چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش میزان سرب خون مادران باردار با مسمومیت دوران حاملگی ارتباط مستقیم دارد

ایرنا - نتایج تحقیقی پژوهشگران گروه مامایی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه كمبود دریافت روزانه روی و پتاسیم و افزایش میزان سرب خون با پره اكلامپسی (مسمومیت حاملگی) ارتباط دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، پره اكلامپسی (مسمومیت حاملگی) همراه با خونریزی و عفونت یكی از سه علت اصلی مرگ زنان باردار در سراسر دنیا محسوب می شود.

'سمیرا مخلصی' كارشناس ارشد مامایی با بیان این مقدمه كوتاه هدف از این پژوهش را بررسی وضعیت تغذیه‌ای مادران باردار و سطح سرب خون در هفته های 14 تا 20 دوران بارداری و ارتباط آن با وقوع پره اكلامپسی عنوان كرد .




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: این مطالعه بر روی 1033 زن باردار 18 تا 35 ساله كه به درمانگاههای پره ناتال بیمارستانهای تهران مراجعه كرده بودند صورت گرفت .در این مطالعه ابتدا نمونه خون وریدی مادران جهت اندازه گیری سرب خون اخذ شد و مادران باردار از آغاز این مطالعه تا زمان زایمان تحت مراقبت و پیگیری قرار گرفتند.

این كارشناس ارشد مامایی درباره یافته های این پژوهش اظهار داشت: در این مطالعه 20 نفر (9/1 درصد ) از مادران باردار مبتلا به پره اكلامپسی شدند. بین وضعیت تغذیه‌ای مطلوب و پره اكلامپسی ارتباط معناداری دیده نشد اما بین میزان دریافت روزانه پتاسیم و روی با وقوع پره اكلامپسی ارتباط معنادار و معكوس و بین سطح سرب خون با پره اكلامپسی ارتباط معنادار و مستقیمی دیده شد.

این پژوهش با راهنمایی دكترلیدامقدم و با مشاوره دكترمژگان شاكری از اعضاء هیات علمی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه انجام شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016