شنبه 20 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف ويتامين D خطر شکستگي استخوان را در دختران کاهش مي‌دهد، ایسنا

محققان دريافتند: خطر شکستگي فشار در دختران نوجواني که رژيم غذايي غني از ويتامين D دارند و بويژه داراي فعاليت شديد بدني هستند، کمتر است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، پژوهشگران از بيمارستان کودکان بوستون بيش از شش هزار و 700 دختر در محدوده سني 9 تا 15 سال در شروع مطالعه را طي هفت سال تحت بررسي قرار دادند. محققان دريافتند در اين مدت حدود چهار درصد از آنها دچار شکستگي شدند.

محققان بر اساس يافته‌هاي اين پژوهش اظهار كردند: مصرف ويتامين D با کاهش خطر براي شکستگي همراه بود و اين ارتباط در ميان دختراني که روزانه حداقل يک ساعت فعاليت بالا انجام مي‌دهند، قوي‌تر است.

نتايج اين مطالعه نشان داد: اگرچه اغلب توصيه مي‌شود که براي قوي شدن استخوان‌ها کلسيم زياد مصرف کنيد، اما مصرف کلسيم و مواد لبني با اين شکستگي مرتبط نيست.

بر اساس اين گزارش، شکستگي فشار، يک نوع شکستگي ناکامل در استخوان است که به علت فشارهاي غيرمعمول و يا مکرر و همچنين تحمل وزن‌هاي سنگين و مداوم بر روي مچ پا يا ساق پا ايجاد مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




«کندرين سونويل» از بيمارستان کودکان بوستون و همکارانش بر اساس يافته‌هاي اين پژوهش مي‌گويند: هيچ شواهدي وجود ندارد که مصرف کلسيم و فراورده‌هاي لبني، در برابر شکستگي فشار از استخوان محافظت کنند. منابع ويتامين D، در معرض نور خورشيد قرار گرفتن و مواد غذايي از جمله ماهي قزل‌آلا، ماهي تن، تخم مرغ و شير غني شده است.

اين تيم اشاره کرد با اين حال، تحقيقات بيشتري مورد نياز است، براي تعيين اين‌که آيا قرص مکمل ويتامين D همان نتايج رژيم غذايي غني از ويتامين D را فراهم مي‌کند يا خير.

اين پژوهش در مجله «Archives of Pediatrics & Adolescent» منتشر شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016