چهارشنبه 11 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ركوردهايي كه با ۴ سال تمرين بدتر مي‌شوند!

محسن شادي در حالي با حضور در فينال D (قرار گرفتن در يكي از رده‌هاي 19 تا 24) به كار خود پايان خواهد داد كه انتظار مي‌رفت با توجه به سابقه‌ي حضور در المپيك پكن و انجام تمرين در اين 4 سال عملكرد به مراتب بهتري را به نمايش بگذارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن شادي، روئينگ سوار تيم ملي قايقراني ايران در المپيك لندن با ثبت زمان 8 دقيقه و 20 ثانيه و 29 صدم ثانيه در نيمه نهايي گروه‌هاي C و D از حضور در فينال C بازماند و بايد در گروه پاياني برابر حريفان به رقابت بپردازد تا در پايان در يكي از رده‌هاي نوزدهم تا بيست و پنجم قرار بگيرد.

ركورد شادي در اين مرحله ضعيف‌تر از عملكرد او در گذشته بودبه طوري كه مي‌توان گفت كه پس از چهار سال ركوردهاي قايقران ايران بدتر شده است. اگر عملكرد شادي در المپيك پكن را با لندن مقايسه كنيم، به نتايج جالبي پي خواهيم برد.

** عملكرد محسن شادي در المپيك 2008 پكن

محسن شادي در مرحله گروهي المپيك پكن با ثبت زمان 7 دقيقه و 48 ثانيه و 24 صدم ثانيه راهي نيمه نهايي گروه‌هاي E و F شد. در مرحله نيمه نهايي با ثبت زمان 7 دقيقه و 20 ثانيه و 34 صدم ثانيه سهميه حضور در فينال E را كسب كرد. شادي در فينال E زمان 7 دقيقه و 6 ثانيه و 54 صدم ثانيه را ثبت كرد و بيست و پنجم شد. اين ركورد شادي كه در فينال E رقم خورد، بهترين زمان او در دو المپيك پكن و لندن است.

پس از چهار سال شادي دومين تجربه خود را در المپيك لندن سپري مي‌كند. نماينده روئينگ ايران در مرحله گروهي با كسب 7 دقيقه و 27 ثانيه و 42 صدم ثانيه نتوانست به مرحله بعد صعود كند، اما در مرحله شانس مجدد با ثبت زمان 7 دقيقه و 11 ثانيه و 55 صدم ثانيه به يك چهارم نهايي المپيك صعود كرد. البته بايد توجه داشت كه شادي در شرايطي توانست در گروه بازنده‌ها موفق عمل كند كه در گروه خوبي قرار گرفته بود در غير اين صورت با ثبت همين ركورد در گروه ديگر نمي‌توانست به يك چهارم نهايي راه پيدا كند.

در اين مرحله شادي 2000 متر را در 7 دقيقه و 32 ثانيه و 72 صدم ثانيه طي كرد و جواز حضور در نيمه نهايي گروه‌هاي C و D را به دست آورد. شادي با اين نتيجه‌ در بين 24 نفر اول المپيك قرار گرفت با اين كه اميد مي‌رفت تا او بتواند در فينال C حاضر شود و يكي از رده‌هاي سيزدهم تا هجدهمي را كسب كند، با ثبت زمان ضعيف 8 دقيقه و 20 ثانيه و 29 صدم ثانيه در مرحله نيمه نهايي ناكام شد و به فينال D صعود كرد.

شادي حالا بايد براي كسب جايگاه‌هاي هجدهم تا بيست و چهارم المپيك تلاش كند. هرچند اگر در بدترين جايگاه قرار بگيرد يك پله نسبت به المپيك قبلي صعود داشته، اما نحوه گروه بندي لندن و پكن با يكديگر تفاوت مي‌كند و زمان‌هايي كه شادي ثبت كرده نشان مي‌دهد كه روئينگ ايران پس از چهار سال تمرين ضعيف‌تر شده است. هرچند ركوردهاي روئينگ و به طور كلي رشته‌هاي پارويي تحت تاثير عوامل محيطي مانند سرعت باد، موج درياچه و ... قرار دارد، اما ميزان افت ركورد شادي چيزي فراتر از تفاوت در اين مسائل است و به هيچ وجه اختلاف زمان 7 دقيقه و 2 ثانيه با 8 دقيقه و 20 ثانيه را نمي‌توان به شرايط محيطي ربط داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در بررسي عملكرد شادي به هيچ وجه نتيجه گرايي را مدنظر قرار نداده و آرمان‌گرايي نكرده‌ايم. كسي از محسن شادي انتظار حضور در فينال A و تلاش براي روي سكو قرار گرفتن نداشت، اما به نظر مي‌رسد در اولين و ساده‌ترين نوع مقايسه (مقايسه ورزشكار نسبت به خودش) شادي افت محسوسي داشته است.

البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه قايقرانان المپيكي ايران از جمله شادي پيش از آغاز رقابت‌هاي المپيك از حاشيه دور نبودند؛ موضوع بركناري دنيامالي از رياست فدراسيون قايقراني (كه رابطه‌ي بسيار نزديكي هم با پاروزنان داشت) از جمله مسائلي بود كه نمي‌توان آن را بر عملكرد قايقرانان ايران بي تاثير دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016