شنبه 20 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
3 شهریور» شمع های خاموش در چهارمين سالروز خاموشی مميز، سرمايه
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرتضی مميز اصرار بر فکر‌ کردن گروهی داشت

مهر ـ همسر مميز در هفتمين مراسم سالگرد اين هنرمند در خانه هنرمندان بر اين نکته تاکيد کرد که مميز بر گروهی فکر کردن و گروهی کار کردن همواره تاکيد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر؛‌ خانه هنرمندان با برگزاری دو نمايشگاه هنری از پوسترهای هنرمندان جوان و کيکو فارکاس؛ طراح برجسته برزيلی، هفتمين سالگرد درگذشت مرتضی مميز؛ استاد طراح گرافيک کشور و پدر گرافيک نوين ايران را گرامی داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ابتدای اين مراسم انوشيروان مميز؛ فرزند اين هنرمند در مورد دليل برگزاری اين مراسم در آذرماه و همزمان با سالگرد درگذشت اين هنرمند توضيح داد: در شهريور ماه معمولا کنگره بين‌‌المللی طراحان گرافيک برگزار می‌شود و نيز دانشگاه‌ها تعطيل است به همين خاطر بهتر ديديم که اين مکراسم در اين زمان و در آذرماه برگزار شود.

وی افزود: ما امسال از طراح بزرگ برزيلی کيوفارکاس دعوت کرديم که در اين ايران نمايشگاه برگزار کند و اين نمايشگاه فرصت بسيار خوبی است که هنرمندان و گرافيست‌های ما به اين گونه طراحی يعنی طراحی آمريکای جنوبی نيز آشنا شوند.

وی خبر برگزاری يک کارگاه آموزشی برای کيوفارکاس را اعلام کرد و گفت که اين کارگاه روز دوشنبه برگزار می‌شود.

در ادامه پيام خانواده مميز توسط امرالله فرهادی؛ هنرمند گرافيست قرائت شد که در آن افسانه مميز؛ همسر هنرمند فقيد گرافيک ايران بر اين نکته تاکيد کرد که مميز هميشه بر گروهی فکر کردن و گروهی کار کردن تاکيد داشت و دوست داشت که اين کار گروهی محرک جامعه هنری باشد.

خانم "ليوييا لوی‌آگوستی"؛ سفير سوييس در ايران نيز دراين مراسم به حضور هر ساله خود در مراسم گرامی داشت استاد مميز اشاره کرد و گفت: کشور سوييس در زمينه گرافيک موفق است و هر سال رقابت های مختلفی با موضوع طراحی و يا گرافيک برگزار می کند.

وی دقت، سادگی و کارآمدی را مشخصه هنر اين کشور دانست و ادامه داد: سوييس تلاش می کند در زمينه ارتباط فرهنگی با ايران فعال باشد و تبادلات فرهنگی خود را افزايش دهد.

وی همچنين فرهنگ و هنر را دو مولفه ای دانست که باعث ارتقاء کشورها می شود.

سفير برزيل نيز در مراسم بزرگداشت استاد مرتضی مميز در خانه هنرمندان ، از فرصت فراهم شده برای بازديد آثار اين هنرمند برجسته ايرانی تشکر کرد.

مديرعامل خانه هنرمندان دراين مراسم گفت: بشريت امروز بيش از هر چيز به همدلی و همراهی نياز دارد و برای کنارگذاشتن دشمنی‌ها و جاه طلبی ها هيچ راهی بهتر از هنر نيست.

مجيد سرسنگی هنرمندان را عامل دوستی بين ملل جهان دانست و خاطرنشان کرد: هنر مرزهای جغرافيايی را در می نورد و پيام صلح و دوستی را به جهان منتقل می‌کند.

وی با بيان اينکه امروز تعداد زيادی از کشورهای جهان با مشکلاتی چون جنگ و فقر مواجه هستند،توضيح داد: رويارويی با اين مسائل ميسر نيست مگر آنکه هنرمندان زشتی های اين موضوعات را در قالب هنر به معرض نمايش بگذارند و اميد را به جامعه منتقل کنند که اين امر وظيفه همه هنرمندان است.

مديرعامل خانه هنرمندان درمورد گردهمايی هنرمندان به بهانه هفتمين سالگرد درگذشت مرتضی مميز گفت: اميدواريم برگزاری نمايشگاه‌هايی از اين دست، فرصتی برای نزديکی هنرمندان فراهم کند.

وی خانه هنرمندان را بزرگترين مرکز فرهنگی هنری غيردولتی دانست که برای تقويت روابط هنرمندان با ساير کشورها تلاش می کند.

نمايشگاه تصويررنگ‌ها منتخب آثار "کيکو فارکاس"؛ طراح برزيلی در نگارخانه مميز و نمايشگاهی از پوسترهای دو طراح جوان سوييسی با نام های "يوناس فوگلی" و "ايری اپلاتيک" در نگارخانه پاييز و زمستان عرضه شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016