چهارشنبه 23 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واليبال ايران مصمم به حضور در ليگ جهاني است، همشهری

علي شاكري

با گذشت 20 سال از شروع ليگ جهاني واليبال، مسئولان واليبال ايران درصدد برآمده‌اند تا به هر شكلي كه شده واليباليست‌هاي كشورمان به اين رويداد بزرگ بين‌المللي راه پيدا كنند.

رئيس فدراسيون واليبال اين مسئله را يكي از اهداف مهم و استراتژيك فدراسيون مي‌داند و مي‌گويد: «تمامي تلاشمان را به‌كار مي‌بنديم تا زمينه حضور تيم ملي بزرگسالان را در اين رويداد بزرگ فراهم كنيم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در ابتدا حضور در ليگ جهاني با آن شرايط سنگين و به خصوص وديعه يك ميليون دلاري تا حدودي به مثابه شوخي تلقي مي‌شد اما ارسال درخواست حضور در ليگ جهاني به اجلاس جهاني دبي در سال 2008 و معرفي دو شهر تهران و اروميه به عنوان ميزبانان اين بازي‌ها از مصمم بودن مسئولان واليبال براي شركت در اين مسابقات حكايت دارد. با نگاهي به مصاحبه‌هاي اخير رئيس و دبير فدراسيون واليبال به خوبي مي‌شد پي برد كه آنها براي رسيدن به اين هدف تلاش بسياري مي‌كنند.

درحالي كه درخشنده، دبير فدراسيون واليبال، عضوكميته مسابقات كنفدراسيون آسيا و فدراسيون جهاني از حضور قريب‌الوقوع ايران خبر مي‌دهد، داورزني رئيس فدراسيون تنها به اين موضوع اميدوار است. درخشش خوب واليباليست‌هاي نوجوان و جوان ايراني در مسابقات قاره‌اي و جهاني، موجب شده تا فدراسيون بين‌المللي واليبال و كنفدراسيون آسيا، چراغ سبزهايي را در زمينه هموار كردن مسير حضور ايران در ليگ جهاني از خود نشان دهند.

حمايت كنفدراسيون آسيا از حضور ايران

رئيس و دبير فدراسيون واليبال ايران پس از مكاتبه‌هاي بسيار در اين زمينه، براي شركت در اجلاس هيات رئيسه كنفدراسيون آسيا به‌زودي راهي رياض مي شوند تا به نوعي پس از قول شفاهي دكتر بن‌ناصر رئيس عربستاني كنفدراسيون آسيا كه از يك سال پيش جانشين «ژي هونگ وي» رئيس چيني حال حاضر فدراسيون بين‌المللي واليبال شده است، بتوانند حمايت كامل او را به دست آورند.

بن ناصر با ارسال نمابري خبر داد كه از حضور ايران در ليگ جهاني واليبال حمايت خواهد كرد. رئيس عربستاني كنفدراسيون واليبال آسيا كه پس از «ماتسودايرا» ژاپني و «ژي‌هونگ‌وي» چيني به عنوان سومين رئيس كنفدراسيون انتخاب شده است از گذشته نه چندان دور روابط نزديك و خوبي با مسئولان واليبال ايران داشته و اگر همان نگاه قبلي را اكنون هم داشته باشد مي‌توان به حمايت و كمك او اميدوار بود.

دشوار اما ممكن

درحالي فدراسيون واليبال ايران براي ورود به ليگ جهاني بسيار جدي است كه سه كشور شرق آسيايي ژاپن، چين و كره‌جنوبي سال‌هاست به‌عنوان نمايندگان دائمي آسيا در اين رويداد بزرگ جهاني حضور فعالي دارند و به اين راحتي‌ها راضي به جدايي از كاروان بزرگ واليبال جهان نمي‌شوند. در اين جمع ژاپني‌ها يك استثنا محسوب مي‌شوند كه در تمامي 19 دوره گذشته و اين دوره از مسابقات كه از اواخر خردادماه آغاز خواهد شد، جزو چند تيمي هستند كه همواره حضوري ثابت در ليگ جهاني داشته‌اند.

چين و كره‌جنوبي البته در چند دوره از اين مسابقات كه از سال 1990 آغاز شده است، غايب بوده‌اند، اما باتوجه به اهميت اين بازي‌ها و حمايت‌هاي مالي فدراسيون جهاني و سود سرشار حاصل از شركت در اين رقابت‌ها آنها همواره حضور در اين بازي‌ها را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار مي دهند.

در اين ميان نكته حائز اهميت اين است كه مسئولان واليبال ايران با چه هدفي به دنبال راهيابي به ليگ جهاني‌اند. واليبال ايران با ليگي چندماهه و ظرفيت‌هاي پايين سخت‌افزاري در رقابت با سه قطب قديمي واليبال آسيا و جهان از سوي مسئولان فدراسيون جهاني چه نتيجه‌‌اي خواهد گرفت؟ اما جواب كوتاه ژي‌هونگ‌وي به سئوال خبرنگار خبرگزاري مهر در مورد بخت حضور ايران در ليگ جهاني بسيار قابل تامل و تعمق بود: «واليبال ايران بايد تلاش كند تابه ثبات بيشتري دست پيدا كند.»

اين جواب بسيار گويا بود . اينكه واليبال ايران به غير از موقعيت ممتاز در رده‌هاي نوجوانان و جوانان در رده بزرگسالان فاقد عنواني قابل توجه و استمرار در موفقيت‌هاست و براي رسيدن
به تيم‌هايي چون چين، كره و ژاپن بايد بيشتر تلاش كند؛ نكته‌اي كه خود داورزني هم به نوعي آن را مورد تاكيد قرار داده و به فارس گفته: «ما به غير از تلاش در رسيدن به ليگ جهاني بايد در وهله نخست قدرت خود را در مسابقات مختلف آسيايي به خوبي نشان دهيم.»

واقعيت اين است كه درحال حاضر تيم‌ملي واليبال بزرگسالان به جز قهرماني در جام AVC كاپ، عنوان معتبر ديگري در مسابقات و رويدادهاي مهم نداشته است و بايد منتظر نتايج تيم ملي در پيكارهاي انتخابي قهرماني جهان و جام ملت‌هاي آسيا در مانيل فيليپين بود. نتايج خوب در اين دو رويداد، بدون شك تاثير مستقيمي برتصميمات آتي كميته اجرايي ليگ جهاني براي صدور مجوزهاي قانوني جهت حضور ايران در اين مسابقات پراهميت خواهد داشت.

ليگ جهاني، هر سال با دو تيم جديد

اين سال‌ها ليگ جهاني واليبال به محل رقابت تجاري براي تيم‌هاي شركت‌كننده مبدل شده و هر تيم به غير از سود تبليغاتي محصولات داخلي و بين‌المللي، در پايان بازي‌ها باتوجه به رتبه‌اش در جدول جدا از پس گرفتن يك ميليون دلار به عنوان وديعه ورودي، مبلغ قابل‌توجهي به عنوان پاداش حضور دريافت مي‌كند.

در هر دوره از ليگ جهاني همواره با كنار گذاشتن دو تيم، دو تيم جديد با صلاحديد مسئولان
كميته اجرايي ليگ جهاني جانشين تيم‌هاي قبلي مي‌شوند. در بيستمين دوره اين مسابقات كه به‌زودي آغاز خواهد شد، دو تيم هلند و آرژانتين پس از چندسال بازگشتي دوباره به ليگ جهاني داشته‌اند و جانشين دوتيم مصر و پرتغال شده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016