دوشنبه 25 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ گلزن برتر تاريخ تيم ملی فوتبال ايران: علی دايی همچنان بی رقيب، مهر

جواد نکونام با گلزنی مقابل اردن شمار گلهای ملی خود را به عدد ۲۴ رساند و با اين تعداد گل همچنان چهارمين گلزن در تاريخ فوتبال ملی ايران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سايت گل در گزارشی به بررسی ۱۰ گلزن برتر تاريخ تيم ملی فوتبال ايران پرداخته است که در زير می خوانيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۱.علی دايی (۱۰۹ گل)
برترين گلزن ملی نه ايران بلکه تاريخ فوتبال ملی جهان است که رکورد جاودانه وی بعيد است به اين زودی توسط بازيکنی شکسته شود. استرن جان بازيکن ترينيداد و توباگو تنها بازيکنی است که شانس نزديک شدن به علی دايی را در سالهای آينده دارد. اين بازيکن تاکنون ۶۹ گل به ثمر رسانده، اما بعيد است که حتی به عدد ۱۰۰ نزديک شود. دايی اين تعداد گل را در ۱۴۹ بازی ملی به ثمر رسانده و ميانگين گلزنی او در هر بازی ۰.۷ گل است که امار خوبی برای مهاجم سابق ايران است.دايی با ۱۴ گل زده بهترين گلزن تاريخ جام ملتهای آسياست.

۲. کريم باقری (۵۰ گل)
کاپيتان فعلی تيم پرسپوليس برترين هافبک گلزن تاريخ فوتبال ملی دنيا محسوب می شود. کريم با اين تعداد گل، سی امين گلزن برتر ملی دنياست و نکته جالب در مورد باقری اينکه تا دو سه سال پيش تعداد گلهای باشگاهی او کمتر از تعداد گلهای ملی اش بود. کريم رکورد گلزنی باشگاهی اش را در سه سال اخير بالا برده است. کريم اولين گل خود را در سال ۷۲ و آخرين گل را در سال ۸۷ به ثمر رسانده است. باقری در ۸۶ بازی ملی موفق به ثبت ۵۰ گل شده و ميانگين گلزنی او در هر بازی ۰.۶ گل است. کريم با زدن ۷ گل در يک بازی ملی نيز در تاريخ فوتبال ايران رکورد منحصر بفردی دارد.

۳. علی کريمی (۳۶ گل)
بازيکن تازه خداحافظی کرده تيم ملی نيز سومين گلزن برتر ايران است که در ۱۱۱ بازی ملی موفق به زدن ۳۶ گل شد. علی کريمی اولين بار در فينال بازيهای آسيايی بانکوک ۱۹۹۸ موفق به گلزنی شد و آخرين بار نيز در بازی مقابل امارات در مقدماتی جام جهانی گلزنی کرد. دو گل اول به نيوزيلند در جام بين قاره ای و همچنين هت تريک مقابل کره جنوبی در جام ملتهای ۲۰۰۴ از گلهای به ياد ماندنی جادوگر فوتبال ايران است.

۴. جواد نکونام (۲۴ گل)
جواد نکونام کاپيتان تيم فعلی تيم ملی با ادامه روند گلزنی های خود می تواند به رکورد کريم باقری دست يابد. نکونام که در تيم ملی جانشين خوبی برای کريم باقری بوده است، تاکنون در ۱۰۲ بازی ملی موفق به زدن ۲۴ گل شده است. نکونام بهترين گلزن تيم ملی در يک سال اخير بوده و در مقدماتی جام جهانی با زدن ۴ گل برترين گلزن تيم ملی بود.

۵. غلامحسين مظلومی (۱۹ گل)
در مورد بازيکنان نسل قديمی تيم ملی بايد يک نکته را يادآوری کرد و آن اينکه تعداد بازيهای دوستانه و رسمی تيم ملی در دهه های ۵۰ و ۶۰ بسيار کمتر از دهه های اخير بوده است، در غير اين صورت بازيکنانی مثل مظلومی، پيوس و ... می توانستند گلهای زيادی را به ثمر برسانند. مظلومی در فاصله سالهای ۴۸ تا ۵۶ در ۴۱ بازی موفق به زدن ۱۹ گل شد و ميانگين حدود نيم گل در هر بازی را بر جای گذاشت. غلامحسين مظلومی تا قبل از ظهور فرشاد پيوس به مدت حدود ۱۵ سال رکوردار تيم ملی بود.

۶ . فرشاد پيوس (۱۹ گل)
برترين گلزن تاريخ فوتبال ايران در ۳۵ بازی ملی موفق به زدن ۱۹ گل شد. پيوس اولين گل خود را در سال ۶۳ به يوگسلاوی زد و در بازيهای اسيايی ۱۹۹۰ با زدن ۴ گل اقای گل مسابقات شد و نقش مهمی در قهرمانی ايران داشت. فرشاد پيوس تعدادی از بازيهای ملی را به دليل يک سال محروميت ناعادلانه از دست داد وگرنه شمار گلهای ملی او می توانست به ۳۰ هم برسد.

۷. همايون بهزادی (۱۴ گل)
برترين گلزن تيم ملی در دهه چهل همايون بهزادی است که تا سال ها با همين تعداد گل رکوردار تيم ملی بود. بهزادی در ۳۵ بازی موفق به زدن ۱۴ گل شده است و اولين گل خود را در سال ۴۲ به پاکستان زد. دو گل او به هند در بازی مقدماتی المپيک ۶۴ توکيو باعث شد تا تيم ملی ايران برای اولين بار راهی المپيک شود، هر چند که خود بهزادی از حضور در المپيک محروم شد. بهزادی در جام ملتهای اسيا ۱۹۶۸ نيز ستاره تيم ملی ايران بود و با زدن ۴ گل اقای گل جام ملتهای آسيا شد.

۸. پرويز قليچ خانی (۱۴ گل)
کاپيتان اسبق تيم ملی در ۶۵ بازی ملی موفق به ثمر رساندن ۱۴ گل شد. اولين گل ملی او باعث اولين قهرمانی تيم ملی ايران در جام ملتهای آسيا ۱۹۶۸ شد. در جام استقلال برزيل به تيمهای ايرلند و اکوادور گل زد و اولين بازيکن ايرانی بود که دروازه يک تيم اروپايی را باز کرد. قليچ خانی در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ دو گل به استراليا زد که البته اين گل ها نيز برای صعود ايران چاره ساز نشد. اخرين گل وی نيز در المپيک ۱۹۷۶ و مقابل شوروی بود که از نقطه پنالتی دروازه اين تيم را باز کرد.

۹. ناصر محمدخانی (۱۴ گل)
ستاره تيم پرسپوليس در دهه شصت طی ۲۴ بازی موفق به زدن ۱۴ گل شد و چه بسا اگر تيم ملی در ان دوره تعداد بازيهای بيشتری داشت، محمدخانی می توانست بر شمار گلهای خود اضافه کند. ستاره تيم ملی در دهه ۶۰ اولين گل ملی خود را در بازيهای اسيايی ۱۹۸۲ دهلی به تيم يمن زد و اوج درخشش او در جام ملتهای اسيا ۱۹۸۴ بود که در مرحله مقدماتی و نهايی با زدن ۱۲ گل بهترين گلزن ايران در سال ۶۳ لقب گرفت.

۱۰. وحيد هاشميان (۱۴ گل)
مهاجم لژيونر ايران که همين چند وقت پيش از تيم ملی خداحافظی کرد، در دوره ای ظهور کرد که علی دايی گزينه اصلی مربيان تيم ملی برای قرار گرفتن در ترکيب اصلی تيم ملی بود. هاشميان که در اولين بازی ملی خود ۲ گل به ثمر رساند، مدتی را از تيم ملی کناره گيری کرد و در بازگشت مجدد گلهای حساسی مقابل ژاپن و قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ به ثمر رساند که نقش مهمی در صعود ايران به جام جهانی داشت. وحيد هاشميان در ۵۲ بازی ملی موفق به زدن ۱۴ گل شد که اخرين گل او مقابل جامائيکا در يک بازی دوستانه بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016