یکشنبه 24 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ تيم ملی کشتی آزاد ايران با برتری مقابل ميزبان به مقام قهرمانی رقابت‌های جام جهانی باکو دست يافت. فينال جام جهانی کشتی آزاد بين ايران و آذربايجان به ميزبانی باکو برگزار شد که تيم ملی ايران با وجود اين که داوری را هم عليه خود می ديد، مقابل ميزبان به يک پيروزی با ارزش رسيد و قهرمان جام جهانی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در کشتی اول حسن رحيمی در سه تايم (۱-۱، ۱-۰ و ۲-۰) محمود ماگومداف را شکست داد و ايران را صاحب يک پيروزی با ارزش کرد. اما در وزن ۶۰ کيلوگرم آذربايجان به برتری رسيد. مسعود اسماعيل پور در دو تايم (۰-۱ و ۱-۱) مغلوب حاجی علی يف شد.

در ادامه مهدی تقوی و صادق گودرزی دو پيروزی با ارزش را نصيب ايران کردند. در کشتی وزن ۶۶ کيلوگرم مهدی تقوی در سه تايم (۰-۱، ۲-۰ و ۵-۰) جبرئيل حسن‌اف دارنده دو مدال برنز جهان را مغلوب کرد و صادق گودرزی نيز در سه تايم (۰-۴، ۲-۰ و ۱-۰) اشرف علی يف آذربايجانی را شکست داد.

در مسابقه وزن ۸۴ کيلوگرم، احسان لشگری در دو تايم (۰-۱ و ۰-۱) به شريف شريف اف قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان باخت. اين کشتی با اعتراض مربيان ايران به داوری همراه بود چرا که در کلينچ داوران امتياز کشتی گير ايران را ندادند. با وجود اين باخت، ايران همچنان از آذربايجان ۳-۲ جلو بود.

در کشتی مهم وزن ۹۶ کيلوگرم، دو قهرمان جهان يعنی رضا يزدانی و ختاگ گازيموف به مصاف هم رفتند. يزدانی تايم اول را با کلينچ برد اما در تايم دوم داوران در کمال تعجب در حالی که گازيموف انگشت به چشم يزدانی فرو می کرد يک امتياز به کشتی گير ميزبان دادند. اعتراض مربيان هم فايده ای نداشت تا يک امتياز ديگر به گازيموف داده شود و برنده تايم دوم شود. اين حرکت داوران در نوع خود يک شگفتی در داوری بود که به سود ميزبان رخ داد. وقت سوم هم به کلينچ کشيده شد که باز هم گوی به سود يزدانی بود و کلينچ را تبديل به امتياز کرد تا ايران به چهارمين پيروزی برسد و يک قهرمانی با ارزش برای ايران در خاک آذربايجان رقم بخورد. گازيموف پس از اين باخت با مشت به صورت يزدانی کوبيد و بازبينی فيلم هم حاصلی برای آذربايجان نداشت. يزدانی در پاسخ به حرکت زشت قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان، در حرکتی جوانمردانه صورت او را بوسيد تا درس اخلاق دهد.

ايران با اين برد، انتقام شکست در فينال جام جهانی ۲۰۰۹ تهران را از آذربايجان گرفت.

در کشتی وزن ۱۲۰ کيلوگرم که تاثيری در نتيجه تيمی نداشت کميل قاسمی در دو تايم (۰-۲ و ۱-۱) مغلوب جمال الدين ماگومداف شد اما ايران در نهايت به پيروزی ۴ بر ۳ رسيد.

در مسابقه رده بندی نيز آمريکا ۵ بر ۲ از سد روسيه گذشت و در مکان سوم قرار گرفت.

پيش از اين آخرين قهرمانی ايران در جام جهانی به سال ۲۰۰۶ بر می گشت. با اين پيروزی، تيم ملی کشتی آزاد ايران تا به حال پنج عنوان قهرمانی و پنج نايب قهرمانی در ۱۷ دوره حضور در اين پيکارها داشته است.

مسابقات جام جهانی هر سال با حضور ۱۰ تيم برتر جهان به صورت رقابتی تيم به تيم برگزار می شود و با مسابقات قهرمانی جهان که کشتی گيران تمام کشورهای جهان حضور دارند و به صورت وزن به وزن برگزار می شود تفاوت دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016