی را لرزانده است، خاطرنشان کرد: 1200 لرزه زیر 2.5، 232 لرزه بین 2.5 تا 3 ریشتر، 163 لرزه بین 3 تا 4 ریشتر، 28 لرزه بین 4 تا 5 ریشتر، دو لرزه بین 5 تا 6 ریشتر و دو لرزه نیز بیش از 6 ریشتر بزرگی داشته است.

جانشین رییس شورای مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: 2000 واحد مسکونی روستایی شهرستان هریس که در اثر زلزله اخیر تخریب شده است با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی بازسازی می‌شود. به گزارش ایسنا، سید جواد محمودی در بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان هریس در آذربایجان شرقی با بیان این مطلب افزود: عملیات امداد و نجات، آواربرداری و بازسازی 30 روستای خسارت دیده در شهرستان هریس به شواری مدیریت بحران آذربایجان غربی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جدید آواربرداری به همراه ماشین آلات لودر، کمپرسی و بیل بکو به منطقه اعزام شده است، ادامه داد: با بسیج امکانات تمامی دستگاه‌های اجرایی استان عملیات آواربرداری تا 3 هفته آینده و عملیات ساخت خانه‌های تخریب شده نیز تا 2 ماه آینده و پیش از آغاز فصل سرما به اتمام می‌رسد.
جانشین رییس شورای مدیریت بحران آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مساحت هر واحد مسکونی احداثی بطور متوسط 60 متر مربع است که با پرداخت تسهیلات 140 میلیون ریالی و 20 میلیون ریال کمک بلاعوض بیش از 80 درصد از هزینه‌های این واحدها جبران می‌شود.

62 روستای زلزله زده آذربایجان شرقی آهک پاشی شد
رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از آهک پاشی و میکروب زدایی 62 روستای زلزله زده استان آذربایجان شرقی خبرداد. محمد جواد جعفریان به ایرنا گفت: اعضای جوانان و فعال سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با حضور در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی به آهک پاشی و میکروب زدایی این مناطق پرداختند. وی افزود: این امدادگران همچنین به توزیع 9 هزار و 270 بسته های بهداشتی و پنج هزار و 950 قطعه اسباب بازی، برپایی ایستگاه های ساماندهی و جذب کمک های مردمی به میزان 402 محموله و برپایی مجالس ترحیم شب جمعه و دعای کمیل با حضور 48 هزار و 100 نفر اقدام کردند. وی اضافه کرد: این جوانان در قالب 550 نفر از 14 استان به یاری مردم زلزله زده نیازمند استان آذربایجان شرقی شتافتند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ادامه داد: در این مدت 212 خیمه نماز و فضای دوستدار کودک از سوی جوانان هلال احمر راه اندازی شد که دو هزار و 520 نفر کودک زلزله زده از خدمات ارائه شده در آنها بهره مند شدند. جعفریان افزود: همچنین نصب یکهزار و 290 چشمه سرویس بهداشتی‏ از دیگر اقدامات جوانان جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده بوده است. این مقام مسوول در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اظهار داشت: همچنین در این مدت با کمک جوانان جمعیت هلال احمر جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در 109 روستا‏، جمع آوری محصول زمین افراد بی سرپرست و سالمندان در 16 روستا، توزیع کپسول مهار آتش در هفت روستا، رفع خطر سیم های برق چادر ها در 11 روستا و احداث شیارهای هدایت باران اطراف چادرهادر 12 روستا صورت گرفته است.

به گفته جعفریان برپایی احداث زمین ورزشی و نصب وسایل بازی کودکان 35 مورد و شعار نویسی فرهنگی معابر روستاها (302 مورد)‏ نیز در این مدت از سوی جوانان عضو جمعیت هلال احمر انجام شده است.

توزیع 240 خاموش‌کننده بین ‌68 روستای زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی
گروه اعزامی سازمان آتش‌نشانی تهران به مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی در ادامه مأموریت خود، روز گذشته و در دومین روز کاری این گروه، ضمن بازدید ایمنی از 38 روستای زلزله‌زده دیگر، تعداد 140 خاموش‌کننده دستی را بین کمپ‌های ایجاد شده در این روستاها توزیع کرد.

به گزارش ایسنا، یدالله مهرپرور سرپرست گروه اعزامی با بیان این مطلب افزود: با بازدید از 68 روستا در دو روز گذشته 240 دستگاه خاموش‌کننده‌ بین آنان توزیع شد. وی افزود: آتش‌نشانان تهرانی در خلال بازدید و توزیع خاموش‌کننده‌ها، نحوه استفاده از خاموش‌کننده دستی و همچنین اصول اولیه ایمنی در منزل و خصوصا خطرات ناشی از گاز منوکسیدکربن(CO) را نیز به ساکنان کمپ‌ها و روستائیان آموزش دادند.

توزیع سه تن کیسه زباله در مناطق زلزله‌زده
سه تن کیسه زباله توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در مناطق زلزله زده اهر، هریس و ورزقان توزیع شد. به گزارش یسنا، بیوک رئیسی - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی- با اعلام این خبر گفت: این اداره کل ضمن توجه ویژه بر بهداشت عمومی مناطق زلزله زده اقدام به پخش این تعداد از کیسه زباله‌ها کرده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به اقلام مصرفی زلزله زدگان تولید زباله در این مناطق به حداکثر رسیده است و تمام تلاش ما نیز در کاهش این زیاله‌ها و جمع‌آوری به موقع آن‌ها است.

رئیسی با اشاره به بار منفی وجود زباله در مناطق زلزله‌زده گفت: با توجه به مسائل روانی و تهدید بهداشت عمومی و سلامت مردم، این اداره سعی در بهسازی و تامین حداقل ها برای رفاه بیشتر ساکنین منطقه داشته است. مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی لزوم ایجاد بسیج عمومی برای کاهش تولید زباله در این مناطق را یادآور شد و گفت: گروه های مردم نهاد می‌توانند در این خصوص نقش آفرینی موثری داشته باشند.

دامنه اثرات تخریبی زلزله آذربایجان شرقی تا شعاع پنج کیلومتر است
معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت : بررسی زلزله اهر ،ورزقان و هریس ( آذربایجان شرقی ) نشان می دهد تا شعاع پنج کیلومتری به سمت شمال و جنوب اثرات تخریبی آن برجای مانده است. جلیل قلمقاش به ایرنا گفت : برخی روستاها که فاصله آنها با کانون زلزله دو تا سه کیلومتربود ، تا 100 درصد تخریب شدند. وی افزود: روستاهایی که فاصله دورتری با گسل گوشه داغی داشتند ، با تخریب 10 تا 20 درصدی مواجه شدند.

قلمقاش در مورد آسیب های زلزله مذکور به شریان های حیاتی گفت: دکل های برق قرار گرفته بر روی گسل ‌سقوط کرد ، اما مابقی سالم ماند. پل ها و آبراه های در شعاع زمین لرزه نیز با تخریب 10 تا 20 درصدی مواجه شد.

وی تصریح کرد: احداث ابنیه مطابق با اصول فنی همانند دفاتر مخابراتی در منطقه نشان داد که می توان در برابر زلزله هم پایداری داشت و استوار ماند. برآورد های اولیه حاکی است ، زلزله آذربایجان شرقی بالغ بر 500 میلیارد ریال خسارت به راه های منطقه وارد ساخت.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: امروز مقاوم سازی بناها و اماکن عمومی باید در دستور کار جدی مسئولان استان اذربایجان شرقی قرار گیرد ، زیرا ساخت و سازاستاندارد و مطابق اصول فنی موجب پایداری آنها دربرابر رخداد زلزله خواهدشد. وی اضافه کرد: سازمان زمین شناسی مطالعه گسل های فعال کشور ، تهیه نقشه های زمین شناسی پایه را از سال ها قبل آغاز کرده و نیز پهنه بندی خطر مخاطرات زمین ، زلزله فرونشت ، سیلاب ، زمین لغزش در مقیاس ملی را در دستور کار خود دارد . این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعزام اکیپ های کارشناسی و متخصص به مناطق مختلف تلاش می کند که بر روی گسل ها با حفر تراشه نسبت به شناسایی رفتار گذشته و پیش بینی رفتارهای آینده اقدام کنند.

پیام‌های تسلیت روسای مجالس چین و اندونزی در پی وقوع زلزله اخیر
روسای مجالس چین و اندونزی جان باختن جمعی از هموطنان را در حادثه اخیر زلزله تسلیت گفتند. به گزارش ایسنا، روسای مجالس چین و اندونزی در پیام‌های جداگانه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی جان باختن جمعی از هموطنانمان را در حادثه اخیر زلزله استان آذربایجان شرقی تسلیت گفتند. " دویانگ گو" و مزروقی علی " روسای کمیته دایمی کنگره ملی نمایندگان خلق چین و مجلس نمایندگان اندونزی در پیام‌های خود به علی لاریجانی ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان و دولت و ملت ایران با مصیبت‌دیدگان و بازماندگان این واقعه ابراز همدردی کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016