شنبه 19 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراقبت و سلامت معنوي به اندازه شيمي درماني در بهبود وضعيت بيماران سرطاني موثر است، ایسنا

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن اشاره به مطالعاتي که درباره تاثير سلامت معنوي بر درمان بيماران سرطاني انجام شده است، گفت: بکارگيري اين المان‌ها در پروسه درمان يک بيمار سرطاني به اندازه شيمي درماني موثر است.

دكتر اسماعيل اكبري در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، در تعريف سلامت معنوي عنوان كرد: سلامت معنوي يکي از اجزاي چهارگانه معنويت است. براي تامين سلامت هر انساني، بايد چهار بعد سلامت جسمي، سلامت رواني، سلامت اجتماعي و سلامت معنوي فراهم شود.

وي ادامه داد: در واقع سلامت معنوي يکي از ابعاد سلامت است و اگر اين وجه سلامتي را براي بيمار تامين نكنيم، درمان کامل و جامعي را براي وي انجام نداده‌ايم. لازم است علاوه بر فراهم کردن زمينه‌هاي سلامت فيزيکي، رواني و اجتماعي براي بيمار به فاکتورها و مولفه‌هايي غير از مولفه‌هاي مادي مانند دکتر و دارو نيز توجه شود.

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با بيان اينكه آيتم‌هايي در معنويت گرايي براي بيماران و تامين سلامتي شان وجود دارد، اظهار كرد: ثابت شده است که با تقويت مواردي نظير ايثار، عفو، گذشت، تمركز يا مديتيشن، انسان دوستي، توبه و شکرگزاري در بيماران، سيستم ايمني بدن به حدي رشد مي‌کند که منجر به افزايش طول عمر و بهبود کيفيت زندگي مي‌شود.

وي درباره ارتباط آموزه‌هاي مذهبي و ديني با مراقبت‌هاي معنوي توضيح داد: مراقبت‌هاي معنوي لزوما همان مسائل ديني نيست به اين معنا که مراقبت معنوي يک تکنولوژي است، همانند تکنولوژي روانشناسي يا علوم اجتماعي که لازم است گروه پزشکي از آنها آگاه باشند.

عضو پيوسته فرهنگستان علوم پزشكي ايران در عين حال ادامه داد: البته آسان‌ترين روش معناگرايي، آموزه هاي ديني هستند بويژه آموزه‌هاي اديان ابراهيمي که دين مبين اسلام جزو آنهاست.

اكبري در پاسخ به اين پرسش كه آيا قدرتمندترين بانيان سلامت معنوي کارشناسان ديني هستند، اظهار كرد: غير از اينها کسي ديگري نمي‌تواند وارد اين ماجرا شود و در اين امر بايد متخصص دين وارد بشود. يعني هر پزشکي نمي‌تواند اين کار را انجام دهد همانند همه کارهاي تخصصي که وجود دارد.

وي با بيان اينكه معناگرايي يک تکنولوژي است در تشريح آن اظهار كرد: يعني اگر شما ياد بگيريد که بايد تشكر كنيد، اگر خداشناس باشيد اول از خدا تشكر مي‌كنيد، در غير اين صورت از انسان‌هاي ديگر. به عنوان مثال از پزشك خود به اين خاطر كه امروز درد نداريد شاکر مي‌شويد اين خودش ايجاد معناگرايي در وجود شما مي‌کند. منتهي اگر ديندار باشيد مي‌گوييد خدايا اينها وسيله هستند. بنابراين اگر اين تکنولوژي علمي رعايت شود، انحراف ندارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اين كه همانگونه كه مباني علم پزشكي و يا جراحي را آموزش مي‌دهيم، بايد چگونگي رسيدن به سلامت معنوي را نيز آموزش دهيم، گفت: البته در كشور خودمان به اين خاطر که مباني ديني قدرتمندي داريم از اينها استفاده مي‌کنيم و براي ما انجام اين کارها بسيار آسانتر است اما در كشورهاي غيرمسلمان به عنوان مثال ژاپن از متدهاي ديگر و روشهاي تکنولوژيک استفاده مي‌شود كه اين تکنيک‌ها بسيار متفاوت و متعدد هستند.

وي افزود: يك كارشناس مذهبي تکنيک‌ها را بيشتر مي‌داند اما به همکاري يك روانشناس نياز دارد. به اين معنا كه روانشناس‌ها مباحث مربوط به مراقبت معنوي ر ا بيشتر به صورت تکنيکي آشنا هستند و کارشناسان ديني به صورت محتوايي. همكاري اين دو با يكديگر مي‌تواند به بيمار كمك كند.

اكبري رسانه‌ها را يكي از نهادهاي اجتماعي تقويت معنويت عنوان كرد و گفت: البته رسانه مي‌تواند آگاهي دهد اما نمي‌تواند علم را منتقل کند. کار رسانه در حد اطلاع رساني است ولي براي انتقال تغيير رفتار يا انتقال علم واقعي ضرورت اين است که رسانه‌ها بيشتر در اين زمينه کار کنند.

وي در پايان اضافه كرد: انسان اساسا محتواي زندگي اش بر اساس تفکر الهي بنا شده و اگر اين طور نباشد قطعا در خسران خواهد بود. کسي نمي‌تواند از معنويت طلبکار باشد زيرا در آموزه‌هاي ديني ما، وقتي بيمار هم مي‌شوي معتقد هستي که شفا را از خدا مي‌گيري پس به بيماري به چشم يک خسران و بدي نگاه نمي‌كني و آن را يك توفيق مي‌داني. اين يك ديدگاه متفاوت است به همين جهت در اينجا وقتي مباحث مذهبي مطرح مي‌شوند بيمار ما ناراحت نيست که مبتلا به سرطان شده بلكه دين کمک مي‌کند که آيا بايد درمان شود يا خير.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016