یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توليد خون آزمايشگاهی با سلول های بنيادی! نخستين تزريق خون مصنوعی به انسان با موفقيت انجام شد، ايسنا

با نخستين انتقال موفق خون کشت‌ شده در آزمايشگاه به انسان، خون مصنوعی يک گام ديگر به واقعيت نزديک شد.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محققان دانشگاه پی‌ير و ماری کوری در پاريس در اين پژوهش به استخراج سلول‌های بنيادی خون‌ساز از مغز استخوان يک داوطلب پرداخته و آنها را در آزمايشگاه برای تبديل به سلول‌های خونی با ترکيبی از عوامل رشد، پرورش دادند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان برای رديابی اين سلول‌ها، آنها را نشانه دار کرده و ۱۰ ميليارد از اين سلول‌ها را که برابر با دو ميلی‌ليتر خون است به بدن فرد داوطلب تزريق کردند.

پس از پنج روز حدود ۹۴ تا ۱۰۰ درصد از سلولهای خونی به گردش در بدن ادامه داده و پس از ۲۶ روز، ۴۱ تا ۶۳ درصد از آنها باقی ماندند که يک نرخ بقای عادی برای سلولهای خونی طبيعی محسوب می‌شود.

اين سلولها مانند سلول خونی عادی رفتار کرده و بطور موثری اکسيژن را در بدن منتقل می‌کنند.

به گفته محققان، اين نتايج، خبر بزرگی برای مراقبت‌های بهداشتی بين‌المللی و نويددهنده يک منبع خون نامتناهی در دسترس است.

جهان با وجود افزايش اهداکنندگان خون به شدت به منابع خونی احتياج دارد که اين نياز در بخشهايی از جهان با نرخ‌های بالای عفونت اچ‌آی‌وی که از اهداکنندگان سالم کمی برخوردارند، بسيار بيشتر است.

تلاش‌های ديگر برای ساخت خون مصنوعی به جای پرورش خون طبيعی با ابزار مصنوعی، بر توليد يک جايگزين خون مصنوعی متمرکز بوده که از اين ميان می‌توان به پژوهش «کريس کوپر» از دانشگاه «اسکس» انگليس برای توليد يک جايگزين خون مبتنی بر هموگلوبين اشاره کرد.

جايگزين‌های خون مصنوعی می‌توانند راه‌حل مناسبی برای انتقال خون پس از بلايای طبيعی خصوصا در مناطق دورافتاده باشند. جايگزين‌های مصنوعی برخلاف خون تازه و سلول‌ساز طبيعی به سردسازی نياز ندارد.

در حالی که نتايج اين پژوهش که در مجله Blood منتشر شده، گام بزرگی رو به جلو محسوب می‌شود، اما هنوز تا توليد انبوه خون مصنوعی راه زيادی باقی مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016