پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطر شکستگی مهره‌ها و استخوان سر ران زنان یائسه بیشتر است، فارس

خبرگزاری فارس: یک متخصص زنان و زایمان گفت: با بالا رفتن سن، پوکی استخوان در 2 نقطه بدن یکی سر استخوان ران و دیگر مهره‌های ستون فقرات بیش از بقیه بدن به وجود می‌آید.
خبرگزاری فارس: خطر شکستگی مهره‌ها و استخوان سر ران زنان یائسه بیشتر است

عبدالرسول اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت درمان فارس در مورد (استئوپروز) پوکی استخوان در خانم‌ها اظهار داشت: با توجه به افزایش طول عمر در زنان بعد از دوران یائسگی، با قطع هورمون‌ها که نقش مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان دارد، پوکی استخوان در خانم‌ها آغاز می‌شود.

وی افزود: با بالا رفتن سن، پوکی استخوان در 2 نقطه سر استخوان ران و استخوان ستون فقرات و مهره‌ها بیش از بقیه نقاط بدن به وجود می‌آید در نتیجه این زنان دچار ضایعات چرخشی و لرزشی می شوند که به راحتی زمین می‌خورند و به محض زمین خوردن، استخوان سر ران به راحتی می‌شکند و سبب ناتوان شدن فرد برای مدت زیادی می‌شود.

اکبریان اضافه کرد: امروز در دنیا هر دو سال یکبار تراکم استخوان‌ زنان را با دستگاه می‌سنجند و اگر فردی کم کاری تیروئید یا کمبود هورمون داشته باشد یا در خانه‌ای زندگی کند که نور آفتاب نداشته باشد و کلسیم هم مصرف نکنند به موقع این پوکی استخوان را تشخیص داده می شود و با روش‌های مختلف درمانی از جمله هورمون درمانی جلوی پوکی استخوان را می‌گیرند.

اکبریان اضافه کرد: سابق بر این داروهای هورمونی را برای هورمون درمانی به راحتی مصرف می‌کردند، ولی بنا به به دلایلی که بعداً به دنبال مصرف هورمون ایجاد شد مانند بالا رفتن شانس ابتلا به سرطان پستان امروزه یک مقدار زیادی مردم به طور ناشناخته هورمون مصرف نمی‌کنند در حالی که اگر فرد سابقه فامیلی سرطان پستان، ضایعه لخته خون یا بیماری‌های پیشرفته کبدی نداشته باشد می تواند زیر نظر متخصص 3 تا 4 سال با دوز مشخص هورمون مصرف کند و هر سه ماه یکبار به دکتر برای معاینه مراجعه کنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی بااشاره به اینکه حتی افرادی هم که مشکلات کبدی یا ضایعه لخته خون دارند نیز می‌توانند پیشگیری از پوکی استخوان را داشته باشند افزود: رژیم مناسب غذایی و ورزش کردن برای این دسته افراد بهترین راه است.

اکبریان مصرف کلسیم را هم در درمان و جلوگیری از پوکی استخوان موثر دانست و تشریح کرد: همچنین مصرف روزانه 1.5 تا 2 میلی‌گرم کلسیم و ویتامین D در دوران یائسگی برای زنان توصیه می‌شود به شرط آنکه فرد ضایعه سنگ کلیه نداشته باشند و باز نوع کلسیم هم برای این افراد متفاوت است البته تمام اینها به شرطی مؤثر است که همراه با ورزش و حرکت باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016