پنجشنبه 21 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افراد خونريزي دستگاه گوارش حين دفع را جدي بگيرند، ایرنا

يك فلوشيپ روده و مقعد گفت: افراد در صورت مشاهده خونريزي دستگاه گوارش هنگام دفع مدفوع آن را جدي بگيرند و در قالب بيماري شقاق يا بواسير به آساني از كنار آن نگذرند.

فخرالسادات اناركي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: عليرغم اينكه شايعترين علت خونريزي دستگاه گوارش بيماري هاي خوش خيم از جمله شقاق و يا بواسير است اما آنچه حائز اهميت است سرطان هايي است كه منجر به خونريزي مي شود و متاسفانه بسياري از مردم آن را جدي نمي گيرند.

وي يادآور شد: شايد اين مساله تا حدودي به فرهنگ و حياي ايراني بودن مربوط باشد كه اين مساله براي زنان بسيار پررنگ تر است در حالي كه افراد بايد هر گونه خونريزي در دستگاه گوارش را جدي بگيرند و به پزشك متخصص مراجعه كنند.

وي ادامه داد: دراين زمينه يك كلينيك تخصصي مخصوص بانوان در بيمارستان مهديه واقع در ميدان شوش فعاليت مي كند كه زنان به راحتي مي توانند براي معاينه به انجا مراجعه كنند.
اناركي گفت: در واقع شايعترين علتي كه منجر به استومي ميشود سرطان هاي روده ، مثانه ، پروستات و كوليت هاي روده اي هستند ، بر اساس آمار مركز تحقيقات گوارش ميران سيوع سرطان ها افزايش و ميزان سن ابتلا كاهش يافته است.

افرادي كه به دليل بيماري هايي مانند سرطان روده ، معده مثاوه ، پروستات و يا كوليت ها مجبور به جراحي مي شوند ، سر روده بزرگ از شكم آنها خارج مي شود بنابراين براي دفع ادرار و مدفوع كيسه اي خارج از بدن آنها نصب مي شود كه به آن سوراخ و نصب كيسه استومي گفته مي شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي درباره انواع كوليت ها افزود: دو نوع كوليت وجود دارد كه بيشتر كشورهاي غربي به آن مبتلا مي شوند كه متاسفانه امروزه با توجه به نزديك شدن نحوه زندگي و تغذيه ما به كشورهاي غربي ، اين نوع كوليت ها در كشور ما نيز در حال افزايش است.

اين فلوشيپ روده و مقعد با بيان اينكه ميزان بيماران استومي در كشور روبه افزايش است گفت: به طور طبيعي سن بالاي 50 سال درمعرض ابتلا هستند اما متاسفانه سن ابتلا در حال پايين آمدن است كه آلودگي هاي محيطي ، نوع تغذيه ، استرس ، ژنتيك علل بيماري هايي هستند كه منجر به استومي مي شود و البته علت اصلي سرطان ها و كوليت ها هنوز مشخص نيست.

وي اظهارداشت: از نظر علمي سرطان هايي كه منجر به استومي مي شود قابل درمان هستند اما اگر بموقع تشخيص داده شوند نقش غربالگري بسيار پررنگ ديده مي شود كه در دو مركز شيراز و تهران اين كار انجام مي شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016