دوشنبه 14 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

باز هم خلف وعده روس‌ها! ماهواره تحقيقاتي «كوروناس ــ‌ فوتون» بدون تجهيزات ايراني به فضا رفت، ايسنا

ماهواره خورشيدشناسي «كروناس - فوتون» روسيه امروز در حالي به فضا پرتاب شد كه يكي از تلسكوپ‌هاي اين پروژه نجومي بين‌المللي را كه با همكاري ايران ساخته شده و قرار بود بر روي يكي از بال‌هاي ماهواره نصب شود به همراه نبرد!

به گزارش خبرنگار «فن‌اوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ماهواره تحقيقاتي «كوروناس ــ‌ فوتون» كه يك ماهواره كاوشگر تحقيقاتي است در قالب اولين پرتاب راكت‌هاي فضايي روسيه در سال 2009 با يك راكت حامل Cyclone-3 به فضا پرتاب شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ماهواره تحقيقاتي «كوروناس ــ‌ فوتون» كه از يك مركز فضايي در شمال روسيه به فضا رفت، قرار است براي مطالعه روي ساختار داخلي خورشيد و ماهيت زبانه‌هاي آتشين خورشيدي مورد استفاده قرار بگيرد.

دكتر علي عجب شيري زاده، خورشيد شناس و رييس مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه با ابراز تاسف از خلف وعده روس‌ها از نصب تلسكوپ ساخته شده با همكاري ايران و چند كشور اروپايي در اين ماهواره گفت: همكاري اصلي ايران در اين پروژه در ساخت تلسكوپي موسوم به HAT است كه براي مطالعه لايه «كروموسفر» (ناحيه رنگي) خورشيد در طول موج «اچ -آلفا» به كار مي‌رود.

اين تلسكوپ كه با همكاري ايران و موسسه اختر فيزيك فرانسه طراحي شده حدود 10 كيلوگرم وزن داشته و ابعاد آن 40×10×10 سانتي‌متر است .

وي خاطرنشان كرد: اين تلسكوپ كوچك مجهز به فيلتر H آلفا (مخصوص رصد ناحيه كروموسفر خورشيد) و آشكارساز CCD (كه هر پيكسل آن حدود 10 كيلومتر از سطح خورشيد را مي‌پوشاند) قرار بود روي يكي از بال‌هاي يك ماهواره روسي قرار گرفته و با رصد روزانه هشت ساعت خورشيد و نصب آنتني به قطر 8 متري يا 12 متر در مراغه، از آن داده دريافت كند كه علي رغم مذاكرات صورت گرفته بين ايران و انستيتو لبدف و آژانس فضايي روسيه استقرار اين تلسكوپ در ماهواره «كوروناس ــ‌ فوتون» محقق نشد.

دكتر عجب شيري زاده با اشاره به همكاري ايران، فرانسه، بلژيك و سوئيس در اين پروژه به ايسنا گفت: قرار بود سوييس هم تجهيزات هواشناسي ويژه‌اي را روي اين ماهواره نصب كند اما روسيه با خلف وعده، آب پاكي را روي دست همه همكاران خارجي خود ريخت!


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016