سه شنبه 3 اردیبهشت 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشگران به تكنيك جديدي براي تشخيص و درمان سرطان مغز دست يافتند، ايسنا

سرطان مغز يکي از بدخيم ترين و کشنده ترين سرطان ها مي باشد و درمان آن به دليل آن که بيشتر داروهاي ضد سرطاني حتي نمي توانند به محل تومورهاي مغزي برسند، تاکنون با مشکل مواجه بوده است.

به تازگي سه گروه از محققان مطالعاتي را در اين زمينه انجام داده اند که نشان مي دهد مي توان از نانوذرات نشان دار شده براي حل مشکل انتقال داروها به داخل تومورهاي مغزي استفاده نمود.


به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گروه نخست از محققان به سرپرستي دکتر ميکين ژانگ، محقق برجسته ي دانشگاه واشنگتن و دکتر جيم اسلون از مرکز تحقيقات سرطان فرد هوتچينسون، نانوذرات اکسيد آهن نشاندار شده‌اي را طراحي کرده‌اند که مي توانند به سلول هاي سرطاني بدخيم مغز (گليوبلاستوما) متصل شوند.


آنان بدين منظور به نانوذرات اکسيد آهن پوشانيده شده با PEG، مولکول کلروتوکسين اضافه کرده اند. کلروتوکسين يک پپتيد است که از عقرب به دست مي آيد و پيش از اين معلوم شده است که براي اتصال به سلول هاي توموري در سرطان هاي مغز، پروستات، بافت پيوندي و روده بسيار اختصاصي مي باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان اين نانوذرات را ابتدا بر روي سلول هاي سرطاني مغز در حال رشد بر روي محيط کشت آزمايش و مشاهده كردند که نانوذرات به سرعت وارد اين سلول ها مي شوند و به خوبي در داخل آن عمل مي‌كنند و کمتر در اثر جذب شدن به درون وزيکول هاي داخل سلولي (اندوزوم‌ها) از داخل سلول پاک مي شوند و فعاليتشان کاهش مي يابد.


در مقابل نانوذرات فاقد کلروتوکسين، نتوانستند جذب سلول هاي سرطاني مغز شوند. نانوذرات جذب شده به وسيله ي روش عکسبرداري MRI تشخيص داده مي شوند.


در يک بررسي کامل که بر روي بافت هاي کليه، کبد و طحال انجام شده، هيچ اثر سمي ناشي از اين نانوذرات ديده نشده است.


گزارش کارهاي اين گروه در ژورنال Small به چاپ رسيده است.


گروه دوم از محققان، دکتر ويکتور يانگ و همکارانش از دانشگاه ميشيگان هستند که نشان داده اند مي‌توان به وسيله يک ميدان مغناطيسي، سلول هاي سرطاني مغزي را مورد هدف نانوذرات اکسيد آهن قرار داد.


آنان حيواناتي را که در داخل بدنشان تومور سرطاني کاشته شده بود، در ميان دو قطب يک الکترومغناطيس قرار دادند؛ سپس نانوذرات اکسيد آهن معمول را که با نشاسته روکش داده شده است، به داخل رگ دم اين حيوانات تزريق كردند؛ پس از 30 دقيقه محققان از حيوانات با روش MRI شروع به عکسبرداري کردند. پس از يک ساعت و سه ساعت از زمان تزريق، اسکن هاي MRI به دست آمده تجمع قابل توجهي از نانوذرات را در داخل تومورها نشان داد.


نتايج اين کار در قالب مقاله اي در ژورنال Biomaterials چاپ شده است.

دکترشين ايچي مياتاکي از کالج پزشکي اوزاکا در ژاپن، سرپرستي گروه سوم از محققان را بر عهده دارد.


آنان ليپوزومي را طراحي کرده اند که مي تواند تومورها را مورد هدف قرار دهد و غلظت هاي زيادي از عنصر بور را به سلول هاي سرطاني براي درمان به روش جذب تابش نوتروني عنصر بور، به آنها انتقال دهد زيرا اين تابش نوتروني براي سلول ها کشنده مي باشد.


به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، آنان اين حامل را با تشکيل ليپوزوم هاي پوشيده شده از PEG که درونشان با سديم بروکاپتات پر شده بود، ايجاد کردند و سپس ترانسفرين را به پوشش PEG متصل كردند.


ترانسفرين يکي از مولکول هاي شناخته شده جهت هدفگيري تومورها است. در نهايت عنصر بور نيز در داخل اين ليپوزوم ها قرار داده شد.


مطالعاتي که بر روي سلول هاي سرطاني در حال رشد در محيط کشت انجام شده است، نشان مي دهد که اين ليپوزوم ها ظرف 12 ساعت در داخل سلول ها قرار مي گيرند و در ناحيه هسته سلول مجتمع مي شوند؛ اما ليپوزوم هايي که نشاندار نشده بودند و يا ليپوزوم هاي نشاندار فاقد عنصر بور، اثر کمي را از خود نشان مي دهند.





















Copyright: gooya.com 2016