چهارشنبه 17 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطر بیش فعالی در كمین كودكان مبتلا به خرخر شبانه، ایرنا

تهران- پژوهشگران می گویند خرخر و ایست تنفسی كودكان در خواب ممكن است در آینده به بیش فعالی رفتاری منجر شود.

به گزارش اكسپرس دیلی، كودكانی كه خرخر می كنند یا در طول شب از اختلالات تنفسی رنج می برند، ممكن است در آینده دچار مشكلات رفتاری شوند.

در این مطالعه دانشمندان عادات خواب و رفتارهای 11 هزار كودك انگلیسی را بررسی كردند.

دكتر 'كارن بونوك'، سرپرست تیم پژوهشی گفت كه اختلالات در خواب می تواند موانعی در پرورش مغز كودكان ایجاد كند.

بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از هر ده كودك یك نفر به طور مداوم در طول خواب شب خرخر می كند و حدود 2 تا 4 درصد از ایست تنفسی در خواب رنج می برند.

معمولا بزرگی لوزه ها و لوزه سوم از عوامل اختلالات تنفسی در طول خواب شبانه برشمرده می شوند.

این اختلالات در بزرگسالان منجر به خستگی مفرط در طول روز می شود و در بعضی از مطالعات نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینكه در كودكان ممكن است منجر به اختلال‌ 'كم‌ توجهی‌ ـ بیش‌ فعالی'‌ شود.

اختلال كم توجهی - بیش فعالی یك‌ نوع‌ رفتار خاص‌ در كودكان‌ است به‌ طوری‌ كه‌ این‌ گروه از كودكان‌ تنها می‌توانند برای‌ مدت‌ كوتاهی‌ روی‌ یك‌ موضوع‌ خاص‌ تمركز كنند و‌ گاهی‌ حركات‌ و رفتار كنترل‌ نشده‌ای‌ را به‌ طور ناگهانی‌ از خود بروز می‌دهند.

اما تحقیقات اخیر به اندازه كافی گسترده بوده و به همین دلیل نتایج شفاف تری را در بر داشته است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در ابتدای این تحقیقات، به والدین پرسشنامه ای داده شد تا بتوانند به مدت شش یا هفت سال، میزان خرناس كشیدن یا ایست تنفسی فرزندانشان در خواب را در آن ثبت و آن را با ارزیابی های خود از رفتار كودكان مقایسه كنند.

دكتر 'بونوك' از كالج پزشكی 'آلبرت اینشتین' در دانشگاه 'یشیوا' در نیویورك گفت كودكانی كه در حین خواب دچار اختلالات تنفسی می شوند، بین 40 تا 100 درصد امكان دارد تا سن هفت سالگی دچار 'مشكلات رفتاری عصبی' می شوند.

به عقیده او مشكلات تنفسی در حین خواب از چند طریق موجب مشكلات رفتاری می شود. هنگامی كه تنفس متوقف می شود، اكسیژن كافی به مغز نمی رسد كه این به نوبه خود 'روند ترمیم و بازسازی' خواب را مختل كرده و موجب عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز می شود.

وی گفت: تا به حال به شواهد محكمی مبنی بر اینكه اختلالات تنفسی در طول خواب منجر به مشكلات رفتاری نظیر پیش فعالی شود، دست پیدا نكرده بودیم. اما این تحقیقات به وضوح نشان می دهد كه نه تنها علایم مشكلات تنفسی پیش از اختلالات رفتاری خود را نشان می دهد بلكه شدیدا باعث بروز این اختلالات نیز می شود'

'ماریان دیوی'، كارشناس اختلالات تنفسی كودكان می گوید: اینگونه مشكلات در كودكان اغلب به عنوان دلیلی برای بروز مشكلات رفتاری شناخته نمی شود.

وی افزود: والدین معمولا ارتباط این دو را تشخیص نمی دهند و هنگامی كه این علایم را به پزشك عمومی گزارش می دهند، برچسب اختلال‌ كم‌ توجهی‌ ـ بیش‌ فعالی‌ به آنها داده می شود. گاهی اوقات پزشك برای درمان كم خوابی كودكان دارو تجویز می كند.

این تحقیقات كه در نشریه آمریكایی 'طب كودكان ' منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016