یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نابينايان، فوتباليست می‌شوند! ايسنا

در تلاشی برای نمايش ميزان گستردگی فناوری گوشی‌های هوشمند، يک گروه تحقيقاتی با ترکيب چند فناوری مختلف دست به ساخت دستگاهی زده‌اند که به نابينايان اجازه می‌دهد با صداها، فوتبال بازی کنند.

به گزارش سرويس فناوری خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، فناوری ابداعی اين گروه تحقيقاتی به نابينايان اجازه خواهد داد تا از طريق صداهايی که از ميان هدفون متصل به يک گوشی همراه هوشمند نصب شده بر روی کلاه آنها به گوش می‌رسد به بازی فوتبال بپردازند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين ايده توسط شرکت سوئدی آکستام هولست و Society ۴۶ ابداع شده و از فناوری صدای فراگير برای کمک به نابينايان جهت حرکت و تعامل با محيط واقعی متغير بيرونی استفاده می‌کند.

محققان برای نمايش فناوری خود بين يک گروه از افراد بينا با چشمانشان بسته و يک گروه از افراد نابينا در بخش کوچکی از يک ورزشگاه واقعی مسابقه برگزار کردند.

برای توليد صدای هدايت کننده بازيکنان، اين تيم تحقيقاتی از سيستم‌های دوربين سه بعدی Tracab بر روی ديوارهای ورزشگاه استفاده کردند. اين دوربين‌ها به رايانه‌های مجهز به نرم‌افزار پيگيری متصل بوده که رديابی هر بازيکن، توپ و موقعيت تيرک‌های دروازه را ممکن می‌سازد.

هر يک از اين نهادهای مورد پيگيری از يک صدای خاص برخوردار بود که بر اساس موقعيت مرتبط آن با هر بازيکن اصلاح شده و سپس به گوشی آی‌فون روی کلاه بازيکن منتشر می‌شود. از اين رو هر زمان که يک بازيکن در زمين به بازيکن ديگر نزديک می‌شود، صدای توليد شده نه تنها بلندتر بلکه در يک فضای سه‌بعدی برجسته می‌شود که بازيکن بر اساس آن می‌تواند سمت مانع پيش روی خود را تشخيص دهد. اين کار دقيقا به همان شکلی صورت می‌گيرد که جهت نزديک شدن يک فرد با جهت موج صوتی قدمهايش بر روی يک سطح موزائيک آشکار می‌شود.

به دليل اين تاثير، صوت می‌تواند به صورت بلادرنگ در زمانی که بازيکن به حرکات در زمين گوش می‌دهد، تنظيم شود. همچنين به دليل وجود گردش‌نما و قطب‌نما در گوشی آی‌فون، اين اثر می‌تواند همزمان با چرخش سر بازيکن تنظيم شده و يک ديدگاه مداوم را ارائه کند.

اين سيستم در حالت کلی به بازيکنان اجازه می‌دهد تا موقعيت ساير افراد، توپ، منطقه‌ای که در آن قرار دارند و محل تيرک‌های دروازه را بشنوند. براساس اين اطلاعات بازيکنان می‌تواند مانند يک فرد بينا در زمين حرکت کنند.

در اين مسابقه هر کدام از گروه‌ها از تجربيات خاص خود استفاده کردند. گروه بينا از مهارت استفاده از توپ و گروه نابينايان نيز از تجربه حرکت در محيط با چشمان بسته برخوردار بودند. اين بازی با نتيجه جالب ۱-۱ به پايان رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016