یکشنبه 15 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان کار نيمی از کاروان ايران در نيمه راه المپيک

خبرگزاری مهر ـ همزمان با رسيدن بازی‏های المپيک تابستانی به نيمه راه، تعداد آن دسته از ورزشکاران ايرانی که ماموريت آنها در اين بازی‎ها به پايان رسيده نيز از نصف گذشت در حاليکه ورزش ايران برای پيدا کردن موقعيتی بهتر در اين بازی‌ها چشم به عملکرد بزرگانش در نيمه باقی مانده کاروان اعزامی دوخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سی‎امين دوره بازی‎های المپيک تابستانی که از جمعه گذشته با برگزاری مراسم افتتاحيه به طور رسمی در لندن آغاز شد، پس از چند روز برگزاری رقابت‎های متوالی در رشته‎های مختلف حالا به نيمه راه خود رسيده است، هرچند در برخی رشته‎ها رقابت برای تعيين بهترين‎ها همچنان ادامه دارد و رقابت برخی ورزشکاران هم هنوز آغاز نشده است.

با اين حال پروسه ماموريت کاروان ورزش کشورمان در اين بازی‎ها به نصف رسيده است و اين يعنی پايان کار نيمی از ورزشکاران اعزامی ايران به اين بازی‎ها؛ از مجموع ۵۲ ورزشکار (از بين رفتن سهميه اعطايی رشته بادبانی، مصدوميت محمدرضا رودکی و بيماری جواد محجوب تعداد سهميه‌های المپيکی ايران را از ۵۵ به ۵۲ کاهش داد) که در بازی‎های لندن شرکت کرده‎اند، تاکنون ۲۶ نفر به کار خود پايان داده‏اند و حالا کاروان ايران مانده و ۲۶ ورزشکار ديگر.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به جز کيانوش رستمی که جمعه شب کاروان ايران را صاحب اولين مدال المپيکی در اين دوره از بازی‏ها کرد، ديگر ورزشکاران کشورمان در رسيدن به مدال توفيقی نداشتند و بعضا خيلی زود از گردونه رقابت‏ها کنار رفتند. البته در ميان آنها بودند ورزشکارانی که عملکردی تاريخی داشتند مانند الهه احمدی و پينگ‎پنگ‏بازان که آبرومندانه با المپيک وداع کردند و البته برخی هم پايين‎تر از حد انتظار کار کردند، مانند ... !

کاروان ورزش ایران در نیمه اول المپیک
پيش از آنکه با برگزاری مراسم افتتاحيه، بازی‏های المپيک لندن رنگ و بوی رسمی به خود بگيرد، کاروان ورزش ايران با حضور کمانداران در مسابقات تعيين سطح رقابت‏های خود را در اين بازی‎ها آغاز کرد و تا آخرين روز المپيک هم بدون وقفه در جريان بازی‎ها خواهد بود.

تنيس روی ميز، روئينگ، تيراندازی، تيروکمان، شنا، بوکس، دوچرخه سواری، شمشيربازی، وزنه برداری و دووميدانی رشته‎هايی هستند که ورزشکاران ايران طی روزهای گذشته رقابت‏های خود را در آنها برگزار کردند. البته رقابت ايرانی‎ها در وزنه برداری، دووميدانی و بوکس همچنان ادامه دارد. آنها در نيمه دوم المپيک در کنار کشتی، تکواندو و قايقرانی کاياک ديدارهای خود را در دنبال می‎کنند.

در مجموع تاکنون ۲۶ ورزشکار ايران کار خود را در ميدان المپيک لندن به پايان رسانده‌اند. يک مدال برنز و جايگاه مشترک پنجاه و دومی برای کاروان ايران حاصل کار آنها تا به اين روز از بازی‌هاست و اين در حالی است که ورزشکاران کشورمان در بخش بانوان آغازی خوب و آبرومندانه در اين بازی‌ها داشتند.

آغاز خوب ورزش ايران با آبروداری بانوان
ندا شهسواری اولين ورزشکار ايرانی بود که از بازی‏های المپيک کنار رفت. اين بازيکن که برای نخستين بار تنيس روی ميز ايران بانوان ايران را صاحب سهميه المپيک کرد، چند ساعت پس از مراسم افتتاحيه به مصاف "اوشانايکه" نيجريه‎ای رفت و با متحمل شدن شکست ۴ بر ۳ از دور رقابت‌ها کنار رفت. اين در حالی بود که حريف نيجريه‎ای شهسواری در رنکينگ جهانی ۲۰۰ پله بالاتر از وی بود.

در همان روز الهه احمدی هم به فينال رقابت‏های تفنگ بادی ۱۰ متر صعود کرد. او اين در مرحله خوب کار کرد اما در چهار تير آخر خود، کنترلش را از دست و نتوانست روی سکو برود در ميان هشت ورزشکار به عنوان ششمی بسنده کرد. احمدی اولين دختر ايرانی بود که در يک فينال المپيکی برای مدال رقابت کرد و به همين دليل عنوانی که او به دست آورد خيلی با ارزش بود.

در اين روز از بازی‏ها مه‌لقا جام بزرگ که اولين سهميه المپيکی را برای ورزش ايران به دست آورد از صعود به فينال بازماند اما عملکرد خوب شهسواری و احمدی آغازی خوب را برای ورزش کشورمان رقم زد.

حذف زودهنگام ۱۸ ورزشکار ايرانی
با اين آغاز خوب کار کاروان ايران ايران در المپيک سی‏ام به طور رسمی آغاز شد. هر چند در ادامه نمايندگان ايران به جز در برخی موارد خيلی موفق کار نکردند و حتی ۱۸ نفر آنها خيلی زود و پس از حضور در اولين رقابت از گردونه مسابقات کنار رفتند.

علاوه بر ندا شهسواری که حذف زودهنگام و البته آبرومندانه داشت، مه لقا جام بزرگ هم در رقابت‏های تفنگ بادی ۱۰ متر با قرار گرفتن در رده چهل و سوم از صعود به فينال بازماند و حذف شد. ابراهيم برخورداری هم در رقابت‎های تپانچه بادی حذفی زودهنگام داشت. او در مرحله مقدماتی اين مسابقات سی و سوم شد و به فينال نرسيد.

تنها نماينده شنای ايران در بازی‏های المپيک عليرضا بيداريان بود که او هم در اولين روز رقابت‏های شنای ۱۰۰ متر آزاد و در دسته سوم بازی‏ها، ششم شد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند. مجتبی عابدينی هم تنها شمشيرباز ايرانی حاضر در المپيک لندن بود که به خاطر باخت به "فلورين زالومير" از رومانی در اولين ديدارش، با حذف زودهنگام مواجه شد.

امين قاسمی‌پور، نخستين بوکسور ايران بود که مبارزات خود را در بازی‏های المپيک آغاز کرد و با شکست در همان مبارزه اول از گردونه مسابقات کنار رفت. نادوری باعث شد علی مظاهری، پرچمدار کاروان ايران هم به سرنوشتی مشابه قاسمی‌پور دچار شود.

کمانداران ايران يعنی ميلاد وزيری و زهرا دهقان هم خيلی زود با المپيک وداع کردند. هر دوی آنها پس از حضور در رقابت‎های تعيين سطح، ديدارهای نخست خود در مرحله حذفی را به نمايندگان مکزيک واگذار کردند و حذف شدند. در رقابت‏های دوچرخه سواری استقامت جاده نيز عليرضا حقی و امير زرگری پيش از رسيدن به خط پايان از دور رقابت خارج شدند.

از مجموع ۱۰ دووميدانی کار ايران در المپيک، تا به امروز ۶ نفر از آنها يعنی کاوه موسوی (پرتاب چکش) رضا قاسمی (دوی ۱۰۰ متر)، سجاد هاشمی آهنگری (دوی ۴۰۰ متر)، امين نيک‌فر (پرتاب وزنه) محمد ارزنده (پرش طول) و ابراهيم رحيميان (پياده روی) رقابت‎های خود را برگزار کرده‏اند و بدون صعود به مراحل بالاتر به کار خود پايان داده‎اند.

در اين بين سهراب مرادی وداعی زودهنگام با مسابقات وزنه برداری داشت. اين وزنه بردار دسته ۸۵ کيلوگرم که شانس مسلم دستيابی به مدال هم بود در مهار وزنه ۱۶۶ کيلوگرمی در حرکت يک ضرب ناکام ماند و حذف شد.

ورزشکاران المپيکی ايران رکورد زدند!
از مجموع ۲۶ ورزشکار کشورمان که تاکنون به کار خود در بازی‏های المپيک پايان دادند و به غير از کيانوش رستمی که با کسب مدال برنز دسته ۸۵ کيلوگرم مسابقات وزنه برداری، راه مدال‌آوری را برای کاروان ايران باز کرد، نوشاد عالميان هم با وجود حذف شدن از گردونه مسابقات تنيس روی ميز عملکردی تاريخی داشت چون اين بازيکن با شکست دادن "جوستين هان"، بازيکن چينی الاصل استراليا و "تانگ پنگ" از هنگ کنگ نخستين بردهای تاريخ تنيس روی ميز در ادوار مختلف المپيک را رقم زد.

علاوه بر اين عملکرد ديگر نمايندگان ايران هم با رکوردهايی جالبی همراه بود. مانند اينکه محسن شادی و سولماز عباسی در مرحله مقدماتی، رپه شارژ، يک چهارم نهايی و نيمه نهايی برای حضور در فينال D يا C نتيجه کاملا مشابه يکديگر گرفتند هر چند در نهايت شادی بيست و دوم شد و سولماز عباسی بيست و چهارم.

البته محسن شادی يک رکورد ديگر هم از خود به جا گذاشت. اين روئينگ سوار ايران کار خود را در فينال D مسابقات با خميازه آغاز کرد!

بيداريان هم در حالی از مسابقات شنا کنار رفت که زير رکورد خود شنا کرد. بيداريان با رکورد ۵۱ ثانيه و ۳۱ صدم ثانيه در المپيک شرکت کرد اما او با رکورد ۵۲ ثانيه و ۹۳ صدم ثانيه از دور مسابقات حذف شد. دو دوچرخه سوار کشورمان هم در رقابت ‏های خود يکی مانده به آخر شدند و به اين ترتيب رکورد زدند. مهدی سهرابی در استقامت جاده و عليرضا حقی در تايم تريل انفرادی از خط پايان گذشتند اما پيش از نفر آخر!

چشم انتظار بزرگان
در هر صورت با برگزاری رقابت ابراهيم برخورداری در مسابقات تيراندازی سه وضعيت مردان که امروز برگزار شد، کار ۲۶ ورزشکار ايران در المپيک لندن به پايان رسيد. محسن شادی، سولماز عباسی، الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ، ندا شهسواری، نوشاد عالميان، مجتبی عابدينی، عليرضا بيداريان، زهرا دهقان، ميلاد وزيری، ابراهيم برخورداری، کاوه موسوی، رضا قاسمی، سجاد هاشمی آهنگری، امين نيک‌فر، محمد ارزنده، عليرضا رحيميان، مهدی سهرابی، امير زرگری، عليرضا حقی، سهراب مرادی، کيانوش رستمی، سعيد محمدپور، علی مظاهری، امين قاسمی‌پور و مهدی طلوتی ورزشکارانی هستند که کار آنها در المپيک به پايان رسيده است.

از اين پس ورزش ايران چشم به ۲۶ ورزشکار باقی مانده کاروان کشورمان دارد تا شايد با همت آنها کاروان ايران بتواند مدال‏های بيشتر و حتی در رنگ‏های نقره و طلا را در دست اعضای خود ببيند و اين دور از دسترس نيست که کاروان ايران مانند هميشه توسط ورزشکاران کشتی، تکواندو و وزنه برداری به مدال‏های خوشرنگ المپيک برسد.

مهدی تقوی، رضا يزدانی، مسعود اسماعيل‌پور، احسان لشگری، کميل قاسمی، حسن رحيمی، صادق گودرزی، سعيد عبدولی، قاسم رضايی، بشير باباجان‌زاده، حبيب الله اخلاقی، اميد نوروزی، حميد سوريان، آرزو حکيمی، احمدرضا طالبيان، يوسف کرمی، سوسن حاجی‌پور، محمد باقری معتمد، روح الله عسگری، سجاد مرادی، ليلا رجبی، احسان حدادی، بهداد سليمی، سجاد انوشيروانی، نواب نصيرشلال و احسان روزبهانی ۲۶ اميد ورزش ايران در روزهای باقی مانده المپيک هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016