شنبه 22 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيشترين شيوع سرطان كولون و ركتوم در تهران و گيلان است، ایسنا

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: سرطان معده بيش از 10 درصد کل سرطان‌هاي ايران را تشکيل مي‌دهد که شيوع بيشتر آن در استان سمنان است و مردان نسبت به زنان 10 درصد بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

دكتر ايرج خسرونيا در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: براساس آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت شيوع برخي از سرطان‌ها در نقاط مختلف کشور به علت نوع رژيم غذايي، ژن، خاک، آلودگي هوا و عادات و فرهنگ زندگي ، متفاوت بوده است.

وي گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 1387 حدود 8300 نفر از مردم كشور به سرطان کولون و رکتوم مبتلا شده‌ بودند که بيشتر مبتلايان به اين بيماري در استان‌هاي گيلان و تهران و كمترين بيماران در استان سيستان و بلوچستان زندگي مي‌كردند. از سوي ديگر كمترين شيوع ابتلا به سرطان مري در استان بوشهر گزارش شده بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي توصيه كرد كه به منظور پيشگيري از شيوع بيشتر سرطان در ايران، رژيم غذايي، عوامل ژنتيک و محيطي بررسي شود و به آلودگي خاک به مواد سرطان‌زا نيز در استان‌هايي كه در آن سرطان شيوع زيادي دارد توجه شود چرا كه گياه، مواد سرطان‌زا را از خاك جذب مي‌كند و انسان‌ها و دام‌ها از گياهان رشد كرده در اين خاك تغذيه مي‌كنند و مواد آلوده باعث آسيب رسيدن به دستگاه گوارشي مي‌شود.

وي تصريح كرد: خاك كوه‌هاي اين استان‌ها آلوده به مواد پرتوزا است. بخشي از اين خاك به صورت گرد و خاك در هوا پخش و موجب آلودگي هوا مي‌شود علاوه بر آن از طريق تنفس وارد سيستم تنفسي مي‌شود و ممکن است باعث ابتلا به سرطان شود.

خسرونيا در پايان با اشاره به بيست و سومين كنگره جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران گفت: اين گردهمايي علمي ارديبهشت سال 91 برگزار مي شود و در آن عوامل سرطان‌زا در بعضي از استانها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016