شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگي 48 ساعته يك دانشمند درون محفظه‌ گياهي بدون هوا! ایسنا

يك دانشمند دانشگاه پليموت قصد دارد براي اثبات اهميت وجود گياهان در زندگي انسان، خود را براي دو روز در محفظه‌اي دور از هوا كه اكسيژن مورد نياز براي تنفس او تنها از طريق 160 گياه موجود در محفظه تامين خواهد شد زنداني كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ايان استيوارت قرار است اين تجربه را براي تاكيد بر فتوسنتز در روزهاي جاري پروژه «ادن» (Eden)- باغ وحشي گياهي در كورن وال - به اجرا بگذارد.

ابعاد اين محفظه كه قرار است به مدت 48 ساعت زيستگاه اين دانشمند باشد، دو در شش متر و ارتفاع آن 2.5 متر است و از حجم زيادي از گياهاني كه به توليد ميزان بالاي اكسيژن شناخته ‌شده‌اند انباشته شده است.

اين تجربه پيش از اين بر روي يك موش به آزمايش گذاشته شده بود.

جوزف پريستلي، دانشمند قرن هجدهم ميلادي نشان داد كه موجودات قادرند در جعبه‌اي مملو از گياه دوام بياورند اما در صورت نبود گياهان، خواهند مرد.

متصدي پروژه «ادن» اميدوار است كه اين آزمايش انساني بتواند اهميت گياهان را در زمين يادآوري كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استيوارت در گفت‌وگو با روزنامه تايمز اظهار كرد: گياهان به توليد اكسيژن مورد نياز ما براي تنفس مي‌پردازند. آنها هميشه در جايي دور از ديد افراد بوده و مردم به آنها توجهي نمي‌كنند.

اين تجربه ممكن است با خطراتي همراه باشد چرا كه ميزان حيات گياهي در محففظه با حداقل ميزان براي بقا محاسبه شده است.

ديگر اينكه ميزان اكسيژن كاهش يافته، از اين رو دكتر استيورات كه در رشته علوم زمين در دانشگاه پليموت تدريس مي‌كند به شدت بر اكسيژني كه گياهان در واكنش به دي‌اكسيدكربن توليد شده از بازدم وي توليد مي‌كنند، تكيه دارد.

اين درحالي است كه هواي موجود در اين محفظه براي حصول اطمينان از عدم وجود مشكلات كمبود اكسيژن به طور مداوم نظارت خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016