جمعه 21 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا توفان‌هاي خورشيدي، حيات زميني را تهديد مي‌كنند؟، ايسنا

تاثيرات احتمالي افزايش گرماي جهاني هر چقدر هم زياد باشند، در كمتر از يك دهه آينده يا بيشتر بروز نخواهند كرد، اما شايد مشكلات بالقوه ديگري وجود داشته باشند كه ممكن است خيلي زودتر از افزايش گرما، حيات را در كره زمين به خطر بياندازند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از جمله اين مشكلات نگران كننده مي‌توان به فعاليت‌هاي خورشيدي اشاره كرد كه از حدود سال 2011 شدت خواهد گرفت.

روزنامه‌ واشنگتن پست در مقاله جديدي ضمن ابراز نگراني از خطرات احتمالي افزايش فعاليت توفان‌هاي خورشيدي نوشت: اين پديده مي‌تواند بسياري از جنبه‌هاي زندگي زميني را تحت تاثير قرار داده و آنها را مختل كند. اين در حالي است كه زندگي روزانه بشر در عصر حاضر و در جوامع انساني به طور كامل وابسته به اين جنبه‌هاي مهم ارتباطاتي و حياتي است.

در صورتي كه فعاليت‌هاي خورشيدي افزايش يابند، شبكه‌هاي انرژي الكتريكي، سيستم‌هاي ارتباطاتي و رديابي و همچنين ماهواره‌ها آسيب خواهند ديد و بازسازي آنها حداقل چندين سال به طول خواهد انجاميد.

پيامدهاي اين پديده كيهاني همچنين براي تجارت، حمل و نقل، كشاورزي و بازار غذا، سوخت و تجهيزات آب، سلامت بشر و تسهيلات پزشكي، امنيت ملي و به طور كلي براي زندگي روزانه، مخرب و ويرانگر خواهد بود.

مجله نيوساينتيست نيز چندي پيش در گزارشي اعلام كرده بود كه در اثر وقوع اين پديده، ميليون‌ها نفر در آمريكا تلف خواهند شد و تمام زيرساخت‌هاي اين كشور مختل مي‌شوند.

بانك جهاني هم اعلام كرد كه در اين وضعيت بسياري از كشورهاي اروپايي، اسكانديناوي، چين و ژاپن نيز به همين سرنوشت دچار خواهند شد.

از سوي ديگر در گزارش آكادمي ملي علوم آمريكا منتشر شد كه وقوع اين فاجعه قطعي است و دانشمند‌ان از سالها پيش مي‌دانسته‌اند كه خورشيد در مسير يك دوره جديد افزايش فعاليت خود قرار دارد.

بر همين اساس، وجود نقاط تاريك بر سطح خورشيد نشانه فعاليت خورشيدي است كه افزايش تعداد اين نقاط نشان دهنده افزايش فعاليت خورشيدي مي‌باشد و طبق تازه‌ترين رصدها و مطالعات نجومي دانشمندان، هم اكنون خورشيد به اين زمان نزديك مي‌شود.

اين پديده منجر به افزايش نگراني دانشمند‌ان نسبت به سرنوشت حيات در زمين شده است.


ارسال به بالاترین | Share | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016