دوشنبه 20 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قدرت های درجه دو به قهرمانان سنتی باج ندادند - پسیرو دیپورت شد، ژاپن ۱-اردن ۱ و سوریه ۲ -عربستان ۱، بیژن نفتون - گویای من

روز سوم بازیها با عرض اندام دو همسایه غرب آسیا در برابر پر افتخار ترین تیمهای قاره در حالی شروع شد که کمتر کسی پیش بینی نتایج حاصله را می کرد. حالا با نزدیک شدن قدرت تیمهای آسیایی به یکدیگر ، انتظار هر نتیجه ای را در این دوره از بازیها میتوان داشت و بکار بردن لفظ شگفتی دیگر نخ نما شده می نمایاند و متعلق به این دوران نیست .سوریه و اردن با حربه اتحاد ،جنگندگی و دوندگی با ایستاده گی در برابر قهرمانان شش دوره جام آسیا نشان دادند دیگر هیچ حریف دست بسته و از پیش باخته ای وجود ندارد .حالا نه تنها معادلات این گروه به هم خورده و انتظار صعود هر تیمی میرود بلکه این خود علامتی ست که به ما میفهماند که احتمالا باید شاهد سناریویی مشابه در سایر گروهها و نتایج همانند باشیم.

البته دور از انتظار نیست که دو تیم ژاپن و سعودی با توجه به حرفه ای بودنشان به مسابقات بر گردند، مضاف به اینکه سوریه و اردن، با در نظر گرفتن عوامل انگیزشی،آمادگی ذهنی و جسمی و مسائل روحی و روانی، خودشان را از قبل آماده پیکار اول کرده بودند ولی نگاه داشتن تیم در این سطح از هر نظر از قبیل حرفه ای نبودن این نوع تیمها، سطح متوسط نفرات و پائین بودن مهارت های فردی و فرسایشی بودن تورنمنت کمی مشکل می نماید. در هر حال باید به انتظار روزهای آینده نشست و حوادث در راه را تماشا کرد. نکته بارزی که در بازیهای امروز و بازی دیروز مشاهده شد ،به ثمر رسیدن چهار گل مشابه بر اثر اشتباه بازیکنان خط دفاعی تیمها بود .گل اول چین، گل اردن و دو گل سوریه شوتهای نه چندان خطرناکی بودند که میشد راحت در اختیار دروازه بانان قرار گیرد ولی با تاثیر و تغییر جهت، توپ ها تبدیل به گل شدند .از نکات آموزشی اینست که همواره به مدافعان گفته میشود در صورت نداشتن اطمینان برای دفع کامل توپ ،به هیچ وجه بر روی آن اثری ولو اندک نگذارید و اجازه دهید توپ مسیر عادی خودش را بپیماید.

شاید حالا سایر تیمها این نکته را مد نظر قرار داده و آن را به بازیکنانشان گوشزد کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نگاهی به بازیهای برگذار شده دیروز
زمانی که پیش از شروع بازی ژاپن -اردن، دوربینهای تلویزیونی چهره مصمم، با اراده و سرشار از انگیزه عدنان حمد را نشان می داد کسی تصور نمیکرد مربی سابق تیم عراق تا این حد تیمش را آماده پیکار با شانس اول قهرمانی جام کرده باشد.او که امسال کاندیدای بهترین مربی سال آسیا بود،ثابت کرد تا اینجا، مربیان بومی نسبت به مربیان خارجی، بهتر به توانایی و قابلیت بازیکنانشان آگاهی دارند .بازی در حالی آغاز شد که ژاپنی ها با کنترل و حفظ توپ، با سرعت مناسب آنرا در تمام فضای زمین به چرخش در میاوردند ..آنها در سمت راست با آتسوتو یوشیدا و دایسته ماتسو (دفاع و بال راست) و در سمت چپ با یوتو ناگاتومو و شینجی کاگاوا (دفاع و بال چپ ) حرکات خود را شکل میدادند در این میان شینجی کاگاوا (۱۰) با اینکه سن کمی دارد ولی خیلی پخته و باهوش نشان میداد و نوید ظهور یک بازیکن بزرگ در سطح قاره را برای آینده میدهد اگر چه امروز در سطح متوسط ظاهر شد و یک موقعیت عالی گل را در دقیقه ۴۰ از دست داد. حرکات ترکیبی ژاپنی ها تا پشت محوطه جریمه اردن خوب پیش میرفت ولی
در آنجا با حضور پر تعداد نفرات حریف و برتری قدی و قدرت سر زنی آنها و همچنین نداشتن قدرت تمام کنندگی شان به پایان میرسید. اردنی ها با دوندگی بی امان خود، تحت فشار قرار دادن بازیکن صاحب توپ و گرفتن فضا از آنهااجازه کار را از آنها گرفته بودند تیم اردن با سیستم ۴-۱-۴-۱ ضمن کنترل حریف نیم نگاهی هم به دروازه ژاپنی ها داشتند که بر اثر یکی از همین حملات نصف و نیمه بر خلاف جریان بازی در حالیکه نیمه اول پایان یافته به نظر میرسید در اثر اشتباه مایا یاشیدا توسط حسن عبدالفتاح به گل رسیدند. نیمه دوم ژاپن با تغییر نوک حمله خود، بازی را آغاز کرد اما دوندگی و پوشش بازیکنان اردنی اجازه کار را به آنها نمیداد با گره خوردن بازی برای سامورائی ها زاکرونی در دقیقه ۵۷ دست به جابه جایی و تغییر تاکتیکی زد. بال راست خود ماتسویرا رااز بازی خارج، هوندا ستاره خود که در این بازی کم فروغ ظاهر شده بود را از پست وسط پشت تک مهاجم به بال راست برد، شینجی کاگاوا بازیکن باشگاه دورتموند را از بال چپ به جای او در وسط قرار داد و شینجی اوکازاکی که تازه وارد زمین شده بود را در پست تخصصی خود یعنی بال چپ قرار داد با ورود اوکازاکی تحرکات سمت چپ ژاپنی ها بیشتر شد و ضمن نزدیک کردن کاگاوا به لی نوک حمله خود سعی کردند با برش های کاگاوا، حفره و شکاف هایی در قلب دفاع اردن پدید آورند.

اما هر چه از زمان بازی میگذشت آنها از نظر قوای بدنی افت می کردند از آنطرف تیم اردن با نه بازیکن در محوطه خودی به دفاع مطلق روی آوردند .در حالیکه بازی در دقایق تلف شده دنبال میشد ،عدم تجربه کار دست آنها داد و زمانی که کار را تمام شده می پنداشتند، توپ ارسالی کاپیتان تیم، ماکاتو حاسبه از جناح چپ بروی دروازه روی سر مایا یاشیدا فرود آمد و او با یک ضربه سر، اشتباه خود در گل دریافتی را جبران و دروازه عامر شافی را باز کرد .این بازی یادآور پیکار دو تیم در دیدار یک چهارم نهایی سال ۲۰۰۴ بود که در آن بازی هم تیم اردن با یک بازی درخشان موی دماغ تیم ژاپن شد و آنها را تا مرز شکست و حذف شدن پیش برد. اکنون. با این بازی نمیتوان بطور قطع در مورد عملکرد تیم ژاپن بعنوان مدعی قهرمانی صحبت کرد اما آنها مشکلاتی در تمام کنندگی و دفاع میانی دارند ،جایی که به سبب آسیب دیده گی یاران اصلی در این دیدار ،از ذخیره های خود استفاده کردند. دیدار بعدی آنها در برابر سوریه است که با برد امروز مقابل عربستان صاحب روحیه ای مضاعف جهت ادامه پیکار مسابقات شد.

سوریه - عربستان سعودی

پازل کله پا کردن پسییرو با باخت در مقابل سوریه کامل شد.او جایش را به ناصر الجوهر -- آلترناتیو همیشگی داد. از چند ماه قبل مطبوعات و رسانه ها فشار شدیدی را به کادر فنی تیم با پشتیبانی افرادی در فدراسیون فوتبال سعودی وارد و خواستار بر کناری پیسیرو از مقامش شدند.آنان ضمن شکل دادن به افکار عمومی و جامعه فوتبالی عربستان، ضمن انتقادات شدید از کادر فنی، کلیت مجموعه تیم را زیر فشار روانی طاقت فرسا قرار دادند بطوریکه دیشب در لحظه ورود سبزها به زمین مسابقه، چهره افسرده و مایوس یاسر القحطانی کاپیتان تیم و تعدادی از یارانش خبر از درون پر تلاطم انها میداد.

آگاهان به مسائل پشت پرده فوتبال عربستان خبر از توطئه بر علیه پسییرو و دست داشتن عواملی در شکست آنها ضمن محتمل بودن شکست از قبل از بازی به نکاتی اشاره دارند از قبیل: حضور ناصر الجوهر در ورزشگاه و ارتباط او با تعدادی از بازیکنان در چند روز گذشته، عدم حمایت کامل فدراسیون از مربی تیم و فراهم نکردن بستر مناسب جهت موفقیت تیم از جمله آرام نکردن فضای مشوش چند وقت اخیر و دفاع از مربیشان در مقابل انتقادات ،همچنین دخالت غیر مسولانه در امور فنی تیم، حضور نداشتن تماشاگران سعودی با علم به مسافت کوتاه بین قطر و عربستان و اینکه آنان همان تماشاگرانی بودند که در سال ۸۸ با حضور پر شور خود زمینه ساز قهرمانی تیمشان در قطر شدند.

حضور بی شمار طرفداران تیم سوریه و تعدادی از طرفداران قطر در حمایت از آنها در استادیوم به شکلی که اگر کسی اطلاعاتی از قبل نمیداشت به محض مشاهده تصاویر تلویزیونی، گمان میبرد بازی در خاک سوریه در حال برگزاری است. این عوامل همه به هم دست داده بود تا لحظه ای که داور اهل کره جنوبی در سوت خودش به نشانه پایان مسابقه دمید همه در انتظار اعلام این خبر از طرف فدراسیون فوتبال سعودی باشند. در گفتگوی مستقیمی که سلطان بن فهد با تلویزیون الکاس قطر داشت به دلایل این برکناری اشاره کرد و گفت یکی از دلایل اصلی، عدم جذابیت و دفاعی بازی کردن تیم، همچنین آگاه نبودن مربی تیم به توانایی و قابلیت بازیکنان و به طبع، عدم اتخاذ سیستمی متناسب با این قابلیت بود. اما رئیس فدراسیون در مقابل سوالات شفاف کارشناسان برنامه جواب مشخصی نداد ،سوالاتی مانند اینکه چرا این جابه جایی زودتر انجام نگرفت؟ چگونه به سیستم ۴-۴-۲ که هافبک ها به شکل لوزی چینش شده اند و تیم با دو مهاجم و یک ساپورتر و پشتیبان در راس لوزی بازی میکند دفاعی گفته میشود؟ با توجه به حضور یک نسل متوسط از بازیکنان که کمتر ستارگان و استعدادهای باکیفیت در آن دیده میشود و مقایسه با تیمهای ادوار گذشته ،باز هم مربی را مقصر در این امر میدانید؟ آیا فدراسیون پسییرو را سیبل نکرد و همه مشکلات را به گردن او نیانداخت و ضمن دادن آدرس غلط به مردم خود در پشت ضعف ها و سایر ندانم کاری ها پنهان نشد؟ چه تضمینی برای نتیجه گرفتن تیم با ناصر الجوهر در ادامه راه و اینکه او بارها امتحان خودش را پس داده وجود دارد؟ و چه کسی در صورت نتیجه نگرفتن تیم مسوولیت شکست را بعهده میگیرد؟ حالا باید تا روز پنجشنبه که دومین دیدار عربستان در مقابل اردن انجام خواهد گرفت صبر کرد و دید این تغییر و شوک، چه تاثیری در عملکرد تیم خواهد گذاشت و آیا مربی جدید قادر به تغییر مثبت خواهد بود. با این وجود خوب است به بازی جانانه سوری ها هم اشاره کنیم که هر چقدر سعودی ها ضعیف ظاهر شدند ولی آنها پر قدرت همراه با انضباط تیمی، روح فداکاری و جنگندگی در کنار انگیزه فراوان که با پشتیبانی تماشاگران پر شور شان همراه بود ،در میدان حاضر شدند.آنان در هیچ صحنه ای پا پس نکشیدند و در اکثر جنگ های زمین پیروز شدند.

در آمار های داده شده حدودا، چهار برابر عربستانی ها تکل زدند که این خود حاکی از روحیه مبارزه و جنگجویی انها داشت. هر دو گل آنان را حسین عبدالرزاق به ثمر رساند و ضمن اینکه بهترین بازیکن زمین لقب گرفت،اولین نفر دو گله جام هم شد.این اولین برد سوریه در مقابل تیم عربستان در تاریخ جام ملتهای آسیا بود. آنها در بازی آینده مقابل ژاپن قرار میگیرند و در صورت کسب پیروزی، اولین تیم راه یافته از این گروه به دور بعدی مسابقات هستند. در بازیهای فردا ابتدا دو تیم استرالیا و هند رو بروی هم قرار خواهند گرفت که از هند بعنوان ضعیف ترین تیم این جام نامبرده میشود .در بازی دوم کره جنوبی با بحرین پیکار خواهند کرد که با توجه به اتفاقات امروز میتوان انتظار هر حادثه و نتیجه ای را داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016