شنبه 18 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناآشنايي خانواده‌ها با فلسفه مهريه و جهيزيه، سن ازدواج را بالا برده است

معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري گفت: مهريه و جهيزيه از مسائل مهم در ازدواج است، اما متاسفانه امروزه شاهد رقابت‌هاي ناصحيح در زمينه جهيزيه و مهريه هستيم و ناآشنايي برخي از خانواده‌ها با فلسفه اين دو باعث شده كه مهريه و جهيزيه جزو معضلات ازدواج و موجب بالا رفتن سن ازدواج شوند.

زهره سادات لاجوردي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «زنان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: لازم است خانواده‌ها آشنايي بيشتري با فلسفه مهريه و جهيزيه پيدا كنند. اين در حاليست كه گاهي اوقات آموزه‌هاي ديني را به سبب رقابت‌هاي درون خانواده به فراموشي مي‌سپاريم و از فلسفه اصلي جهيزيه دور مي‌شويم.

معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري درباره فايده جهيزيه، اظهار كرد: يكي از مهمترين‌ فايده‌هاي جهيزيه، كمك خانواده به زوج جوان براي آغاز زندگي مشترك همراه با آرامش نسبي است. در برخي از كشورها برخلاف ايران كالاهاي غيرضروري، لوكس و تجملي جزو جهيزيه محسوب نمي‌شود و تنها جهيزيه شامل وسايل ضروري آغاز يك زندگي مشترك مي‌شود و عروس و داماد در صورت تمايل با استفاده از هدايايي كه هنگام عروسي به آنان داده مي‌شود، كالاهاي ديگر را خريداري مي‌كنند.

لاجوردي تصريح كرد: پيش از اين در ايران نيز تنها وسايل ضروري به عنوان جهيزيه به دختران داده مي‌شد. اما در حال حاضر خانواده‌ها اصرار دارند كه همه وسايل اعم از ضروري وغيرضروري و حتي لوكس جزو جهيزيه به حساب آيد و همين امر موجب شده است كه دختران سخت تن به ازدواج بدهند و خانواده‌ها براي تهيه جهيزيه به دردسر بيفتند.

وي تاكيد كرد: لازم است با توجه به سيره ائمه البته براساس مقتضيات زمان به بحث جهيزيه بپردازيم و اين كار نياز به فرهنگ‌سازي دارد و خانواده‌هايي كه داراي جايگاهي در جامعه هستند، مي‌توانند در اين زمينه تلاش كنند.

معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري با اشاره به باورهاي غلط در زمينه مهريه، گفت: برخي از خانواده‌ها فكر مي‌كنند كه با چشم‌ هم چشمي و رقابت‌هاي ناسالم و دادن جهيزيه‌هاي مفصل مي‌توانند زمينه شروع زندگي خوب و خوشي را براي فرزندان خود فراهم كنند. اين در حاليست كه ممكن است اين ديدگاه باعث بروز مشكلات و كاهش صفا و صميميت خانواده شود البته يكي از عوامل چشم هم چشمي‌ها، خود كم‌بيني است.

لاجوردي افزود: معمولا فضاي كوچكي به عنوان خانه براي عروس و داماد در نظر گرفته مي‌شود، اما آنقدر از وسايل غير ضروري و ضروري انباشته مي‌شود كه به نمايشگاه لوازم خانگي شباهت پيدا مي‌كند و زوج به زحمت از لابه لاي اثاثيه تردد مي‌كند و خانه در عمل كارآيي خود را از دست مي‌دهد.

وي با اشاره به سال‌هاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار كرد: سال‌هاي اول انقلاب، فرهنگ ساده‌ زيستي رواج پيدا كرده بود و زندگي‌هاي مشترك به دور از تشريفات آغاز مي‌شد و صفا و صميميت نيز بيشتر بود. اما در حال حاضر تشريفات و تجملات در امر ازدواج از جمله در جهيزيه ديده مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون سياسي فرهنگي مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري درباره به نمايش گذاشتن جهيزيه براي اقوام و آشنايان گفت: در حال حاضر نيز برخي از خانواده‌ها مي‌توانند حتي با وجود برخورداري از تمكن مالي خوب، جهيزيه معمولي شامل وسايل ضروري زندگي براي فرزندان خود تهيه كنند. اين در حاليست كه نمايش دادن اين نوع جهيزيه مي‌تواند موجب الگوسازي شود.

لاجوردي در پايان با تاكيد بر اهميت فرهنگ‌سازي درباره ساده‌زيستي در برنامه‌هاي صدا و سيما، اظهار كرد: متاسفانه در فيلم‌ها و سريال‌هاي صدا و سيما مي‌بينيم در خانه زوجي كه وضعيت مالي خوبي هم ندارد، وسايل ضروري و غير ضروري زيادي وجود دارد. نمايش اين صحنه‌ها باعث افزايش توقع جوانان در آغاز زندگي مشترك مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016