دوشنبه 25 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو و میدانی: ایران به مقام سوم آسیا رسید، بی بی سی

هجدهمین دوره‌ رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی آسیا در گوانگجو با قهرمانی چین به پایان رسید.

در این مسابقات، تیم ملی ایران با ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز، بعد از چین و ژاپن در رده سوم رده بندی مدال ها قرار گرفت. تاجیکستان نیز با تک مدال طلای دلشاد نظروف در پرتاب چکش یازدهم شد.

چینی ها با ۱۸ طلا، ۱۹ نقره و ۱۰ مدال برنز روی سکوی اول ایستادند. آن ها چند ماه دیگر در همین شهر، میزبان رقابت های معتبر بازی های آسیایی هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رقابت های امسال برای ایران، با مدال برنز لیلا رجبی در پرتاب وزنه آغاز شد.

در تاریخ دو و میدانی ایران، فقط ۳ زن ایرانی در مسابقات دو و میدانی فضای باز آسیا مدال گرفته اند. مریم صدارتی در پرش ارتفاع سال ۱۹۷۳ در مانیل، لیلا ابراهیمی در ۳۰۰ متر بامانع سال ۲۰۰۷ اردن، و سرانجام همین مدال لیلا رجبی در پرتاب وزنه. جنس هر سه مدال نیز از برنز بوده است.

رجبی روی سکوی قهرمانی، پایین تر از دو شرکت کننده چینی ایستاد. هفته قبل و در بازی های آسیایی داخل سالن ویتنام، لیلا در غیاب این دو بانوی تنومند چینی، طلا گرفته بود.

هادی سپهرزاد به مدال نقره دهگانه دست یافت. در این رقابت تاناکا از ژاپن با ۷۵۱۵ امتیاز به مدال طلا رسید سپهرزاد هم با ۷۲۶۲ امتیاز دوم شد. حد نصاب سپهرزاد ۴۵۰ امتیاز کمتر از رکورد ایران بود که در اختیار خودش است. او تنها دهگانه کار ایرانی است که در تاریخ این رشته ورزشی توانسته مدال آسیایی بگیرد.

در پرش ارتفاع کیوان قنبرزاده پرنده جوان ایرانی، با رکورد دو متر و ۱۵ سانتی‌متر چهارم شد و از کسب مدال بازماند کیوان سه بار به مانع دو متر و ۲۰ سانتیمتری یورش برد اما ناکام ماند.

در این ماده ورزشکار سریلانکایی با دو متر و ۲۳ سانتیمتر اول شد. این در حالی است که ۳۵ سال قبل، تیمور غیاثی با حد نصاب ۲متر و ۲۱ سانتیمتر قهرمان آسیا شده بود. این مساله می تواند بیانگر سطح کیفی پایین این ماده در رقابت های امسال باشد. رکورد آسیا در این ماده، ۲۵ سال است که دست نخورده باقی مانده است.

مدال طلای ۸۰۰ متر به سجاد مرادی رسید. در این مسابقه امیر مرادی برادر سجاد، ششم شد. سجاد مرادی چند روز پیش نیز در ویتنام، قهرمان بازی های داخل سالن آسیا شده بود. در آن مسابقات، امین نیکفر در پرتاب وزنه طلا گرفت اما در گوانگجو هشتم شد.

در مسابقات پرتاب دیسک در گوانگجو، رقابتی داخلی برای دیسک اندازان ایرانی بود. بیشترین مدال های ایران در تاریخ دو و میدانی آسیا، در این ماده کسب شده است.

جلال کشمیری سال ها رکورد دار آسیا بود. سلمان حسام، منصور قربانی و عباس صمیمی نیز مدال های رنگارنگی از پرتاب دیسک آسیا کسب کرده اند.

مسابقات امسال، با کسب مدال طلای احسان حدادی و نقره محمد صمیمی برای کاروان ایران به پایان رسید. حدادی با پرتاب ۶۴ متر و ۸۳ سانتیمتری قهرمان شد. صمیمی هم روی سکوی دوم ایستاد. حدادی به رغم قهرمانی اش، با روزهای اوج خود فاصله دارد. او ۴ متر و ۳۲ سانتیمتر کمتر از رکورد شخصی اش که که رکورد آسیا هم هست پرتاب کرد.

در این رقابت ها، فقط یک رکورد آسیایی(۴ در ۴۰۰ متر امدادی بانوان) توسط تایلندی ها فرو ریخت. شاید کشور های آسیایی خصوصا دوندگان آفریقایی تبار کشور های عربی، توان اصلی خود را برای بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو نگه داشته اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016