یکشنبه 15 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی همشهری با مهدی مهدوی‌كيا

مهدي مهدوي‌كيا در گفت‌وگو با همشهري درباره آخرين وضعيت خود در اينتراخت و تيم ملي صحبت كرده است. او درباره علي كريمي نيز اظهارات جالبي دارد.
شرايط مهدوي‌كيا در اينتراخت تغيير چنداني نكرده است. قبول داريد؟

فعلا كه در تعطيلات به سر مي‌بريم. حالا كسي نيست كه از شرايط متفاوت و سخت من در اينتراخت بي‌خبر باشد. ضمن اينكه اميدوارم در نيم‌فصل دوم شرايط من و تيمم تغيير كند و بتوانم بيشتر و بهتر بازي كنم و اينتراخت هم وضعيت مناسبي را در جدول بوندس‌ليگا پيدا كند.

فكر مي‌كنيد تيم‌تان پايان فصل چه جايگاهي در بوندس‌ليگا داشته باشد؟
پيش‌بيني‌اش سخت است. نيم‌فصل دوم سال گذشته را خوب شروع كرديم و اتفاقا به هدف خود رسيديم. فقط اميدوارم اين بار هم بازي‌هاي نيم‌فصل دوم را با
يك پيروزي شروع كنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ماجراي پست تخصصي شما و ايده متفاوت سرمربي اينتراخت به كجا رسيد؟
آقاي فونكل اطمينان داده كه ديگر در پست مدافع از من استفاده نكند و بيشتر در پست تخصصي‌ام يعني هافبك راست به من بازي بدهد. من هرگاه در اينتراخت در پست خودم بازي كرده‌ام نمايش خوبي داشته‌ام.

راجع به بازي تيم ملي مقابل گاليسيا چه نظري داريد؟
اين بازي به طور حتم به كادر فني كمك كرد تا بهتر از قبل نسبت به بازيكنان شناخت پيدا كند. متاسفانه در اين اردو حضور نداشتم. چون به زودي تمرينات اينتراخت شروع مي‌شود.

اما اين بازي‌هاي تيم ملي برنامه ليگ برتر را مختل كرده است. نظرتان چيست؟
متاسفانه تقويم فوتبال ما با تقويم فيفا همخواني چنداني ندارد. من از دور، خبرها را مي‌شنوم و ناراحت مي‌شوم كه چرا برنامه فوتبال ما هنوز شكل و انسجام چنداني ندارد. البته چون از نزديك شاهد اتفاقات فوتبال ايران نيستم نمي‌توانم قضاوت كنم. اما پيشنهاد مي‌كنم مسئولان فدراسيون از برنامه‌ريزي بوندس‌ليگا الگوبرداري كنند.

اينجا انتقادات از علي دايي شدت بيشتري به خود گرفته است. عده‌اي به هر بهانه‌اي از سرمربي تيم‌ملي انتقاد مي‌كنند. نظرتان چيست؟
ببينيد، علي دايي حق دارد هر كاري كه به نفع تيم ملي است انجام دهد. هيچكس نمي‌تواند او را مقصر بداند. او سرمربي تيم ملي است و مي‌خواهد در هر فرصت مغتنمي بازيكنانش را در اختيار داشته باشد. در مورد برنامه‌ريزي براي تيم ملي و رقابت‌هاي ليگ هم بايد از فدراسيون فوتبال بخواهيم نظم و انضباط داشته باشد. اينجا همه چيز روشن است. برنامه بازي‌ها تا پايان فصل به روز و ساعت مشخص است. تيم‌ها بدون نگراني برنامه بدنسازي و فني‌شان را دنبال مي‌كنند.

آقاي مهدوي‌كيا، عده‌اي اعتقاد دارند شما همواره سعي مي‌كنيد در فضاي بين دايي و مخالفانش از جمله علي كريمي موضع بي‌طرف اتخاذ كنيد. نظر خودتان چيست؟
من به عنوان يك بازيكن هميشه به فلسفه مربيانم احترام گذاشته‌ام. دايي ديروز همبازي من بود. مشكلي با هم نداشتيم. امروز سرمربي تيم‌ملي است و من به خودم اجازه نمي‌دهم درباره تصميمات او اظهارنظر كنيم.

اما در مورد علي كريمي هم همين رويه را در پيش گرفته‌ايد. درست است؟
برنامه 90 يادتان هست. من آنجا به صراحت از علي كريمي دفاع كردم. الان هم مي‌گويم كريمي بازيكن بزرگي است. مشابه او حداقل تا 10 سال ديگر در فوتبال ما پيدا نمي‌شود.

اگر در موقعيتي مشابه كريمي بوديد و علي دايي حتي براي حضورتان در تيم ملي به رختكن ورزشگاه آزادي مي‌آمد، چه واكنشي نشان مي‌داديد؟
من هيچ وقت خودم را به جاي علي كريمي قرار نمي‌دهم. اما اگر در چنين موقعيتي قرار مي‌گرفتم با جان و دل دعوت تيم ملي را مي‌پذيرفتم. تيم ملي براي من پايان هرگونه اختلافات شخصي است ضمن اينكه من قبلا در اين موقعيت قرار گرفتم. يكي، دو بار دعوت نشدم تا جايي كه همه رسانه‌ها از اختلاف من و دايي صحبت كردند اما وقتي دايي من را دعوت كرد با كمال ميل پذيرفتم. چون براي من، تيم ملي از هر مسئله‌اي مهم‌تر است.

عده‌اي معتقدند كريمي دوران بسيار خوبي را به لحاظ فني سپري مي‌كند. نظرتان چيست؟
درباره علي كريمي بايد بگويم كه اگر ما ياد بگيريم كه به تصميمات بازيكن احترام بگذاريم بالطبع بازيكن نيز به تصميمات ما احترام مي‌گذارد. از اين گذشته كريمي در اين مقطع تصميم گرفته به تيم ملي نيايد. شايد نظر كريمي بعدا تغيير كند. پس بهتر است با حاشيه‌سازي كاري نكنيم كه او در تصميم‌ خود تجديدنظر نكند.

شما با مربيان زيادي در تيم ملي كار كرده‌ايد. فكر مي‌كنيد دايي چه تفاوتي با مربيان سابق تيم ملي دارد؟
دايي مربي جواني است. دو، سه سال است كه كارش را شروع كرده است. با نصف بازيكنان فعلي تيم ملي همبازي بوده و بنابراين شناخت خوبي از آنها دارد. او از افتخارات فوتبال ما محسوب مي‌شود و مطمئن هستم كه توانايي بردن تيم‌ملي به جام جهاني را دارد.

اما عده‌اي به او انتقاد مي‌كنند و مي‌گويند دايي نبايد مدام ليست تيم ملي را تغيير دهد، نظرتان چيست؟
من نمي‌توانم درباره فلسفه مربيگري دايي حرفي بزنم. به من ارتباطي ندارد اما اگر منظورتان جوانگرايي است بايد بگويم دايي شجاعت انجام اين كار را دارد.

آقاي مهدوي‌كيا، خود شما واقعا به حضور بازيكنان جوان تا چه حد اعتقاد داريد؟ تا به حال به جايگزين خود فكر كرده‌ايد؟
(مي‌خندد) من نبايد به جايگزين خودم فكر كنم. اما در مورد حضور بازيكنان جوان بايد بگويم من 30 بازي ملي را به خاطر همين اعتقادم از دست دادم. مي‌توانستم به تيم ملي بيايم اما فضايي را ايجاد كرده‌ام كه امثال حسين كعبي و جواد كاظميان بيشتر مورد توجه قرار گيرند. شايد اگر خودخواه بودم حالا 30 بازي ملي ديگر نيز به كارنامه‌ام اضافه مي‌شد.

در مورد بازي‌هاي آينده تيم ملي چه نظري داريد؟
ما محكوم به شكست كره‌جنوبي و عربستان هستيم. در ضمن در فوتبال ما طي چند ماه اخير يك اتفاق خيلي بزرگ رخ داد؛ خوشحالم كه مربي دوران نوجواني من بالاخره به حق خودش رسيد. آقاي دوستي توانايي بالايي دارد و اميدوارم همه مربيان ملي در كارشان موفق باشند.





















Copyright: gooya.com 2016