دوشنبه 21 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اميدی تازه در درمان ايدز، ايسنا

دانشمندان با گربه‌های سبز درخشان به جنگ ايدز می‌روند

محققان کلينيک مايو در مبارزه با ايدز گربه‌سانان، دست به طراحی يک استراتژی ايمن‌سازی مبتنی بر ژنوم زده‌اند که راه را برای مبارزه و درمان بيماری ايدز و ساير بيماری‌ها هموار می‌کند.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، هدف اين دانشمندان، توليد گربه‌هايی با ايمنی ذاتی در برابر ويروس ايدز است.

همانطور که اچ‌آی‌وی در انسان منجر به بيماری ايدز می‌شود، در گربه‌ها نيز ويروس نقص ايمنی گربه (FIV) اين نقش را بر عهده دارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نمونه پروتئين‌های اصلی انسان و گربه‌سانان موسوم به عوامل محدوديت که به شدت از پستانداران در برابر حملات ويروسی دفاع می‌کنند، در برابر FIV و HIV بی‌اثر عمل می‌کنند.

تيم پزشکان، ويروس‌شناسان، دامپزشکان و محققان درمان ژنتيکی مايو به همراه دانشمندانی از ژاپن تصميم گرفتند از راه‌هايی برای تقليد شيوه‌ای که تکامل به طور معمول طی مدت طولانی برای گسترش نمونه‌های پروتئين محافظ به کار می‌برد، استفاده کنند. اين محققان از نمونه‌های موثر ميمونی برای تزريق در ژنوم گربه استفاده کردند.

اين شيوه که تزريق lentiviral transgenesis به سلولهای جنسی نام دارد، اساسا به تزريق ژن در تخمکها پيش از لقاح اسپرم می‌پردازد.

پس از دستيابی به موفقيت در اين بخش که برای اولين بار در حيوانات گوشتخوار انجام شده، تيم محققان يک ژن از عامل محدوديت ميمون رزوس را که به متوقف کردن عفونت سلول با FIV موسوم است وهمچنين يک ژن عروس‌دريايی را به منظور پيگيری اين اهداف به گربه تزريق کردند. ژن عروس دريايی منجر به درخشيدن بچه‌گربه‌ها به رنگ سبز می‌شود.

TRIMCyp، عامل محدوديت ميمون رزوس با حمله و ناتوان سازی پوسته بيرونی FIV در زمان حمله آن به سلول با اين ويروس مقابله می‌کند.

اين تحقيقات در آزمايشگاه با موفقيت عمل کرده و اکنون دانشمندان در تلاش برای کاربری آن در درون بدن هستند.

اين ديدگاه اصلاح ژنوم خاص قرار نيست به طور مستقيم برای درمان HIV انسان يا FIV گربه به کار برود، بلکه به محققان پزشکی و دامپزشکی در درک کاربری اين عوامل محدوديت برای درمانهای ژنتيکی پيشرفته ايدز کمک خواهد کرد.

شيوه تزريق ژن به ژنوم گربه بسيار کارايی داشته و اکنون تمام نوزادان گربه از اين ژن برخوردارند. همچنين پروتئين‌های دفاعی نيز در تمام بدن گربه ايجاد شده‌اند.

گربه‌های دارای ژنهای محافظ رشد کرده و گربه‌های توليد کرده‌اند که سلولهايشان به توليد اين پروتئين پرداخته که نشانگر ادامه فعاليت اين ژن در نسلهای متوالی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016