دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۵۰ متر جابه‌جايی و ۱۰ متر افزايش ارتفاع بستر دريا پس از زمين لرزه ژاپن، مهر

زمين لرزه ويرانگر ۱۱ مارچ ژاپن در بستر اقيانوس تغيير شگفت انگيزی ايجاد کرده است، پس از اين زمين لرزه بستر دريا به اندازه ۱۰ متر بالاتر آمده و ۵۰ متر دچار جا به جايی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه جديد نشان می دهد اين جا به جايی نسبت به محاسبات پيشين بسيار بيشتر است، در گذشته اين تغيير ۲۴ متر محاسبه شده بود و اکنون محققان آن را ۵۰ متر اعلام کرده اند.

محققان می گويند اين جا به جايی بزرگ به احتمال زياد منجر به وقوع سونامی بزرگی شده که بيش از ۱۵ هزار نفر را کشته و نيروگاه فوکوشيما دائيچی را دچار خساراتی غير قابل جبران کرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان آژانس علوم دريايی-زمينی و تکنولوژی نقشه های بستر دريا متعلق به سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ را با نقشه هايی که چند روز پس از وقوع زمين لرزه تهيه شده بودند، مقايسه کردند. تحليلهای انجام گرفته بر روی اين نقشه ها نشان دادند که علاوه بر جا به جايی ۵۰ متری، سطح بستر دريا ۱۰ متر افزايش ارتفاع نيز داشته است.

بر اساس گزارش تلگراف، دانشمندان در گذشته بايد جا به جايی های بستر دريا را از طريق امواج لرزشی ساطع شده از زمين لرزه تخمين می زدند. شيوه ای که نيازمند مدلسازی های رايانه ای است و نتايج آن نيز نسبتا کم دقت هستند. اما تحقيق جديد می تواند سطحی جديد را در درک عملکرد مناطق فرورانشی که زمين لرزه ژاپن نيز در چنين منطقه ای رخ داده و ايجاد سوناميهای بزرگ به وجود آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016