یکشنبه 6 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تامين سوخت نسل بعدي خودروها از روزنامه‌هاي باطله، ایسنا

دانشمندان دانشگاه تيولين موفق به كشف يك ميكروارگانيسم توليدكننده سوخت زيستي شده‌اند كه از روزنامه باطله تغذيه مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ باكتري «TU-103»، سلولز موجود در روزنامه را به بوتانل تبديل مي‌كند كه مي‌توان از آن به عنوان جايگزيني براي بنزين استفاده كرد.

دانشمندان ابتدا اين باكتري را در مدفوع حيوانات كشف كرده و از آن زمان به كشت آن پرداختند و فرآيندي را توليد كردند كه به اين ماده اجازه توليد بوتانل از سلولز را مي‌دهد.

سلولز در تمام گياهان سبز يافت شده و از وافرترين مواد آلي در زمين است. اين محققان در آزمايش‌هاي خود توانستند از روزنامه به عنوان منبع سلولز استفاده كنند. با اين كه باكتري‌هاي ديگري با قابليت توليد بوتانل در طبيعت موجود هستند، اما آنها به محيط بدون اكسيژن نياز دارند كه هزينه‌هاي توليد را بالا مي‌برد؛ درحالي كه باكتري TU-103 مي‌تواند در زمان حضور اكسيژن، زنده مانده و كاربري داشته باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اگرچه اتانل نيز از سلولز گرفته مي‌شود، بوتانل از چندين جهت بر آن برتري دارد؛ از جمله اين كه بوتانل به همان شكل در تمام موتورهاي خودروي اصلاح‌نشده قابل استفاده بوده؛ مي‌توان آن را از طريق خطوط لوله موجود پمپاژ كرد؛ از خورندگي كمتري برخوردار و حاوي انرژي بيشتري است.

از آن جا كه اين ماده از سلولز توليد شده، علاوه بر كاهش قيمت سوخت مي‌تواند انتشار دي‌اكسيدكربن و دود را نيز تا حد زيادي كاهش دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016