چهارشنبه 24 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نیویوریک تایمز:ازبکها باید با یکصدهزار تماشاگر در آزادی رویارویی کنند

تهران-روزنامه ˈنیویورک تایمزˈ درگزارشی به دیدار امروز (چهارشنبه)تیم های ملی فوتبال ایران و ازبکستان توجه نشان داده و نوشته است :تیم ملی فوتبال ازبکستان که برای اولین بار در ورزشگاه آزادی مقابل ایران بازی می کند، برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل، باید از عهده رویارویی با یکصدهزار هوادار ورزشگاه آزادی برآید.

پایگاه خبری این روزنامه امریکایی در گزارش خود در این زمینه

می نویسد:ˈدر اواسط دهه 1980 خبرنگاری از مسکو از دانشگاه کمبریج بازدید کرد تا مستندی در مورد زندگی در انگلستان تهیه کند و از دانشجویان این دانشگاه برگزیده، نام جمهوریهای اتحاد شوروی را پرسید.

تعداد اندکی نمی دانستند که اتحاد جماهیر شوروی معادل روسیه نیست. بیشتر دانشجویان به سختی نام بیش از سه یا چهار جمهوری را بردند. از جمهوریهای آسیای مرکزی هیچ اسمی برده نشد.

از زمان پایان دوران جنگ سرد و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی، تغییر زیادی از این نظر بوجود نیامده است. رویدادهای کشورهایی مثل ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان بندرت در سراسر جهان تاثیرگذار است. ازبکستان می تواند به عنوان اولین کشوری که از این ناحیه به جام جهانی راه پیدا می کند این روند را تغییر دهد. اول از همه نیاز به تغییر شانس و شاید کمی ایمان بیشتر دارد که در سالهای گذشته از هر دو آنها محروم بوده است.

در میانه راه مرحله پایانی رقابتهای مقدماتی جام جهانی در آسیا در حالی که چهار بازی انجام شده و چهار بازی دیگر باقی مانده، ازبکستان هنوز شانس صعود به جام جهانی 2014 برزیل را دارد.

این امر به میزان زیادی به نتیجه بازی روز چهارشنبه در ایران بستگی دارد. ازبکستان با وجود شروع ضعیف در گروه A می تواند با کسب یک پیروزی در ورزشگاه آزادی تهران به صدر گروه صعود کند. در حال حاضر کره جنوبی با هفت امتیاز صدرنشین است و از نظر تعداد امتیازات با ایران برابر است. ازبکستان با دو امتیاز کمتر بعد از ایران قرار دارد. اما با توجه به اینکه کره جنوبی با استرالیا بازی دوستانه دارد و امروز در رقابتهای مقدماتی حضور ندارد فرصت قرارگرفتن در رده اول گروه فراهم است.

ازبکستان در سالهای گذشته ستارگان فوتبالی پرورش داده است. ماکسیم شاتسکی مهاجمی که زمانی شوچنکو بعدی لقب گرفته بود یک دهه در دینامو کی اف بازی کرد و در بیش از 200 بازی حدود 100 گل زد و خبرهایی در مورد امکان انتقال او به لیگ برتر انگلیس منتشر شد.

بعد از او استعدادهایی نظیر سرور جباروف که دو بار بازیکن سال آسیا شد و تیمور کاپادزه آمدند که در حال حاضر اعضای مسن تر تیم ملی هستند و مورد حمایت ستارگان جوانتر تیم نظیر اودیل احمداف و سنجر تورسونوف قرار دارند. گزارشهایی در مورد انتقال تورسونوف به آرسنال نیز منتشر شد.

ازبکستان زمانی یکی از تیم های برتر آسیا از نظر قدرت و توانایی بوده، اما هنوز گام نهایی برای پیوستن به جرگه تیم های قدرتمند قاره ای را برنداشته است. این تیم در اولین حضور خود بعد از استقلال ،‌ قهرمان بازیهای آسیایی در سال 1994 شد، اما در دو نوبت رقابتهای مقدماتی جام جهانی 1998 و 2002 نتوانست همان عملکرد را ارایه دهد.

چهار سال بعد در یکی از جنجالی ترین رویدادهای فوتبال امروز آسیا ، وضع تغییر کرد. ازبکستان برای راهیابی به تورنمنت 2006 باید در بازی پلی آف قاره ای مقابل بحرین به پیروزی می رسید و بعد در پلی آف مقابل ترینیداد و توباگو نیز پیروز می شد.

در دیدار رفت مقابل بحرین در تاشکند، ازبکستان یک گل جلو بود و گل دوم را از نقطه پنالتی قبل از پایان نیمه اول به ثمر رساند. داور این گل را به خاطر خطا رد کرد ، اما بجای آنکه دستور تکرار پنالتی بدهد، ضربه آزاد به نفع بحرین اعلام کرد.

باب هافتون سرمربی آن زمان تیم اخیرا در باره این حادثه گفت اگر پنالتی حساب شده بود، ما با حفظ برتری خود می توانستیم به سه یا چهار گل برسیم. همه از این بابت خیلی عصبانی بودند و برای کشور ما یک تراژادی بود. من اولین بازی را به خاطر می آورم. بعد از پایان نیمه اول از داور چهارم در باره این تصمیم داور سوال کردم او گفت این قانون جدید است. بعد از آن با رییس کمیسیون داوری ازبکستان دیدار کردم و از او پرسیدم چرا این قانون جدید را به ما نگفته است. او تغییرات جزیی را پیشتر به اطلاع ما رسانده بود.

هافتون گفت: اما او فقط گفت فکر نمی کنم این رای درست باشد و ما به همین خاطر به فیفا اعتراض کردیم.

ازبکستان درخواست کرده بود این بازی که با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده بود با نتیجه سه بر صفر اعلام شود. بدنبال اعتراض ازبکستان فیفا دستور برگزاری بازی مجدد را داد.

هافتون گفت: فکر می کنم اولین بار بود که فیفا دستور بازی مجدد یک دیدار مقدماتی جام جهانی را می داد. ما برای دیدار برگشت به بحرین رفته بودیم، اما آنجا از این تصمیم فیفا با خبر شدیم به همین خاطر مجبور بودیم به سرعت به ازبکستان بازگردیم. فکر می کردیم می توانیم در بازی مجدد بازی مشابهی ارایه کنیم، اما بحرین در اوایل بازی دروازه ما را باز کرد. در نهایت بحرین بعد از تساوی یک بر یک، مقابل ازبکستان به خاطر گل های خارج از خانه صعود کرد.

در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2010 ،‌ ازبکستان تا این حد به جام جهانی نزدیک نشد، اما این احساس وجود داشت که جام جهانی 2014 متفاوت خواهد بود. این تیم در دور سوم رقابتهای مقدماتی بهترین عملکرد را داشت و بهتر از ژاپن و کره شمالی ظاهر شد، اما وقتی انتظارات در گذشته بالا بوده این تیم انتظارات را برآورده نکرد. کارشناسان روحیه تیم را زیر سوال می برند اما هواداران ترجیح می دهند آن را ناشی از بدشانسی بدانند. به دشواری می توان بهترین توصیف را برای اولین بازی مرحله نهایی بیان داشت.

اگر کره جنوبی همیشه بخت صدرنشینی محسوب می شده، انتظار می رفت رقابت برای رده دوم بین ایران و ازبکستان باشد. به همین خاطر دیدار در تاشکند حیاتی بود. ازبکستان پنج بازیکن تیم اصلی را در اختیار نداشت. تیم ازبکستان درحالی که هنوز دو بازی مرحله قبل باقی مانده بود توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. این بازیکنان که در مرحله قبل یک کارت زرد دریافت کرده بودند گمان می کردند بازی پنجم فرصت خوبی برای گرفتن کارت زرد دوم است تا بعد از تعلیق در بازی کم اهمیت بعدی، مرحله پایانی رقابتهای مقدماتی را بدون مشکل شروع کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما کنفدراسیون آسیا از ماجرا با خبر شد و همه آنها را از بازی با ایران منع کرد.

با وجود غیبت این بازیکنان، ازبکستان در دیدار با ایران برتری داشت. اما یک گل درست آنها رد شد و با دریافت گل دقیقه 94 با نتیجه یک بر صفر تن به شکست دادند. سرمربی تیم اخراج شد. میرجلال کاسیموف سرمربی جدید عملکرد بهتری داشته است. تساوی با لبنان نومیدکننده بود اما تساوی مقابل کره جنوبی نومیدی کمتری داشت. اولین پیروزی مقابل قطر بدست آمد. ازبکستان بعد از چهار بازی پنج امتیازی است و فقط دو امتیاز با صدر گروه فاصله دارد.

ازبکستان برای راهیابی به برزیل باید با 100 هزار هوادار تیم ملی ایران در تهران روبه رو شود. دو بازیکن کلیدی این تیم نیز مصدوم و دو تن دیگر نیز تعلیق شده اند. اگر تیم برتر آسیای میانه بتواند سه امتیاز این بازی را بگیرد، می تواند کل منطقه را برای اولین حضور در جام جهانی آماده کند.ˈ


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016