یکشنبه 6 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گامي در درمان سرطان سر و گردن، ایسنا

طراحي نانوذره‌اي جديد كه شانس زنده ماندن بيماران را افزايش مي‌دهد

گروهي از محققان دانشگاه ميشيگان نوعي نانوذره جديد طراحي کرده‌اند که مي‌تواند دوز بالايي از داروي ضدسرطان را به‌طور مستقيم به تومورهاي سر و گردن رسانده و شانس زنده ماندن بيماران را افزايش دهد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، درمان سرطان سر و گردن که ششمين سرطان شايع در دنياست، بسيار دشوار بوده و حتي در صورت موفقيت درمان، بيماران رنج زيادي را در طول فرايند درمان متحمل مي‌شوند.

حال گروهي از محققان دانشگاه ميشيگان نوعي نانوذره جديد طراحي کرده‌اند که مي‌تواند دوز بالايي از داروي ضدسرطان را به‌طور مستقيم به تومورهاي سر و گردن برساند.

بررسي‌هاي انجام شده روي حيوانات نشان داده است که شانس زنده ماندن بيماران با استفاده از اين نانوذرات بالاتر بوده و اثرات جانبي کمتري در آنها مشاهده مي‌شود.

اين محققان به رهبري دکتر «جيمز بيکر» ، از نوعي نانوذره پليمري کروي به ‌نام درخت‌سان (دندريمر) براي رسانش داروي ضدسرطان متوترکسات (methotrexate) به تومورهاي سر و گردن بهره بردند.

براي هدف‌گيري تومورها توسط نانوذرات، سطح اين درخت‌سان‌ها با فوليک اسيد‌، عامل‌دار شد. بسياري از تومورها و تعداد کمي از سلول‌هاي عادي، مقادير اضافي از دريافت‌کننده‌هاي فوليک اسيد را روي سطح خود توليد مي‌کنند.

دکتر بيکر و همکارانش در زمينه استفاده از درخت‌سان‌ها به‌عنوان حامل‌هاي رسانش هدفمند پيشگام هستند. هزينه کار آن‌ها توسط موسسه ملي سرطان تأمين مي‌شود.

اين پژوهشگران فرمولاسيون مبتني بر درخت‌سان خود را روي سه گروه از موش‌ها بررسي کردند. گروه کنترل، تومورهاي رشديافته سر و گردن انساني را که گيرنده‌هاي فوليک اسيد توليد نمي‌کردند، با خود حمل مي‌کردند.

دو گروه آزمايشي ديگر، حامل تومورهاي رشديافته سر و گردن انساني بودند که در حد متوسط و بالا اين گيرنده‌ها را در سطح خود توليد مي‌کردند. تمام اين موش‌ها سه بار مقاديري از متوترکسات را که در حال عادي کشنده هستند، به شکل سوار شده روي درخت‌سان‌ها دريافت کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در هيچ يک از اين موش‌ها عارضه کاهش وزن که به‌طور معمول در درمان‌هاي مبتني بر متوترکسات بروز مي‌کند، مشاهده نشد. مهم‌تر اين‌که حتي در موش‌هايي که ميزان توليد گيرنده فوليک اسيد در آنها متوسط بود، راندمان درمان افزايش يافت.

بر اساس اين گزارش، بخشي از هزينه اين کار، توسط NCI Alliance for Nanotechnology in Cancer تأمين شده که براي تسريع به‌کارگيري فناوري نانو در پيشگيري، تشخيص و درمان سرطان راه‌اندازي شده است.

جزييات اين کار در مقاله‌اي با عنوان «Targeted Dendrimer Chemotherapy in an Animal Model for Head and Neck Squamous Cell Carcinoma» در مجله Journal of Oral and Maxillofacial Surgery منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016