یکشنبه 28 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك سوم سرطان‌هاي مرگ‌آور ناشي از رژيم غذايي نامناسب است، همشهری

زماني تصور مي‌شد، رژيم‌هاي غذايي نقشي در مرگ‌هاي ناشي از سرطان ندارند.
امروزه محققان ثابت كرده‌اند كه رژيم غذايي افراد، نقش مهمي در پيشگيري، بروز و درمان انواع سرطان‌ها ايفا مي‌كند.

با پذيرش اين حقيقت كه انسان هر روزه ملزم به مصرف غذاست و به‌دليل تعداد و تنوع سرطان‌هايي كه به‌طور بالقوه با رژيم غذايي در ارتباط هستند، مي‌توان گفت كه در حدود يك‌سوم سرطان‌هايي كه در نهايت منجر به مرگ مي‌شوند با آنچه مي‌خوريم در ارتباطند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در رابطه با علل تغذيه‌اي ابتلا به سرطان با دكتر غلامرضا خاكپور، متخصص اورولوژي از دانشگاه مك مستر كانادا و محقق در زمينه بيماري‌هاي قلبي و سرطان‌ها گفت‌وگويي را ترتيب داديم.

وي معتقداست سرطان يك بيماري وحشتناك نيست و با تشخيص بموقع مي‌توان هر نوع سرطان را در مراحل اوليه درمان كرد.

در بين غذاهاي مصرفي كدام‌يك در ابتلا به سرطان نقش بيشتري دارند؟
غذاهاي ما دو دسته هستند، غذاهايي كه از حيوانات مي‌گيريم و سبزيجات. امروزه ثابت شده كساني كه به مقدار زياد از فراورده‌هاي گوشتي استفاده مي‌كنند بيشتر مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، كليوي و سرطان‌ها مي‌شوند.

به‌علت وجود مقدار زياد چربي در گوشت‌هاي قرمز، اين مواد در قسمت داخلي عروق مي‌نشيند و با كوچك‌ترين زخمي در اين ناحيه، كلسيم در آن رسوب مي‌كند و باعث ايجاد لخته و بعد انسداد در عروق قلب و انفاركتوس ميوكارد مي‌شود.

توصيه ما به كساني كه مستعد بيماري‌هاي قلبي هستند عدم‌استفاده از گوشت و به‌خصوص گوشت قرمز است و حتي بهتر است گوشت سفيد هم نخورند چون در گوشت سفيد هم مقدار زيادي مواد چربي وجود دارد و از طرف ديگر چون امروزه تغذيه اين حيوانات از طريق مواد مصنوعي و شيميايي است، اين مواد وارد گوشت شده و وقتي در كبد متابوليزه مي‌شود ايجاد مواد سمي مي‌كند كه علاوه بر افزايش چربي، سرطان را نيز سبب مي‌شود.

در مورد مضرات احتمالي گوشت سفيد بيشتر توضيح مي‌دهيد.
در مرغ‌ها به‌علت اينكه مقدار زيادي استروژن، تستوسترون و آنتي‌بيوتيك به آنها مي‌دهند استفاده از آنها به‌خصوص در خانم‌ها و دختران باعث بلوغ زودرس مي‌شود. در قديم سن بلوغ 16‌سال بود ولي امروزه به 13‌سال رسيده و هرچه سن بلوغ و يائسگي پايين‌تر باشد ميزان ابتلا به سرطان افزايش پيدا مي‌كند.

در آقايان نيز به‌علت وجود تستوسترون در مواد تغذيه‌اي حيوانات، بلوغ زودرس ايجاد مي‌شود و اين تستوسترون خودش در مردان ايجاد سرطان پروستات مي‌كند به همين دليل امروزه در همه جاي دنيا سرطان سينه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقايان شيوع زيادي پيدا كرده است.

آيا دادن آنتي‌بيوتيك به اين حيوانات براي سلامتي انسان مضر است؟
بله، دادن آنتي‌بيوتيك به اين حيوانات به اين خاطر است كه مريض نشوند و اين آنتي‌بيوتيك‌ها به‌خصوص پني‌سيلين از طريق روده وارد گوشت اين حيوانات مي‌شود و به همين دليل بدن انسان نسبت به پني‌سيلين به‌تدريج مقاوم شده و موجب مي شود ميزان تأثيرگذاري به پني‌سيلين از 100درصد به 18درصد برسد.

توصيه شما به كساني كه سابقه فاميلي ابتلا به سرطان دارند، چيست؟
كساني كه مستعد سرطان هستند و يا سابقه فاميلي دارند بايد گوشت قرمز را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند. استفاده از سبزيجات و ميوه‌ها به‌خصوص ميوه‌هاي حاوي رنگدانه بسيار مهم‌ترند و خاصيت آنتي‌اكسيدان دارند.

ثابت شده كه بيماري‌هاي قلبي و بسته شدن عروق از سن 10‌سالگي شروع مي‌شود و خوردن غذاهاي چرب به كودكان نيز توصيه نمي‌شود.

پزشك در مورد بيماري چه مواردي را بايد به بيمار گوشزد كند؟
پزشك بايد در مورد بيماري اطلاعات كافي به بيمار بدهد و واقعيت را به او بگويد. مشكل ايراني‌ها ترس از واژه سرطان است و خانواده‌ها اين واژه را نمي‌پذيرند ولي در كشورهاي پيشرفته، پزشك، اطلاعات كافي در مورد بيماري به بيمار مي‌دهد و به او در امر درمان اميدواري مي‌دهد.

پزشك بايد در تمام حيطه‌ها از دادن اطلاعات تا درمان تخصص داشته باشد. خود افراد نيز بايد يكسري از اطلاعات را داشته باشند مثل تشخيص سرطان سينه و لمس توده توسط خانم‌ها. خوب است بدانيد كه تشخيص سرطان در مراحل اوليه با درمان 100درصد مساوي است.

آيا مصرف آب سالم و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در جلوگيري از سرطان مؤثر است؟
آب تصفيه شده و نوشيدن آن به ميزان كافي بسيار مهم است. البته نوشيدن آب خيلي زياد چون باعث ايجاد مسموميت و ورم در اندام‌ها مي‌شود، مضر است.

نوشيدن آب كافي از بروز بيماري‌هاي كليوي و انفاركتوس ميوكارد جلوگيري مي‌كند و منجر به رقيق‌شدن خون و شست‌وشوي مثانه و جلوگيري از سرطان مثانه مي‌شود و كليه‌ها را فعال مي‌كند.

نور آفتاب نيز علاوه بر اينكه ميكروب‌كش است به‌علت ويتامين دي از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند.

الآن دانشمندان انگليسي تحقيق كردند كه در مناطقي كه نور خورشيد بيشتر است ابتلا به استئوآرتريت كمتر است ولي بايد مواظب بود كه اين نور منجر به سرطان پوست نشود.
روزي يك ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اين ويتامين را تامين مي‌كند. استفاده از ويتامين‌هاي مصنوعي خاصيت ضدسرطان ندارند و تنها نور خورشيد اين خاصيت را دارد.

استراحت و ورزش تا چه حد در اين امر مؤثرند؟
فاكتور استراحت باعث ساخته شدن سلول‌هاي جديد در بدن مي‌شود. اگر به هر علتي خواب كسي كم شد بايد با مراجعه به پزشك آن را تنظيم كند زيرا افراد كم‌خواب و كساني كه در روز كمتر از 8 ساعت مي‌خوابند در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي شانس بيشتري دارند و به‌خصوص كساني كه شبكار هستند نسبت به افراد طبيعي 5‌سال طول عمرشان كمتر مي‌شود.

ورزش نيز همراه با تغذيه مناسب در حدود 20‌دقيقه تا نيم ساعت در روز به‌خصوص در كساني كه سابقه خانوادگي سرطان دارند بسيار مهم است.

تحقيقات نشان داده كه هنگام ورزش موادي در بدن ترشح مي‌شود كه فرد را سرحال كرده و با اثر گذاشتن روي جداره عروق از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016