چهارشنبه 10 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهار نفر را به دليل اداره معروف ترين سايت رد و بدل فايل در جهان به زندان محکوم شدند، اعتماد

در رسيدگي به يک پرونده حقوقي بسيار مهم، دادگاهي در سوئد چهار نفر را به دليل اداره معروف ترين سايت رد و بدل فايل در جهان به زندان محکوم کرد.

فردريک نيج، گاتفريد سوارتهولم وارگ، کارل لوندستروم، و پيتر سونده که سايت معروف The Pirate Bay را اداره مي کنند، به اتهام نقض کپي رايت (قانون حمايت از حقوق مولفان) مجرم شناخته شده و به يک سال زندان محکوم شدند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همچنين بر اساس راي دادگاه اين افراد موظف هستند مبلغ 5/4 ميليون دلار جريمه بپردازند.

شرکت هاي توليد و نشر موسيقي از حکم دادگاه استقبال کرده اند اما اين افراد قصد مطرح کردن درخواست تجديدنظر دارند و سونده نيز گفته است آنها جريمه را نخواهند پرداخت. اين چهار نفر پس از آغاز روند حقوقي جاري گفته بودند اين پرونده تاثيري بر آنها نخواهد گذاشت و از آنجا که آنها در سوئد ساکن نيستند، هيچ اتفاقي براي سايت The Pirate Bay نخواهد افتاد و براي آنکه آنها واقعاً مجازات شوند بايد دادگاهي در کشور محل اقامت شان راي به مجازات دهد. پيتر سونده که پيشتر اين دادگاه را يک «نمايش رسانه يي» خوانده بود، در يک کنفرانس خبري حکم اعلام شده را «عجيب» خواند. پيتر سونده گفت؛ «دادگاه اعلام کرده اقدامات ما سازماندهي شده بوده. من نمي توانم صبح ها گاتفريد را از رختخواب بيرون بکشم. اگر مي خواهيد ما را محکوم کنيد، ما را به جرائم سازماندهي نشده محکوم کنيد. ما نمي توانيم جريمه را بپردازيم و نخواهيم پرداخت. حتي اگر من اين پول را داشتم ترجيح مي دهم همه دارايي هايم را بسوزانم و حتي خاکستر باقيمانده را هم به آنها ندهم.» پرساموئلسون يکي از وکلاي Pirate Bay مي گويد؛ سرويس هاي به اشتراک گذاري محتواي ديجيتالي هم مي تواند به طور قانوني و هم به صورت غيرقانوني مورد استفاده قرار بگيرد و ارائه چنين سرويسي هيچ ممانعتي ندارد. سرويس Pirate Bay مانند توليد اتومبيل هايي است که مي توانند سريع تر از سرعت مجاز حرکت کنند.

يوناس نيلسون ديگر وکيل مدافع بنيانگذاران اين سايت به اشتراک گذاري مي گويد؛ کاربراني که از سرويس Pirate Bay استفاده مي کنند بايد جوابگوي فايل هايي باشند که در اختيار دارند يا با ديگران به اشتراک مي گذارند، در حالي که Pirate Bay تنها ابزاري براي رد و بدل کردن فايل هاي ديجيتالي است.

پليس سوئد با حملات متعدد به دفاتر Pirate Bay در سال 2006، حدود 200 سرور اين شرکت را ضبط کرد و به طور موقت اين وب سايت را از کار انداخت. اما ظرف چند روز ديگر سرور هاي Pirate Bay در کشور هاي مختلف گسترش يافت و همه چيز به حالت عادي بازگشت. بر اساس راي دادگاه جريمه ها به چند شرکت عمده از جمله وارنر برادرز، سوني، يي ام آي و کلمبيا پيکچرز تعلق مي گيرد که خسارتي بالغ بر 5/17 ميليون دلار (به اضافه بهره) درخواست کرده بودند.

سايت The Pirate Bay در سال 2003 توسط موسسه Piratebryan که جهت لغو قانون کپي رايت فعاليت مي کند، تاسيس شد اما طي پنج سال گذشته توسط افراد مختلفي ارائه شد و اين موسسه در ارائه آن دخيل نبوده است.

کارشناسان معتقدند روزانه ميليون ها فايل از طريق اين سايت رد و بدل مي شود.

هيچ فايل صوتي يا تصويري که مشمول قانون کپي رايت شود، در سرورهاي اين سايت ذخيره نمي شود و از اين رو است که اداره کنندگان اين سايت اتهام نقض کپي رايت را رد مي کنند، در عوض اين سرورها حاوي فايل هاي «تورنت» هستند که متقاضي را به فايل هاي موسيقي، فيلم، سريال هاي تلويزيوني، نرم افزار و کتاب که کاربران ديگر روي کامپيوتر خود دارند، متصل مي کنند و سايت The Pirate Bay مانند يک موتور جست وجو براي اين گونه فايل ها عمل مي کند. اين سايت بر اساس نرم افزاري موسوم به بيت تورنت عمل مي کند که دانلود غيرمستقيم فايل را ممکن مي سازد. بيت تورنت امکان دانلود همزمان يک فايل توسط چند کاربر را فراهم مي کند و به متقاضيان دانلود يک فايل (موسوم به «peers») امکان مي دهد تکه هاي يک فايل را از کامپيوتر ديگر متقاضياني که اين تکه ها را دريافت کرده اند (حتي اگر کل فايل به طور کامل روي کامپيوتر فرد ارائه کننده موجود نباشد) که در اين ساختار با نام «seeder» شناخته مي شوند، دانلود کنند.

برخي کارشناسان مجموع تعداد کاربران سايت

The Pirate Bay را تا 22 ميليون نفر برآورد کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016