پنجشنبه 7 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جاسوسان آينده در آسمان هستند، جام جم

کمتر از 8 سال ديگر ريز سيستمهاي روباتيکي پرنده به عنوان جاسوسان قابل اطمينان در عملياتهاي مختلف به کار گرفته مي شوند.

در بسياري از فيلمهاي جاسوسي اين تصوير هيجان انگيز ارائه شده است که سيستمهاي روباتيکي خودکار و يا کنترل از راه دوري در سطح شهر و حتي مناطق جنگي به پرواز در آمده و در حالي که به گشت زني مي پردازند، اطلاعات مهمي را روانه مرکز کنترل خود مي کنند.

اکنون تصور کنيد اين نمايش هيجان انگيز وارد دنياي واقعيت شده و از آن جالبتر از قابليت منحصربفردي نظير ثبت تصاوير، ضبط صداها و حتي شليک ريز گلوله ها برخوردار باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين تصوير جذاب در سري فيلمهاي جاسوسي جيمزباند به نمايش گذاشته شده است و اکنون در بخشي از ساختار مهندسي ارتش آمريکا مهندسان در تلاش هستند تا ريز روباتهاي پرنده اي را طراحي کنند که همچون حشرات به پرواز درآمده و بتوانند به جاسوسي از ساختار و آرايش اهداف مورد نظر بپردازند. از آن گذشته اين ريز حشرات روباتيکي مي توانند به آتش بازيهاي مؤثري دست بزنند که طي آن هيچ آسيبي نظاميان را تهديد نکند.

در پروژه اي که هم اکنون در ارتش آمريکا در دست بررسي است هدف اصلي "کوچکتر شدن ابعاد ريز سازه هاي روباتيکي جاسوس" است.

نسل آتي اين سيستمها که از آنها به MAV ها ياد مي شود اين توانايي را دارند تا همچون زنبورهاي عسل و بدون اينکه جلب توجه کنند وارد ساختمانهاي مهم شده و به جمع آوري اطلاعات مهم بپردازند.

يکي از مهمترين کاربردهايي که براي اين سيستمهاي روباتيکي در درنظرگرفته شده است حمله به تروريستهاي مخفي شده در مکانهاي پيچيده است. البته برنامه ريزي درخصوص اين نوع هدف گيري هنوز در مراحل ابتدايي قرار دارد.

گرگ پارکر از محققاني است که با اين پروژه همکاري دارد. وي مي گويد: اگر همه چيز به خوبي پيش رود تا سال 2015 نخستين روباتهاي پرنده و در ادامه در سال 2030 اولين ريزمدلهاي روباتيکي از اين دست ساخته و به مرحله بهره برداري مي رسند.

اين ريزسازه ها در نقاطي همچون ميادين نبرد که جمع آوري اطلاعات نظامي فرآيند پرمخاطره به حساب مي آيد ارزش صد چنداني پيدا مي کند.

يکي از جالب توجه ترين سيستمهايي که در اين پروژه ساخته خواهد شد، روبات پرنده اي است که تنها 5/2 سانتيمتر طول داشته و بيشتر در قالب سلاح پرنده فوق مدرن به پرواز در مي آيد. اين سلاح از ماده قابل انعطافي ساخته مي شود و با برخورداري از حسگرهاي ويژه امکان برخورد آن با ساختمانها و موانع محيطي به صفر مي رسد.





















Copyright: gooya.com 2016