پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

50 درصد افراد بالای 20 سال دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، فارس

خبرگزاری فارس: قائم مقام مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم گفت: 30 تا 50 درصد افراد بالای 20 سال در ایران دچار افزایش وزن و چاقی هستند. شیوع اضافه وزن و چاقی در مناطق روستایی نیز دست کمی از شهرها ندارد و نشان می‌دهد که روستائیان نیز به زندگی ماشینی روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا»، حسین دلشاد امروز در سومین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران که در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،‌ اظهار داشت: معمولاً 22 درصد از وزن مردان و 28 درصد از وزن زنان را چربی تشکیل می‌دهد.

وی گفت: از نظر بالینی ملاک دقیقی از نظر میزان چربی نداریم و فقط با اندازه BMI و نمایه توده بدنی می‌توان میزان وزن اضافی بدن را مشخص کرد و در افراد بالغ BMI عدد 18 تا 25 طبیعی، 25 تا 30 اضافه وزن و 30 به بالا چاق تلقی می‌شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم اضافه‌ کرد: BMI به معنای وزن به کیلوگرم تقسیم بر قد به توان 2 است، در چاقی علل زیادی دخالت دارد که می‌توان به عواملی مانند زمینه ارثی، عدم فعالیت‌های فیزیکی، پرخوری، مصرف غذاهای پرانرژی و پرکالری و استفاده از وسایل نقلیه اشاره کرد و به طور کلی زندگی ماشینی موجب بروز چاقی شده است.

دلشاد اضافه کرد: پشت میزنشینی و استفاده از آسانسور برای بالا رفتن یکی از عوامل چاقی است. امروزه در دنیا، چاقی به عنوان پاندمی تلقی می‌شود و بیشتر افراد کشورهای در حال توسعه نیز مبتلا چاقی هستند که خود چاقی زمینه بروز دیابت را افزایش می‌دهد.

وی بیان داشت: 30 تا 50 درصد از افراد بالای 20 سال در ایران دچار افزایش وزن و چاقی هستند. شیوع اضافه وزن و چاقی در مناطق روستایی نیز دست کمی از شهرنشینان ندارد و نشان می‌دهد که روستائیان نیز به زندگی ماشینی روی آورده‌اند.

منوچهر دوایی عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز در این همایش اظهار داشت: اگر افراد روزانه نیم ساعت ورزش منظم داشته باشند از بروز چاقی می‌توان پیشگیری کرد و انجام هفته‌ای 3،5 ساعت ورزش منظم از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: چاقی بیشتر به متابولیسم بدن برمی‌گردد و عوامل روانی و جسمی در آن دخیل نیستند همچنین چاقی موضعی به تنهایی خطرزا نیست ولی چاقی احشایی مشکل ایجاد کند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران اضافه کرد: روش‌های جراحی بیماران چاق می‌تواند در برخی از موارد مفید باشد، برخی افراد که رژیم‌های غذایی در درمان چاقی‌شان اثرگذار نیست، می‌توانند به اعمال جراحی رو آورند و برخی از چاق‌های مفرط نیز که درمان داروهای محدود و رژیم در لاغری آنها تأثیرگذار نیست، می‌توانند جراحی کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016