پنجشنبه 6 مرداد 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وبلاگ‌نويسي در جامعه ايراني، رو به گسترش است، اميد معماريان، ايتنا

اميد معماريان : عرصه وبلاگ نويسي سبب هويت‌يابي و اجتماعي شدن نوجوانان و جوانان مي‌شود، چراكه نظام آموزش و پرورش به دليل ضعف‌هايي كه در ساختار آموزش خود داشته، نتوانستند اين فضا را فراهم آورد.

دوران رياست جمهوري خاتمي همزمان با گسترش تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي در سراسر جهان و به ويژه در ايران بود.
اميد معماريان روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا درباره رشد وبلاگ‌نويسي در دوران حكومت 8ساله سيدمحمد خاتمي گفت: وبلاگ نويسي يكي از پديده‌هايي بود كه در اين برهه از سوي كاربران توجه بيشتري به آن شد.
در ايران نيز به دليل شرايط خاص اجتماعي، سياسي و گستردگي خطوط خط قرمزها در جامعه به طور معمول مردم از دو نوع زندگي خصوصي و عمومي بهره‌مند هستند. بنابراين وبلاگ نويسي فرصتي را فراهم آورد تا برخي از شهروندان دغدغه‌هاي زندگي خصوصي خود را از اين طريق مطرح كنند.

به عقيده اين بلاگر، عرصه وبلاگ نويسي سبب هويت‌يابي و اجتماعي شدن نوجوانان و جوانان مي‌شود؛ چراكه نظام آموزش و پرورش به دليل ضعف‌هايي كه در ساختار آموزش خود داشته، نتوانستند اين فضا را فراهم آورد.
وي با اشاره به اين‌كه وبلاگ وسيله‌اي است براي پر كردن خلاهاي اطلاعاتي جامعه، ‌تصريح كرد: با توجه به محدوديت‌هايي كه در عرصه اطلاع رساني كشور وجود دارد و فضاي سانسور و خودسانسوري بر رسانه‌ها حاكم است، حوزه وبلاگ‌نويسي در جهتي حركت كرد كه ضعف‌هاي اطلاع رساني را در سطح افكار عمومي جبران كند، بنابراين با توجه به نبود مرزبندي و خط قرمزهاي تصنعي در فضاي سايبر، شاهد شكل‌گيري جامعه مجازي مستقل از جامعه واقعي بوديم.

به اعتقاد وي، مسائلي كه در اين عرصه مطرح شد سبب شگفت‌زدگي برخي از سياستمداران شد و آنها را با جامعه‌اي آشنا كرد كه مظاهر آن را نمي‌شناختند. بنابراين اين امر خود را در شكل‌هاي گوناگوني نشان داد و سبب برخوردهايي با وبلاگ‌نويسان شد و در حقيقت به دليل عدم آشنايي با ماهيت و جوهره اين پديده تازه، به‌جاي آن كه به فرهنگ‌سازي و ترويج الگوهاي صحيح در اين فضا بپردازند، به كنترل و سركوب كردن آن پرداختند.
معماريان افزود: با تمام اين محدوديت‌ها وبلاگ نويسي در جامعه ايراني رو به گسترش است و يكي از ويژگي‌هاي آن در ايران، تكان دادن مرزهاي جنسيتي است؛ چرا كه تصويري از دختران و زنان در جامعه ما در فضاي تربيتي آموزش و پرورش صدا سيما وجود دارد كه با فضاي وبلاگ نويسي بسيار متفاوت است و اين عرصه نشان داد دختران ما دغدغه‌هايي دارند و به مسائلي فكر مي‌كنند كه در نظام آموزش و رسانه‌يي گنجانده نشده است و در حقيقت با محروميت‌ها و تحقيرهاي فراواني مواجه بوده‌اند.

وي اضافه كرد: پديده وبلاگ نويسي، ‌درمان رشد است و نمي‌توان آن را به عنوان رسانه‌يي تاثيرگذار در سطح كلان عنوان كرد، اما در اين سطح محدود هم توانسته تاثيرات فراواني بگذارد.
معماريان با بيان اين‌كه سياستمداران دولتي فعلي نيز سعي كردند به اين فضا خود را نزديك كنند، تصريح كرد: خاتمي بيشتر تغييرات گفتاري را در اين فضا بوجود آورد و تغييرات كاركردي در عملكرد نهادهاي نظام در خصوص تغيير نگاه آنها به موضوع رسانه به ويژه رسانه‌ مجازي ايجاد نكرد. البته دولت آتي نيز هنور در خصوص حوزه مجازي سخني به ميان نياورده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آن چه مهم است، توسعه پايدار نياز به توسعه همه جانبه در تمامي فضاهاي موجود در دنياي كنوني دارد و وبلاگ نويسي يكي از مظاهر اين توسعه محسوب مي‌شوند. بنابراين نبايد شرايطي فراهم شود كه دوباره از نقطه صفر آغاز كنيم.





















Copyright: gooya.com 2016