شنبه 23 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
26 شهریور» مسن ترين دوقلوهاي به هم چسبيده از ناحيه سر ۵۰ ساله شدند، ایرنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دوقلوزاترين كشورهاي دنيا كدامند؟ ایسنا

بر اساس مطالعه جديد بين‌المللي و پايگاه داده جهاني دوقلوها، نقاط مختلف جهان از نرخهاي متفاوتي در ميزان فرزندان دوقلو برخوردار بوده و در اين ميان كشورهاي آفريقاي مركزي در جايگاه اول قرار دارند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين درحاليست كه بر اساس داده‌هاي فوق، كشورهاي آسيايي و آمريكاي لاتين از ميزان كمتري از دوقلوها برخوردارند.

كشور «بنين» در آفريقاي مركزي با ميزان 27.9 دوقلو در هر 1000 تولد از بالاترين ميانگين ملي فرزندان دوقلو برخوردار است.

اين يافته‌ها ممكن است در پاسخگويي به سوالاتي در مورد علل دوقلوزايي كه از سن مادر، قد و رژيم غذايي تا عوامل ژنتيكي و همچنين تفاوت‌هاي مرگ‌ومير بين دختران و پسران در نواحي خاص متغير بوده، كمك كند.

دوقلوها هميشه موضوعات جالبي براي مطالعه محسوب شده‌اند و حتي پاي در دنياي افسانه و داستان نيز گذاشته‌اند. دوقلوي همسان نيز در دنياي علم بخصوص در ارتباط با سوالاتي در مورد ذات و پرورش، جايگاه خاصي داشته‌اند و از آنجايي كه آنها از لحاظ ژنتيكي همسان هستند، تفاوتهاي موجود در ميان آنها مي‌تواند به آشكارسازي تاثيرات احتمالي محيط بر روي افراد كمك كند.

تا اين زمان دانشمندان تصوير ناقصي از تعداد دوقلوها در جهان داشتند. اطلاعات ملي قابل اطمينان در مورد دوقلوها تنها در كشورهاي توسعه‌يافته با ثبت زمان تولد در دسترس بوده و اطلاعات اين چنيني در مناطق كمتر توسعه‌يافته معمولا ضعيف و خدشه‌دار بودند.

اكنون دانشمندان يك پايگاه داده براي 76 كشور درحال توسعه ايجاد كرده‌اند كه از جامعترين اطلاعات برخوردار است. اين داده‌ها شامل اطلاعات در حدود 2.5 ميليون تولد توسط حدود 1.4 ميليون زن بوده كه بين سالهاي 1987 تا 2010 جمع‌آوري شده است.

در ميان كشورهاي در حال توسعه در دست بررسي، بطور ميانگين 13.6 دوقلو در هر 1000 تولد وجود داشت. اين آمار با نرخ متوسط 9 تا 16 در 1000 تولد در آمريكا، استراليا و بسياري از كشورهاي اروپايي قابل مقايسه است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بالاترين ميزان تولد دوقلوها با نرخ 18 در 1000 تولد در آفريقاي مركزي ديده شده است. ميزان بالاي تولد دوقلو در كشور بنين احتمالا با گروه قومي يوروبا كه در نيجريه و توگو نيز پراكنده هستند، ‌مرتبط است.

در مقايسه ميزان دوقلوزايي در آسيا و آمريكاي لاتين با نرخ كمتر از هشت در 1000 تولد بسيار پايين است. استثناء مهم در اين ميان جزاير كارائيب هستند كه بسياري از ساكنان آنها را آفريقايي تبارها تشكيل داده و براي مثال در كشور هائيتي ميزان دوقلوزايي در حدود 14 در هر 1000 تولد است.

دلايل تفاوتهاي نرخ دوقلو زايي

دليل اين تفاوت گسترده در ميزان دوقلوزايي در مناطق مختلف جهان در حال توسعه هنوز معماگونه باقي مانده است.

پژوهشهاي پيشين نشان داده كه تعداد دوقلوزايي در سطح جهاني يك نرخ 3.5 تا 4 تولد در هر 1000 مورد را تشكيل مي‌دهد. در عوض بيشتر تغييرات در ميزان جهاني دوقلوها به نظر مي‌رسد در اثر نرخ تولد دوقلوهاي پسر باشد.

يكي از عواملل آن، سن مادر بوده كه با بالا رفتن سن و تا پيش از 38 سالگي ضريب احتمال دوقلوزايي پسر بالا مي‌رود. تعداد زايمانها نيز بهمراه عاداتي همچون استعمال سيگار، استفاده از لوازم پيشگيري از بارداري و حتي قد زن نقش مهمي در اين ميان ايفا مي‌كند.

اين نتايج در مجله پلوس وان منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016