سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اميدی تازه در درمان سالمندان، دانشمندان موفق به تبديل سلول‌های سالخورده به سلول‌های بنيادی شبه جنينی شدند، ايسنا

محققان دانشگاه «مونت‌پليه» در دستاوردی جديد در حوزه سلول‌های بنيادی توانسته‌اند با موفقيت، سلول‌های بيمارانی در سنين حدود ۱۰۰ سال را به سلول‌های بنيادی تقريبا يکسان با سلول‌های جنينی تبديل کنند.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اگر بتوان از اين سلول‌ها برای رشد بافت سالم با قابليت پيوند ايمن در بيماران مسن استفاده کرد، می‌توانند راه‌های درمانی بسياری را برای بيماری‌های سالمندان ارائه دهند.

«ژان مارک لميتره» از دانشگاه «مونت‌پليه» که رهبری اين تحقيقات را بر عهده دارد، اظهار کرد: اين، يک الگوی جديد برای دوباره جوان‌سازی سلول است و ديگر سن سلولی مانعی برای برنامه‌ريزی مجدد نخواهد بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سلول‌های بنيادی جنينی از قابليت تبديلی به تمام گونه‌های بافت بدن برخوردار بوده و دانشمندان اميدوارند که بتوانند روزی از آنها برای جايگزينی اندام آسيب‌ديده و بيمار با جايگزين‌های سالم آزمايشگاهی استفاده کنند.

اين در حالی‌ است که کاربری آنها در پزشکی با جنجال روبه‌رو است چرا که با فرايند تخريب جنين‌های انسانی هر چند در مراحل اوليه آن روبه‌رو است.

دانشمندان می‌توانند به عنوان يک جايگزين از شيوه استفاده از سلول‌های عادی بزرگسالان و بازگرداندن آنها به حالت اوليه موسوم به «سلول‌های بنيادی شبه جنينی القاء شده» استفاده کنند که آن‌ها را از سلول‌های بنيادی جنينی غير قابل تشخيص می‌کند.

دانشمندان با افزودن دو جزء جديد موسوم به عوامل رونويسی به شيوه توليد سلول‌های بنيادی بزرگسال، توانستند بسياری از نشانگرهای کليدی پيری را مجددا در سلول‌ها تنظيم کنند.

به گفته اين تيم، البته هنوز راه زيادی برای تبديل اين شيوه به يک درمان باقی مانده است.

به گفته «ميک باتيا»، رئيس موسسه تحقيقات سرطان و سلول‌های بنيادی در دانشگاه «مک‌مستر» کانادا، برخی از افراد خبر داده‌اند که با پير شدن انسان، توليد سلول‌های بنيادی شبه جنينی القاء شده بسيار مشکل است، در حالی که آزمايشگاه‌های ديگر بر اين باور نيستند.

وی اين شيوه جديد بازگرداندن نشانگرهای پيری در سلول‌ها را جالب خوانده و آن را در سن بالا امری منحصر به فرد خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016